Jaarverslag

Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Algemene toelichting op baten en lasten o.b.v. de donuts
Ruim 61% van de lasten van dit programma zijn voor de openeinderegelingen Wmo en jeugdhulp. Het gaat om vooral de Wmo-voorzieningen (22%), maatwerkdienstverlening 18- (25%), Beschermd wonen (8%) en Maatschappelijke opvang (6%). Het gaat dan om zaken als huishoudelijke hulp, AV070, woningaanpassingen en specialistische jeugdhulp.

Het resterende deel bestaat onder meer uit jeugdgezondheidszorg en jeugdteams (6%), kinderbescherming, huiselijk geweld en de Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis (6%), Participatie, Emancipatie, Zorg en Welzijn (6%) en Openbare gezondheidszorg, de Gemeenschappelijke Regeling GGD en ambulancedienst (15%).

De dekking bestaat voor 79% uit algemene middelen, voor circa 15% uit inkomensoverdrachten ten behoeve van de GGD en Veilig Thuis. Het restant van circa 6% is verdeeld over verschillende posten, zoals declaratie voor ambulanceritten, onttrekkingen uit diverse reserves, eigen bijdragen en ontvangen huuropbrengsten.
 

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022 voor wijziging

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Resultaat 2022

Lasten

668.538

586.317

729.840

665.619

64.221

V

Baten

143.803

67.219

170.316

130.661

39.655

N

Saldo exclusief reserves

524.735

N

519.098

N

559.524

N

534.958

N

24.566

V

Toevoegingen aan reserves

11.100

0

0

0

0

-

Onttrekkingen aan reserves

23.607

12.003

14.871

10.283

4.588

N

Saldo inclusief reserves

512.229

N

507.095

N

544.653

N

524.675

N

19.978

V

Algemene toelichting op het resultaat
Het programma heeft in 2022 een per saldo voordelig resultaat van afgerond € 20,0 mln. Het huidige resultaat tot stand gekomen door verschillende voordelige en nadelige resultaten. De belangrijkste resultaten staat hieronder:

Op Beschermd Wonen is een voordeel van € 11,7 mln. Dit bestaat allereerst uit een voordeel op subsidies is van € 8,1 mln. Dit bestaat uit vrijval en onderbesteding op reguliere beleidsmiddelen. De onderbesteding is het resultaat van het niet genoeg beschikbaar zijn van gekwalificeerd personeel om activiteiten binnen de gewenste planning uit te voeren. Daarnaast is er € 3,6 mln. voordeel op het maatwerkvoorzieningen Beschermd wonen. Dit is het resultaat van de nieuwe opzet van het MWA-contract per 2020 en het kostenbewust werken (onderdelen van de verschillende verbeterlijnen).   

Het personeelstekort zorgt ook op het onderdeel Huiselijk Geweld voor een voordelig resultaat van € 2,9 mln. Door het gebrek bij de netwerkpartners en de hoge werkdruk is er vertraging opgelopen bij de implementatie van een aantal ontwikkelsporen.

Op de Wmo-voorziening is een voordeel van € 4,2 mln. gerealiseerd. Dit is een optelling van verschillende voordelen (o.a. woonvoorzieningen, hulpmiddelen en PGB) en nadelen (Zorg in Natura). Voor een volledige toelichting wordt verwezen naar de activiteit Wmo.

Op de verschillende onderdelen in het kader van jeugd is een nadelig resultaat van € 2,8 mln. gerealiseerd. Namelijk Preventief Jeugdbeleid (€ 1,7 mln. nadelig), Jeugdteams (€ 1,4 mln. nadelig), Jeugdhulp (€ 1,3 mln. voordelig), Maatwerkdienstverlening 18- (€ 2,7 mln. voordelig), Kinderbescherming (€ 2,3 mln. nadelig) en Geëscaleerde zorg 18- (1,3 mln. nadelig).

Financiële sturing op Jeugdhulp

Voor dit jaar had het Rijk circa € 60 mln. extra middelen voor Jeugdhulp toegewezen. Dit wordt geleidelijk afgebouwd naar € 10 mln. in 2026. Deze afbouw van middelen is ingeboekt door het Rijk. Het Rijk denkt dit te bereiken door afspraken over maatregelen in de hervormingsagenda. Deze hervormingsagenda, die nog steeds niet definitief is vastgesteld, is een set van afspraken van het Rijk met gemeenten en zorgaanbieders met als doel dat en de jeugdproblematiek goed wordt aangepakt en het stelsel betaalbaar blijft. Vooruitlopend op de afspraken uit de hervormingsagenda, en passend hierbinnen, is gestart met de aanbesteding van Jeugd-en gezinshulp (= Toekomstperspectief Jeugd- en Gezinshulp). Dit is nodig omdat de huidige sturingsmiddelen ontoereikend zijn. Hieronder wordt ingegaan op deze beperkte sturingsmogelijkheden.

Een groot deel van de jeugdhulp wordt toegewezen door verwijzers buiten de gemeente om; slechts zo’n 15% wordt door de jeugdteams van de gemeente toegewezen. Daarom is de grip op de ingekochte zorg via de weg van toetsing door de gemeente zeer beperkt.

