Paragrafen

Bedrijfsvoering

Inkopen en aanbestedingen

Portefeuillehouder: Arjen Kapteijns

De beïnvloedbare inkoopuitgaven (spend) van de gemeente Den Haag bedragen circa € 706 mln. Inkoop vormt een belangrijk sturingsinstrument om de gemeentelijke maatschappelijke doelen te realiseren. Denk hierbij aan het toepassen van social return, MKB-vriendelijk inkopen en duurzaam en circulair inkopen. Bij elke marktbenadering worden de doelen meegenomen en wordt, afhankelijk van het potentieel van de opdracht met zorg bekeken en een afweging gemaakt waar en op welke manier het grootste effect gerealiseerd kan worden.

Mede door verschillende verbetertrajecten levert inkoop een steeds grotere bijdrage aan het behalen van deze gemeentelijke doelen.

De gemeente beziet per marktbenadering welke aanbestedingsprocedure geschikt en proportioneel is. Hierbij wordt acht geslagen op de omvang van de opdracht, de transactiekosten voor de gemeente en inschrijvers, het aantal potentiële inschrijvers, het gewenste eindresultaat, het type en de complexiteit van de opdracht en het karakter van de markt.  

Doelmatigheid en rechtmatigheid van de inkoop staan hierbij voorop. Inkoop levert op de volgende manieren een bijdrage aan de gemeentelijke beleidsdoelstellingen:

  • MKB-vriendelijk inkopen

Een van de Haagse ambities is het versterken van de regionale en stedelijke economie. De gemeente heeft oog voor de lokale economie en streeft een MKB vriendelijke inrichting van haar aanbestedingen na. Uiteraard zonder dat dit leidt tot enige vorm van discriminatie van ondernemers.
Zo nodigt de gemeente bij een enkelvoudig- of een meervoudig onderhandse offerteaanvraag ook lokale partijen uit. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat dit past binnen de kaders van geldende wet- en regelgeving en de belangen van de gemeente Den Haag hiermee gediend zijn.

De gemeente is ook voortdurend bezig om ervoor te zorgen dat de aanbestedingen geen onnodige barrières bevatten voor kleinere bedrijven zodat ook zij een serieuze kans maken om in een (Europese) aanbesteding een opdracht te winnen. Concreet gaat dat bijvoorbeeld om het opdelen van een aanbesteding in percelen of het stellen van ervaringseisen waar ook MKB-bedrijven aan kunnen voldoen.

Door deze aanpak hebben we het volgende resultaat bereikt:

  • Het aandeel in geld van het inkoopvolume dat naar Haagse MKB*-ondernemers binnen de regio Haaglanden gaat betreft 29%.
  • Het aandeel in geld van het inkoopvolume dat naar MKB-ondernemingen gaat betreft 78%.
  • Van het totale aantal leveranciers waarbij wordt ingekocht betreft 95% MKB-ondernemingen.
  • Het aandeel in geld van het inkoopvolume dat naar ondernemingen binnen de regio Haaglanden gaat betreft 41%.

Dit is exclusief de inzet van lokale onderaannemers bij grote opdrachten die aan niet-Haagse bedrijven zijn gegund.

* Gehanteerde definitie MKB: Ondernemingen < 250 werknemers.

  • Sociaal inkopen

Sociaal inkopen (inclusief Social Return On Investment) zorgt ervoor dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk komen. Voor meer informatie over Sociaal inkopen wordt verwezen naar programma 7 Werk en Inkomen, onderdeel Social Return.

  • Duurzaam en circulair inkopen

Duurzaam en circulair inkopen leidt tot onder meer minder uitstoot van CO2, een betere luchtkwaliteit en een beperking van het grondstoffengebruik van de gemeente. In onze aanbestedingen wordt de markt uitgedaagd om duurzaamheid na te streven door minimumeisen te stellen en in de gunningscriteria hierop te scoren. Ingezet wordt op hoogwaardig hergebruik van materialen en grondstoffen, een voorbeeld hiervan is de aanbesteding Verkoop demontage en herbouw Zuiderstrandtheater. Voor meer informatie wordt verwezen naar programma 3 Duurzaamheid, milieu en energietransitie.

  • Internationale Sociale Voorwaarden (ISV)

Internationale sociale voorwaarden moeten waarborgen dat onze producten onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, zonder kinderarbeid en milieuschade elders op de wereld zijn gemaakt.

  • Onderzoek Russische partijen

De Europese Unie heeft op 8 april 2022 sancties ingesteld tegen Rusland. Het effect hiervan is dat aanbestedende diensten:

  • Geen nieuwe opdrachten of concessies mogen gunnen aan Russische partijen en
  • Lopende contracten met Russische partijen moesten worden stopgezet.

Het detecteren van eventuele contracten met vertakkingen naar Rusland heeft plaatsgevonden aan de hand van een UBO-analyse. Een UBO is de eigenaar of persoon met feitelijke zeggenschap over een onderneming, stichting of vereniging. Uit deze analyse is gebleken dat er geen contracten zijn die in het kader van deze sanctie moesten worden stopgezet. In het kader van het energiecontract is overwogen om deze tussentijds stop te zetten. Dit is niet gebeurd, omdat dit niet meer werd vereist in het kader van de sancties.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58