Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie & Citybranding

Portefeuillehouder: Kavita Parbhudayal

Voor Communicatie en Citybranding startte 2022 met het geleidelijk afbouwen van de Corona-communicatie. Net als in de voorgaande jaren werd ingezet op heldere communicatie over het naleven van de regels en het belang van vaccinatie met zowel de stad als de eigen organisatie.

De communicatiestructuur bij grote, impactvolle gemeentelijke incidenten is verder verstevigd. Gekozen is voor een structuur, werkwijze en opleidingen die aansluiten op en overeenkomen met die van de Taakorganisatie Communicatie van de Veiligheidsregio Haaglanden. Door het verstevigen van crisiscommunicatie kon in 2022 snel en effectief worden gehandeld bij de crises rondom de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne en andere gebieden, maar ook bij de gascrisis die uitmondde in een (nog steeds actuele) energiecrisis.

Veel aandacht ging dit jaar ook uit naar Zuidwest en Scheveningen. In beide gebieden was de communicatie-uitdaging meervoudig: het verhelderen van de problemen, het stimuleren van de samenwerking tussen partijen én het laten zien welke acties worden ondernomen en waarom. Investeringen in media- en omgevingsanalyse droegen bij aan gerichte communicatie met de diverse doelgroepen en verbeterde risicobeheersing.

In samenwerking met de diensten zijn flinke stappen gezet in het verbeteren van de communicatie en participatie bij grote gebiedsontwikkelingen. Een goed voorbeeld daarvan waren de Central Innovation District (CID) dagen waar gemeente, ontwikkelaars en bewoners intensief met elkaar in gesprek gingen over diverse projecten uit het sociale en fysieke domein.

Verder zijn belangrijke websites zoals het Ondernemersportaal en duurzamestad.denhaag.nl verder verbeterd. Ook zijn nieuwe websites gerealiseerd zoals scheveningen.denhaag.nl en bereikbarestad.denhaag.nl.

Het project Direct Duidelijk hielp ook dit jaar gemeentelijke communicatie voor alle inwoners begrijpelijk te maken. In 2022 werden onder meer medewerkers gemeentebreed opgeleid tot Direct Duidelijk-coaches, bewonersbrieven herschreven en verkeersborden verduidelijkt.

Bureau Citybranding stuurde met de - in 2022 door de raad aangenomen - Haagse positioneringsstrategie (aanpak 2021-2025) op onderscheidend Haags beleid en communicatie. In de uitvoering hiervan krijgen medewerkers van de gemeente en andere externe belanghebbenden advies en ondersteuning bij het maken en uitvoeren van beleid en het realiseren van communicatie met de stad. Deze hulp wordt geboden via een online toolkit met diverse hulpmiddelen zoals video’s, posters en onderzoeken en via adviessessies.

Samen met het domein Personeel en Organisatie werd een gemeentebreed organisatieverhaal gemaakt. Het verhaal is gebaseerd op gesprekken met medewerkers binnen de hele organisatie, waarbij de drijfveren om bij de gemeente te werken werden opgehaald. Het organisatieverhaal en de daarmee samenhangende waarden zijn belangrijke onderdelen voor onder andere onze communicatie met medewerkers en leidinggevenden en voor onze positionering als aantrekkelijke werkgever.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58