De meeste ingekochte jeugdhulp bij de activiteiten Maatwerkdienstverlening 18-, Kinderbescherming en Geëscaleerde zorg wordt afgewikkeld door het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. Het servicebureau jeugdhulp Haaglanden zorgt voor doelmatige inkoop van jeugdzorg van Den Haag en de samenwerkings-partners. Het huidige jeugdhulp contract loopt sinds 1 januari 2021. Door de open house constructie met P maal Q financiering zijn er overeenkomsten met circa 180 jeugdhulpaanbieders. Om meer grip te krijgen op de kosten van de tweedelijns jeugdhulp werken we sinds 1 januari 2021 met instrumenten als de bestedingsruimte en het richtinggevend kader.

  • De bestedingsruimte is een raming van de maximale omzet per kalenderjaar die door de gemeente wordt toegekend aan een jeugdhulpaanbieder. De bestedingsruimte is een lichtere en meer flexibele variant van het budgetplafond.
  • In het richtinggevend kader is de inzet (aantal uren/looptijd) bij gemiddelde problematiek van de jeugdige opgenomen. Het kader is richtinggevend en niet dwingend, omdat er in overleg met de gemeenten en op basis van de problematiek van het kind/gezin van afgeweken kan worden.

De gemeente heeft daarnaast het team relatiemanagement en het toegangsteam (T-team) ingezet om doorlopend in gesprek gegaan met de grootste en/of snelst in omzet stijgende jeugdhulpaanbieders. Doel hiervan is het maken van afspraken over de juiste inzet van jeugdhulp en het per aanbieder binnen de bestedingsruimte blijven. In 2022 is deze aanpak voortgezet, geïntensifieerd en uitgebreid met de focus op de 45 grootste en/of snelst stijgende aanbieders.

Verschillen 2022 t.o.v. 2021
In 2022 is het totaal aan lasten vrijwel gelijk aan die in 2021. Per activiteit zijn er echter wel verschillen zichtbaar. Zo zijn de lasten van de activiteit Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst € 33 mln. lager. Dit komt vooral omdat de lasten voor het uitvoeren van het Programma Corona in 2022 veel lager waren dan in 2021. Tegenover deze lagere lasten staan echter wel hogere lasten voor de activiteiten Kinderbescherming en huiselijk geweld (€ 7 mln.), Vastgoed (€ 9 mln.), Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- (16 mln.).

Toelichting opvang vluchtelingen Oekraïne
Er is in totaal € 18,2 mln. aan gerealiseerde lasten gerelateerd aan de Opvang van Oekraïners. € 9,7 mln. daarvan zijn uitvoeringskosten en € 7,9 mln. heeft betrekking op opvangkosten vastgoedbeheer. De resterende kosten betreffen € 0,4 mln. inventariskosten en € 0,2 mln. kosten bij de GGD.
Deze lasten worden volledig door het rijk vergoed waardoor per saldo het resultaat nihil is. In hoofdstuk 1 ‘Inleiding’ van de programmarekening 2022 is een totaaloverzicht van de lasten van de opvang van Oekraïners opgenomen en toegelicht.

Waar bestaan de kosten uit?
Financiële verantwoording per activiteit

In de volgende twee paragrafen wordt inzage gegeven in de financiële verantwoording per clustering van activiteiten weergegeven.

Participatie zorg en welzijn

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

38.679

1.759

36.921

N

Begroting 2022

40.429

1.759

38.670

N

Resultaat

1.750

V

0

N

1.749

V

Toelichting op lasten en baten

De lasten vallen uiteen in € 24,8 mln. voor de activiteit Participatie en informele hulp en € 13,9 mln. voor Zorg en Welzijn.

In 2022 is voor de activiteit Participatie en Informele hulp circa 80% besteed in de vorm van subsidies. De resterende 20% betreft inkoop. De financiële middelen zijn uitgegeven aan subsidieverleningen op basis van de subsidieregeling Samen Sociaal en Vitaal (€ 5,3 mln.) en de overgangsregeling vitaliteit (€ 1,3 mln.). Andere grotere subsidieverleningen zijn Stichting MEE (€ 3,4 mln.) voor cliëntondersteuning en Stichting PEP (€ 2,1 mln.). Verder is circa € 1 mln. uitgegeven aan waarderingsbonnen voor mantelzorgers. De rest van de middelen (€ 11,7 mln.) gaat naar zo’n 240 instellingen ter ondersteuning van diverse activiteiten op het gebied van Participatie en Informele hulp.

Jaarlijks wordt voor circa € 12,5 mln. aan zorg en welzijn subsidies verstrekt t.b.v. Haagse Welzijnsinstellingen. Deze subsidies hebben vooral betrekking op de exploitatie van de servicepunten (XL).

