Inleiding
De speerpunten voor de dienst Bedrijfsvoering waren in 2022 de volgende:
- Doorontwikkeling van de dienst Bedrijfsvoering;
- Continuïteit dienstverlening bedrijfsvoering;
- Besparingen realiseren met lopende businesscases;
- Extra investeren in gegevensbescherming.
- Investeren in verbeteren beheerorganisatie, ontwikkelingen Wob, verbeteren bezwaarproces en versterken privacy-organisatie.
Doorontwikkeling van de Dienst Bedrijfsvoering (DBV)
Met de afronding van de reorganisatie in het voorjaar van 2022 is gewerkt aan de verdere inrichting en ontwikkeling van de Dienst Bedrijfsvoering (DBV). Met de verdere vorming van DBV is de integraliteit van de bedrijfsvoering verder toegenomen. Hoewel hiermee een belangrijke stap is genomen voor de verdere doorontwikkeling van de bedrijfsvoering in de komende jaren, was 2022 voor DBV een lastig jaar. Onder meer doordat er veel verloop in personeel heeft plaatsgevonden. Dit betrof zowel het management als de meer operationele functies binnen de dienst. Mede hierdoor is de noodzaak om de focus te leggen op het binden en boeien van medewerkers toegenomen als wel het versterken van de arbeidsmarktpositie van DBV. Daarnaast hebben we ons ingezet om processen beter te stroomlijnen en zijn er afspraken gemaakt over intern verrekenen.
Ook in 2022 heeft de bedrijfsvoering de gemeentelijke organisatie ondersteund bij het werken voor de stad. De energiecrisis zorgde voor extra uitdagingen, ook voor de gemeentelijke organisatie. Binnen DBV uitte zich dat in verschillende initiatieven: van een lagere temperatuur in de kantoorpanden tot het bieden van ondersteuning aan medewerkers met financiële problemen. Daarnaast is een start gemaakt met een nieuwe manier van huisvesting voor de medewerkers van de gemeente. Een moderne flexibele manier die past bij medewerkers die niet alleen op kantoor werken, maar ook thuis en in de stad.
Besparingen realiseren met lopende businesscases
De gemeente heeft in de periode 2019 t/m 2022 een aantal besparingen via businesscases en maatregelen op P&O-gebied gerealiseerd. Hiermee zijn structurele besparingen van in totaal € 17,75 mln. op de bedrijfsvoering (RIS302908) behaald. In 2022 is het resterende deel van € 3 mln. gerealiseerd.
Aanvullend zijn vanaf de begroting 2020 nieuwe bezuinigingen op de bedrijfsvoering opgenomen, oplopend tot € 2,7 mln. 2023. Voor deze besparing zijn in 2022 de resterende businesscases aangevuld en afgerond op het gebied van huisvesting, digitale post en de nieuwe ICT-organisatie (RIS307573).
Ook zijn er nieuwe maatregelen uitgewerkt en geïmplementeerd om de bestaande, deels structurele, tekorten van € 6 mln. op te lossen. Hiermee is structureel opvolging gegeven aan de eerder geconstateerde tekorten.