De gerealiseerde baten. betreffen de onttrekking aan de Reserve Zorg Innovatiefonds

Toelichting financieel resultaat Participatie, zorg en welzijn              (€ 1,7 mln. V/ I)

Vrijval subsidies participatie en informele hulp (€ 0,7 mln. V/ I)
Op subsidies binnen de werkzaamheden voor Participatie en informele hulp  is een voordeel van € 0,7 mln. gerealiseerd vanwege vrijval van subsidies uit voorgaande jaren.

Onderbesteding Subsidieregeling stimuleren vrijwilligerswerk (€ 0,40 mln. V/ I)  
Ondanks de communicatie, zoals via sociale media en nieuwsbrieven, is er geen toename in het aantal aanvragen te zien. Mogelijke oorzaak hiervan is de populariteit en bekendheid van de subsidieregeling Samen sociaal en vitaal (SSV). 

Overige participatie en informele hulp (0,2 mln. V/I)

Zorg en Welzijn (€ 0,4 mln.  V/I)
Op de activiteit Zorg en Welzijn is een voordeel behaald van € 0,4 mln. Dit betreft een incidentele onderschrijding omdat de tijdelijke subsidieregeling innovatieve projecten welzijn is ingetrokken. De reden hiervoor is om een betere aansluiting op algemene welzijnsvoorzieningen te realiseren.

Als gevolg van onderbezetting en de toen geldende coronamaatregelen is vertraging opgetreden om het restantbudget in te zetten.

Emancipatie

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

1.945

80

1.865

N

Begroting 2022

2.129

0

2.129

N

Resultaat

184

V

80

V

264

V

Toelichting op lasten en baten

In 2022 is voor de activiteit Emancipatie € 0,7 mln. uitgegeven aan subsidies. Daarvan gaat het voornaamste deel van circa € 0,2 mln. naar COC Haaglanden en € 0,2 mln. aan Stichting Yasmin. De rest van de middelen is besteed ter ondersteuning van diverse initiatieven op het gebied van vrouwen- en queer-emancipatie, zoals diverse bijeenkomsten en initiatieven.

Financieel resultaat Emancipatie            (€ 0,3 mln. V/I)

Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

50.095

1.381

48.714

N

Begroting 2022

49.108

2.210

46.898

N

Resultaat

987

N

829

N

1.816

N

Toelichting op lasten en baten
De lasten ad € 50,1 mln. voor dit jaar zijn besteed aan:

  • Inhuur jeugdteams voor € 10,5 mln.
  • Preventieactiviteiten voor 18,8 mln.
  • Jeugdgezondheidszorg voor € 20,8 mln.

Aan baten zijn ontvangen:

  • Rijksmiddelen preventie voor € 0,7 mln.
  • Jeugdgezondheidszorg voor € 0,7 mln.
    • Vaccineren van kinderen € 0,2 mln.
    • Versterken Voorschoolse Educatie € 0,5 mln.

Toelichting financieel resultaat jeugdgezondheidszorg en jeugdteams   (€ 1,8 mln. N I/S)

Preventief jeugdbeleid (€ 1,7 mln. N/I)
Het nadeel op het onderdeel preventief jeugdbeleid ontstaat voor het overgrote deel doordat de uitgaven voor OJA’s (onderwijsjeugdhulparrangementen) ad € 1,3 mln. abusievelijk waren begroot bij Maatwerkdienstverlening 18- zodat daar een voordelig resultaat optreedt.
Daarnaast is bij de baten van het Rijk, voor het project Follow Your Dreams, ruim € 0,4 mln. minder middelen ontvangen dan verwacht.

Jeugdteams (€ 1,4 mln. N/I)
In de loop van 2022 bleek dat de zorgaanbieders meer mankracht konden leveren dan verwacht (€ 1,0 mln. nadeel). Daarnaast is een opwaartse tariefaanpassing geweest (€ 0,4 mln.) gezien de krappe arbeidsmarkt en de hierdoor dreigende overstap van personeel

Jeugdgezondheidszorg (€ 1,3 mln. V/I)
De belangrijkste reden van het voordeel van € 1,3 mln. is dat JGZ zich momenteel in een overgangsperiode bevindt met ontwikkelingen in de dienstverlening. In 2022 is de begroting en formatie van de JGZ opgehoogd en is het de JGZ gelukt om een aantal van de open formatieplekken jeugdverpleegkundige, jeugdartsen, verpleegkundige specialisten en assistenten in te vullen. Niet alle nieuwe medewerkers zijn op 1 januari gestart, maar door het hele jaar heen ingestroomd. Ook was er in 2022 een hogere uitstroom, vooral door medewerkers die hun pensioensleeftijd hebben bereikt. Daarnaast kost het ruimte en tijd om nieuw personeel in te werken. Dit zorgt voor een overschot op de salarisbudgetten. In 2023 worden de overige open formatieplekken verder ingevuld. De extra middelen voor het Versterken van Voorschoolse Educatie (VVE) zijn dit kalender jaar niet nodig geweest wegens het niet volledig invullen van de formatieplekken van € 0,4 mln. De activiteiten daarentegen zijn wel uitgevoerd.

Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18-

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

169.935

830

169.105

N

Begroting 2022

171.892

74

171.818

N

Resultaat

1.957

V

756

V

2.713

V

Toelichting op lasten en baten
De lasten ad € 170 mln. voor dit jaar zijn besteed aan:

  • Persoonsgebonden budget jeugdhulp ad € 4,2 mln.

Ingekochte jeugdhulp maatwerkdienstverlening 18- ad € 113,6 mln. waarvan:

    • Begeleiding (inclusief GGZ) € 52,1  mln.,
    • Dagbehandeling (inclusief GGZ) € 36,6 mln.,
    • Specialistische behandeling € 15,3 mln. en
    • Overige jeugdhulp € 9,6 mln.

Ingekochte jeugdhulp geëscaleerde zorg ad € 29,2 mln. waarvan:

    • Logeer- en gezinshuizen € 17,5 mln.
    • Begeleid wonen € 6,9 mln.
    • Landelijke inkoop specialistische jeugdhulp € 2,9 mln.
    • Crisis interventieteam € 1,9 mln.
  • Eerstelijnshulp eigen personeel ad € 13,9 mln.
    • Jeugdwetvervoer ad € 4,6 mln.
    • Gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden ad € 2,4 mln.
    • Uitgaven dienstverlening DBV € 2,13 mln.

    De baten ad € 0,8 mln. bestaan voornamelijk uit verkoopfacturen voor geleverde zorg voor andere gemeenten op grond van het woonplaatsbeginsel.

    Toelichting financieel resultaat Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- (€2,7 mln. V I/S)

    Persoonsgebonden budget jeugdhulp (€ 1,3 mln. V/I)   
    Binnen PGB wordt op basis van historische gegevens begroot op de declaraties. De uiteindelijke declaraties van de PGB zijn voor 1,3 mln. lager geweest dan begroot.

    Maatwerkdienstverlening 18- (€ 2,7 mln. V/I)   
    Op de ingekochte jeugdhulp in 2022 is een nadeel van € 2,5 mln. gerealiseerd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het woonplaatsbeginsel waardoor Den Haag voor de officieel in Den Haag woonachtige jeugdigen de jeugdhulp vanuit andere gemeenten krijgt doorbelast.

    Op verwachte declaraties oude jaren is een voordeel van € 5,5 mln. gerealiseerd, € 4,2 mln. over 2021 en € 1,3 mln. over 2020. De verwachte declaraties waren gebaseerd op de controleverklaringen van de zorgaanbieders, maar aanbieders hebben desondanks dit bedrag uiteindelijk niet volledig gedeclareerd ad € 5,5 mln.

    Op de eerstelijnshulp door eigen personeel is een nadeel gerealiseerd van € 0,5 mln., veroorzaakt door duurdere externe inhuur. Dit was het gevolg van het niet volledig kunnen leveren van de benodigde mankracht door de jeugdteam-aanbieders.

    Op jeugdhulpvervoer is door een noodzakelijk overbruggingscontract vanaf medio 2022 een nadeel ontstaan van € 0,7 mln.

    Bij de baten is een hogere opbrengst dan begroot van € 0,8 mln. door facturering van geleverde jeugdhulp aan andere gemeenten op grond van het woonplaatsbeginsel.

    Geëscaleerde zorg 18- (€ 1,3 mln. N/S)   
    De bestedingen aan inkoop van geëscaleerde zorg voor 2022 vallen € 3,1 mln. hoger uit dan begroot. Daarentegen vallen de werkelijke declaraties door aanbieders over 2021 en eerder € 1,7 mln. lager uit dan verwacht op basis van de controleverklaringen over 2021.

    Wmo voorzieningen

    Bedragen x €1.000

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Rekening 2022

    150.494

    2.581

    147.913

    N

    Begroting 2022

    155.076

    2.921

    152.155

    N

    Resultaat

    4.582

    V

    340

    N

    4.242

    V

    Toelichting op lasten en baten
    De totale lasten voor maatwerkvoorzieningen bedragen € 195,8 mln. (dit bedrag overstijgt de activiteit Wmo). Het grootste deel (87%) van deze lasten is besteed aan voorzieningen die zijn geleverd door zorgaanbieders, leveranciers van hulpmiddelen, vervoerders en installateurs aan inwoners (€ 169,6 mln.). Van deze lasten wordt € 124,3 mln. bij de Wmo-voorzieningen verantwoord. De overige maatwerkvoorzieningen worden bij beschermd wonen en maatschappelijke opvang verantwoord als volgt:

    • € 5,9 mln. maatschappelijke opvang;
    • € 38,8 mln. beschermd wonen;
    • € 0,6 mln. beschermd wonen persoonsgebonden budgetten.

    Aan geleverde Wmo-voorzieningen is uitgegeven (totaal 124,3 mln.):

    • € 55,4 mln. voor huishoudelijke hulp;
    • € 25,0 mln. aan begeleiding;
    • € 8,6 mln. aan dagbesteding;
    • € 4,9 mln. aan persoonsgebonden budgetten;
    • € 4,8 mln. aan woonvoorzieningen;
    • € 13,1 mln. aan hulpmiddelen vervoer;
    • € 12,5 mln. aan aanvullend vervoer AV (Aanvullend Vervoer) 070.

    € 5,0 mln. is besteed aan keuringen van cliënten, zonnebloemauto’s voor rolstoelvervoer, onderhoud aan trapliften, draaideuronderhoud en aanpassingen van het ICT-landschap.

    Daarnaast is € 21,2 mln. besteed aan gemeentelijke dienstverlening. Het gaat hierbij onder meer om het keukentafelgesprek met de cliënt om te bespreken wat de zorgbehoefte is om passende zorg te kunnen verlenen. Behalve aan het keukentafelgesprek is het besteed aan de administratieve afhandeling van de na het keukentafelgesprek verstrekte voorzieningen en van de opgestelde ondersteuningsplannen. Deze plannen zijn nodig voor contacten met zorgaanbieders en klanten. Daarnaast is het geld besteed aan ondersteuning door informatievoorziening en procesoptimalisatie van de verschillende werkzaamheden.

    De baten bedragen € 2,6 mln. Voor € 2,5 mln. is aan eigen bijdragen ontvangen, die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) voor gemeenten int. Het abonnementstarief maakt naast de eigen bijdrage voor beschermd wonen onderdeel uit van deze eigen bijdrage CAK. Het abonnementstarief is in 2022 betaald door cliënten die een voorziening huishoudelijke hulp hadden of een voorziening voor maatwerk hulpmiddelenvervoer of voor woonvoorzieningen. Hierbij waren cliënten met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm (RIS 301400) vrijgesteld van het abonnementstarief. De andere baat is de door de gemeente geheven eigen bijdrage voor AV( Aanvullend Vervoer 070 (€ 0,1 mln.).

      Toelichting financieel resultaat Wmo voorzieningen         (€ 4,2 mln. V/I)

    Woonvoorzieningen ouderen en gehandicapten (€ 0,5 mln. V/ I)
    Het voordeel van € 0,5 mln. is ontstaan door de voortdurende controle van aanvragen van duurdere woonvoorzieningen op passende inzet.

    Hulpmiddelen vervoer ouderen en gehandicapten (€ 1,7 mln. V/ I)
    Het voordeel van € 1,7 mln. is ontstaan door de voortdurende controle van aanvragen van duurdere hulpmiddelen met specifieke aandacht voor toekenning van scootmobielen.

    Maatwerkarrangement Zorg in Natura (€ 5,9 mln. N/ I)
    Het nadeel is veroorzaakt door de aanzuigende werking van het Wmo abonnementstarief op de aantallen cliënten, met name op de huishoudelijke hulp. In 2022 leidde dit tot hogere kosten van € 5,9 mln.  Naarmate het jaar 2022 vorderde was evenwel sprake van afvlakkende aantallen cliënten en lijkt de bovenvermelde aanzuigende werking te stagneren.

    Maatwerkarrangementen PGB (€ 3,1 mln. V/ I)
    Het voordeel van € 3,1 mln. is ontstaan door de betere opzet van het nieuwe MWA-contract per 2020 en het kostenbewust werken. Daarnaast is door de wijkteams terughoudendheid betracht bij het toekennen van persoonsgebonden budgetten in plaats van zorg in natura.

    AV (Aanvullend vervoer )070 (€ 1,8 mln. V/ I)
    Het voordeel van € 1,8 mln. is ontstaan doordat het aantal ritten lager ligt dan oorspronkelijk begroot. Het aantal ritten heeft zich (nog) niet hersteld naar het niveau van vóór de coronamaatregelen (58% t.o.v. de tweede helft van 2019). De vervoerder verwijt dit vooral aan problemen bij het werven van voldoende gekwalificeerde chauffeurs met als gevolg een nijpend personeelstekort.

    Lasten gemeentelijke dienstverlening (€ 2,9 mln. V/ I)
    Ondanks forse werving en inhuur van casemanagers en zorgregelaars die nodig was om de meldingen van cliënten te kunnen afhandelen, heeft er onderbesteding op personeel plaats gevonden. Niet alle nieuwe medewerkers zijn op 1 januari gestart, maar door het hele jaar heen ingestroomd. Tevens is sprake van een voordeel op ondersteuning vanwege betere informatievoorziening en procesoptimalisatie van de verschillende werkzaamheden.

    Overig (€ 0,1 mln. V/ I)

    Beschermd wonen

    Bedragen x €1.000

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Rekening 2022

    51.665

    1.307

    50.358

    N

    Begroting 2022

    63.413

    1.357

    62.056

    N

    Resultaat

    11.748

    V

    50

    N

    11.698

    V

    Toelichting op lasten en baten

    In 2022 is voor de activiteit Beschermd wonen ongeveer € 39, 4 mln. besteed aan de maatwerkarrangementen zorg in natura en persoonsgebonden budgetten. De overige middelen voor beschermd wonen zijn besteed in de vorm van subsidies, waarbij het voornaamste deel voor Parnassia (€ 6,2 mln.), Reakt (€ 4,9 mln.) en Brijder (€ 2,1 mln.).
    De gerealiseerde baten op de activiteit Beschermd wonen betreffen uit het Rijk ontvangen middelen voor de Regeling Heroïne-experiment.

    Toelichting financieel resultaat Beschermd wonen            (€ 11,7 mln. V/ I)

    Beschermd wonen MWA (€ 3,6 mln. V/ I)
    De acties die tot de lagere lasten hebben geleid zijn vooral de betere opzet van het nieuwe MWA-contract per 2020 en het kostenbewust werken.

    Beschermd wonen subsidies (€ 8,1 mln. V/ I)
    Op subsidies is een voordeel van € 8,1 mln., vooral door vrijval van subsidies uit eerdere jaren (€ 4,4 mln.) en onderbesteding op reguliere beleidsmiddelen (€ 3,7 mln.). Dit wordt met name veroorzaakt door het tekort aan gekwalificeerd GGZ-personeel en een vertraagde start van nieuw personeel bij onze partners in de stad. Een vertraagde start wil zeggen dat medewerkers paar later in het jaar zijn gestart dan verwacht.

    Maatschappelijke opvang

    Bedragen x €1.000

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Rekening 2022

    41.277

    16.227

    25.050

    N

    Begroting 2022

    43.056

    18.681

    24.375

    N

    Resultaat

    1.779

    V

    2.454

    N

    675

    N

    Toelichting op lasten en baten

    In 2022 is voor de activiteit Maatschappelijke opvang € 5,9 mln. besteed aan de maatwerkarrangementen. De overige middelen zijn grotendeels besteed in de vorm van subsidies (in totaal € 14,7 mln.). Het grootste deel van de financiële middelen voor Maatschappelijke opvang (thuislozenzorg) bestaat uit subsidies aan de Kessler Stichting en het Leger des Heils (in totaal € 12 mln.), deze middelen gaan naar opvang. De rest van de middelen is vooral besteed aan onafhankelijke cliëntondersteuning en belangenbehartiging (€ 0,5 mln.), inloopvoorzieningen (€ 0,9 mln.), regionale extramurale ondersteuning aan cliënten en gezinsopvang (€ 1,4 mln.). De rest van de middelen gaat naar realisatie van uitstroomvoorzieningen (€ 2,6 mln.) en ter ondersteuning van diverse activiteiten op het gebied van dak- en thuisloosheid.

    € 10,1 mln. van de gerealiseerde baten en lasten betreft kosten gerealiseerd gerelateerd aan de Opvang van Oekraïners. € 9,7 mln. daarvan zijn uitvoeringskosten en € 0,4 mln. inventariskosten. Per saldo is er geen financieel resultaat op dit onderdeel.

    Toelichting financieel resultaat Maatschappelijke opvang         (€ 0,7 mln. N/I)

    Het resultaat op de activiteit Maatschappelijke opvang bestaat uit drie onderdelen:

    Diverse lasten (0,3 mln. N/I)
    De overschrijding van de lasten bestaat uit een afrekening voor de nutskosten voor de permanente winter opvang 21/22 en extra verpleegkundige kosten voor de PWO 21/22.

    Diverse baten (€ 0,4 mln. N/I)
    Het tekort ontstaat door een lagere onttrekking uit de reserve regiofunctie Maatschappelijke opvang ( onderdeel ambulancezorg en door een herfasering van projecten maatschappelijke en vrouwenopvang).

    Oekraïne Maatschappelijke opvang (Neutraal)
    Op deze activiteit zijn lasten voor de opvang vluchtelingen Oekraïne verantwoord. Deze hebben betrekking op verschillende opvangaspecten. De lasten worden volledig door het rijk vergoed. Op dit onderdeel is een neutraal resultaat van € 1,1 mln. minder lasten en tevens minder baten. In hoofdstuk 1 ‘Inleiding’ van de programmarekening 2022 is een totaaloverzicht van de lasten van de opvang van Oekraïners opgenomen en toegelicht.

    Kinderbescherming en huiselijk geweld

    Bedragen x €1.000

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Rekening 2022

    57.005

    20.921

    36.084

    N

    Begroting 2022

    61.100

    23.849

    37.251

    N

    Resultaat

    4.095

    V

    2.928

    N

    1.167

    V

    Toelichting op lasten en baten
    De totale lasten voor kinderbescherming, huiselijk geweld en Veilig Thuis bedragen € 57,0 mln. Van dit bedrag is circa € 22 mln. besteed aan de activiteit huiselijk geweld, waaronder prostitutiebeleid en geweld in afhankelijkheidsrelaties (waaronder de Haagse bijdrage aan de Regiovisie huiselijk geweld). € 14 mln. is de last in de jaarrekening voor de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veilig Thuis. €15,0 mln. aan kinderbescherming (ingekochte jeugdhulp). De overige € 6,1 mln. betreft de gemeentelijke deelnemersbijdrage aan Veilig Thuis.

    De gemeente Den Haag voert het Advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling uit in opdracht van de gemeenschappelijke regeling GGD/Veilig Thuis, samen met 8 andere gemeenten in de regio Haaglanden. De gemeenschappelijke regeling heeft de uitvoering van de taken van de regeling uitbesteed aan de gemeente Den Haag. Hiervoor ontvang de gemeente Den Haag in 2022 voor wat betreft Veilig Thuis een vergoeding van € 18,1 mln. (inclusief overhead). Dit bedrag is een baat en een last in de jaarrekening. De overige baten vallen onder Huiselijk geweld.

    Toelichting financieel resultaat Kinderbescherming en huiselijk geweld   (€ 1,2 mln. V/ I)

    Kinderbescherming (€ 2,3 mln. N I/)
    De bestedingen aan zorg voor 2022 vallen 1,2 mln. hoger uit dan begroot. Dit komt met name door de extra benodigde bijdrage vanuit het SBJH van € 0,7 mln. voor verbeterplannen voor gecertificeerde instellingen. De werkelijke declaraties over 2021 en eerder vallen verder € 1,0 mln. hoger uit dan eerder geraamd. Het totale resultaat op de GR-taken van Veilig Thuis bedraagt € 0,1 mln. nadelig.

    Huiselijk Geweld (€ 2,9 mln. V/I)
    Op de activiteit Huiselijk geweld is een voordeel van € 2,9 mln.

    De middelen op deze activiteit zijn regionale middelen die waren bedoeld voor de 3 ontwikkelsporen. Er is € 4,8 mln. minder uitgaven gerealiseerd door personeelstekort bij de netwerkpartners en de hoge werkdruk is er vertraging opgelopen bij de implementatie van een aantal ontwikkelsporen. Dit verklaart ook het nadeel op de baten van € 2,0 mln. (neutraal). In de begroting in rekening gehouden om deze lasten te dekken uit de reserve regiofunctie. Vanwege de lagere lasten wordt deze reserve minder onttrokken wat leidt tot lagere baten van € 2,0 mln.

    Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis (€ 0,6 mln. V/I)
    Het resultaat op de activiteit wordt veroorzaakt door een onderbezetting op de taken Advies, Coördinatie Huisverboden en Voorlichting (€ 0,2 mln.), een onderbesteding op uitgaven voor overige goeden en diensten (€ 0,2 mln.) en € 0,2 mln. overig.

    Daarnaast zijn de lasten en baten beiden ca. € 1,0 mln. lager dan begroot (neutraal). Dit heeft te maken met lagere personele kosten op de taak Meldingen door een onderbezetting. Met de GR is afgesproken dat dit resultaat wordt verrekend met de GR-bijdrage, waardoor ook de baten lager zijn dan begroot.

    Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst

    Bedragen x €1.000

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Rekening 2022

    91.267

    82.370

    8.897

    N

    Begroting 2022

    128.950

    118.131

    10.819

    N

    Resultaat

    37.683

    V

    35.761

    N

    1.922

    V

    Toelichting op lasten en baten
    De totale lasten voor openbare gezondheidszorg en ambulancedienst bedragen € 91,3 mln. Van dit bedrag is € 13,2 mln. besteed aan de activiteit openbare gezondheidszorg en betreft € 56,2 mln. de lasten van de gemeenschappelijke regeling GGD. Hiervan gaat het om € 40,6 mln. kosten voor de bestrijding van de coronapandemie (testen, bron- en contactonderzoek en vaccinaties). Aan de uitvoering van de lokale taken van de GGD is € 5,5 mln. besteed. Verder is € 16,3mln. besteed aan de ambulancedienst.

    De gemeente Den Haag voert de regionale GGD-taken uit in opdracht van de gemeenschappelijke regeling GGD/Veilig Thuis, waartoe 9 gemeenten in de regio Haaglanden behoren, inclusief de gemeente Den Haag. De gemeenschappelijke regeling heeft de uitvoering van haar taken uitbesteed aan de gemeente Den Haag. Hiervoor ontvang de gemeente Den Haag in 2022 voor wat betreft de GGD-taken een vergoeding. Dit bedrag is een baat en een last in de jaarrekening.

    De meerkosten (inclusief overhead) en gederfde inkomsten die het gevolg zijn van de inzet van de GGD voor de bestrijding van de coronapandemie (€ 40,4 mln.) worden vergoed via de rijksregeling VWS compensatie vergoeding coronalasten. Deze kosten leiden dus niet tot een financieel resultaat.

    Toelichting financieel resultaat Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst (€ 1,9 mln. V/I)

    Openbare gezondheidszorg (€ 0,7 mln. V/ I)

    Gedurende het jaar is gestuurd op een onderbesteding om een verwacht negatief resultaat op Sociaal Medische Advisering op te vangen. De GGD heeft het totaal tekort op die activiteit echter zelf ook weten we beperken.

    Gemeenschappelijke regeling GGD Haaglanden (€ 1,2 mln. V/ I)
    Het totale resultaat op de GR-taken van de GGD is in 2022 nul. Een deel van de kosten is echter geboekt als overheadkosten als onderdeel van het programma Overhead (€ 1,2 mln.). Hierdoor is er een onderbesteding binnen programma 8. Hiertegenover staat een overbesteding op programma Overhead.

    Daarnaast is op dit onderdeel een neutraal resultaat met betrekking tot het testen en vaccineren in het kader van de bestrijding van het Coronavirus. De kosten hiervoor zijn ca. € 36 mln. lager uitgekomen dan begroot, door het uitdoven van het virus. Omdat de werkelijke kosten worden afgerekend met het Rijk staat tegenover de lagere last een even grote lagere baat zodat het effect op het resultaat nul is.

    Vastgoedbeheer

    Bedragen x €1.000

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Rekening 2022

    13.257

    13.488

    231

    V

    Begroting 2022

    14.687

    16.205

    1.518

    V

    Resultaat

    1.430

    V

    2.717

    N

    1.287

    N

    Toelichting op lasten en baten
    In 2022 is voor de activiteit Vastgoedbeheer € 13,3 mln. aan lasten gerealiseerd voor het beheer van accommodaties. Daarnaast is € 13,5 mln. aan baten gerealiseerd met de verhuur van deze accommodaties.

    Toelichting financieel resultaat Vastgoedbeheer            (€ 1,3 mln. N/ I)

    Eigenaar en participatie (€ 0,6 mln. N/ I)
    De uitgaven op onderhoud waren € 0,25 hoger dan begroot. Dit resultaat wordt verrekend met de algemene onderhoudsreserve. Daarnaast zijn er € 0,35 minder aan baten gerealiseerd. Per saldo levert dit een nadeel op van € 0,6 mln.

    Zorg en opvang (€ 0,7 mln. N/ I)
    De uitgaven op onderhoud waren € 0,35 hoger dan begroot. Dit resultaat wordt verrekend met de algemene onderhoudsreserve. Daarnaast was er een nadeel van € 0,35 mln. op exploitatielasten en huisvestinglasten.

    Daarnaast zijn binnen deze activiteit de lasten voor de opvang vluchtelingen Oekraïne verantwoord. Deze lasten hadden betrekking op verschillende opvangaspecten. Deze lasten worden volledig door het rijk vergoed waardoor per saldo het resultaat nihil is. Op dit onderdeel is een neutraal resultaat van € 2,35 mln. minder lasten en tevens minder baten. In hoofdstuk 1 ‘Inleiding’ van de programmarekening 2022 is een totaaloverzicht van de lasten van de opvang van Oekraïners opgenomen en toegelicht.

    Reserves, voorzieningen en investeringen

    bedragen x € 1.000

    Reserves (begroting vs. realisatie)

    Begroting 2022

    Rekening 2022

    Saldo

    Toevoeging

    Onttrekking

    Vrijval

    Toevoeging

    Onttrekking

    Vrijval

    afwijking

    Zorg en Innovatie

    0

    1.000

    759

    0

    981

    777

    0

    Maatschappelijk Opvang

    0

    5.482

    0

    0

    898

    0

    4.584

    Verzachtingsgelden Wmo en Jeugdhulp

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Regiofunctie Maatschappelijke opvang, Vrouwenopvang en Ambulancezorg

    0

    6.322

    1.308

    0

    6.318

    1.308

    4

    Totaal

    0

    12.804

    2.067

    0

    8.198

    2.085

    4.588

     
    Reserve Maatschappelijke opvang
    De afwijking ontstaat door incidentele meevallers in 2022 zoals de toevoeging van de coronakostencompensatie 2021 aan de exploitatiebegroting 2022. Daarnaast zijn een deel van de kosten voor de Permanente winter opvang en winterkoudenregeling seizoen 2022-23 pas in 2023 gerealiseerd. Hierdoor is minder beroep gedaan op de reserve.

    bedragen x € 1.000

    Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

    Begroting 2022

    Rekening 2022

    Saldo

    Toevoeging

    Aanwending

    Vrijval

    Toevoeging

    Aanwending

    Vrijval

    afwijking

    Voorziening Schenking bevolkingsonderzoek

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Totaal

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    bedragen x € 1.000

    Investeringen MIP

    Begroting 2022

    Rekening 2022

    Afwijking

    Totaal

    Bijdragen
    derden/Voor-zieningen

    Aandeel
    gemeente

    Totaal

    Bijdragen
    derden/Voor-zieningen

    Aandeel
    gemeente

    Totaal

    Economisch nut:

    Beheer en exploitatie CJG

    3.866

    3.866

    2.732

    2.732

    -1.134

    Cliënt Volg Systeem

    2.500

    2.500

    2.880

    2.880

    380

    Zorg en Opvang

    4.513

    4.513

    4.942

    273

    4.669

    429

    Totaal

    10.879

    0

    10.879

    10.554

    273

    10.281

    -325

    Beheer en exploitatie CJG
    De begroting en realisatie betreft twee CJG’s die momenteel worden verbouwd. De afwijking van € 1,1 miljoen is ontstaan doordat de verbouwing op de Beeklaan – door verschillende omstandigheden – nog niet zo ver gevorderd is als was beoogd.

    Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58