Jaarverslag

Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

Wat is beoogd en wat is behaald?

Beleidsverantwoording op hoofdlijne n

Iedereen in Den Haag verdient goede, toegankelijke en betaalbare zorg en indien nodig opvang. De inwoner staat centraal en vanuit een positieve visie op gezondheid zijn mogelijkheden, veerkracht en eigen regie van mensen het uitgangspunt. Binnen dit programma is gewerkt aan de transformatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en jeugdhulp. Het doel is jeugdhulp, zorg en ondersteuning laagdrempelig en dichtbij inwoners thuis aan te bieden. Hierbij is de insteek wijkgericht op een slimme manier algemene voorzieningen met maatwerkvoorzieningen en formele zorgstructuren verbinden. Dit zorgt voor passende zorg voor iedereen die dat nodig heeft.

“Voor een stad die tegen een stootje kan”
Sinds vorig jaar is Nederland in een energiecrisis beland. Minder aanbod resulteerde in snel stijgende prijzen en energielasten. Niet alleen energie werd duurder, over de hele linie stegen de prijzen. De hoge inflatie raakte de bestaanszekerheid van veel inwoners. Ook een andere markt, de arbeidsmarkt, kenmerkte zich door een groot verschil tussen vraag en aanbod. Deze krapte raakte steeds meer sectoren en steeds meer mensen. De schaarste aan arbeidskrachten bemoeilijkt een voortvarende aanpak van maatschappelijke problemen. Op de woningmarkt overstijgt de vraag het aanbod eveneens en is het vinden van betaalbare woonruimte een probleem. Aandachtsgroepen zoals uitstromers uit (jeugdzorg)instellingen, statushouders en (economisch) dakloze mensen en vluchtelingen hebben hierbij extra moeilijk. Voor een groot aantal Europese arbeidsmigranten geldt dit eveneens, omdat zij worden aangetrokken zonder dat ze een goede woning en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden wordt aangeboden. Tegen deze achtergrond van veel onzekerheid werd in oktober “Voor een stad die tegen een stootje kan’ gepresenteerd, waarin de coalitie de opgaven beschrijft, waarmee wij de komende periode mee aan de slag gaat.

Indicatoren en kengetallen
 

Effectindicatoren

Nulmeting 

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Begroting 2022

Percentage 75-plussers dat thuiswoont

89%

90,1%

91,5%

90,8%

Klanttevredenheidsindicator Wmo

82%

79%

89%

88%

Doorlooptijd Wmo

48

48

65

42

Doorlooptijd Jeugd

283

325

283

275

Percentage bereik kinderen tussen 0 en 1 jaar door de jeugdgezondheidszorg

98%

104,6%

106,8%

95%

Percentage bereik kinderen 0 tot 4 jaar door de jeugdgezondheidszorg

95,8%

100,1%

100,4%

95%

Percentage bereik kinderen 4 tot 19 jaar door de jeugdgezondheidszorg

87%

58,9%

66,3%

95%

Bekendheidcijfers Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) 

75%

79%

86%

85%

Toelichting op de effectindicatoren

  • Van alle 75-plussers woont ruim 91,5% thuis. Dit percentage is vergelijkbaar met de uitkomst van 2021 en de begroting 2022.
  • De klanttevredenheid steeg bij de Wmo. In 2022 gaf 89% van de respondenten aan dat voor hun hulpvraag een passende oplossing was gevonden (in 2021: 85%). Dit jaar wordt voor het eerst niet langer gebruik gemaakt van de landelijke uitvraag door BMC. Daarvan lieten de resultaten lang (circa 10 maanden) op zich wachten. Het Klant Tevredenheidsonderzoek (KTO) dat nu gebruikt wordt is gebaseerd op een continue meting. Bovendien is dit KTO flexibeler doordat aan de uitvraag nieuwe vragen kunnen worden toegevoegd. Door deze wijziging van systematiek zijn de realisatiecijfers minder goed te vergelijken in de tijd.
  • De gemiddelde doorlooptijd van melding tot advies bij de Wmo steeg van 48 dagen in 2021 naar 65 dagen in 2022. In Den Haag was bij de toegang tot de Wmo sprake van hoge werkvoorraden en gemiddelde doorlooptijden. Gedurende het jaar liep de werkvoorraad geleidelijk op. Zowel tijdens het jaar, en ook al eerder, werden verschillende maatregelen genomen. Aanvankelijk daalde daardoor de werkvoorraad vanaf augustus 2022. Echter vanaf medio november 2022 steeg de werkvoorraad weer, en daarmee de gemiddelde doorlooptijd. Dit wordt verklaard door de implementatie van het nieuwe systeem CVS. Het systeem miste nog functionaliteiten en het oplossen van “bugs” vroeg hersteltijd. Ook de griepgolf onder medewerkers zorgde vanaf december 2022 voor een hoger ziekteverzuim. Tenslotte veroorzaakte de stijging van de werkvoorraad ook extra werk. Bijvoorbeeld doordat cliënten en Wmo-aanbieders al een melding deden ruim voordat de indicatie is afgelopen (= premature vervolgmelding). Of doordat er telefonisch herhalingsverkeer ontstond via de Klantenservice SZW. De maatregelen worden doorgezet in 2023.  
  • De doorlooptijd jeugd bedraagt 283dagen en is korter dan de doorlooptijd in 2021 (325) en in lijn met de verwachte doorlooptijd uit de begroting (275). Dit komt voornamelijk door het kritisch kijken en het op maat zoeken naar mogelijkheden om af te sluiten. Daarnaast zijn er in 2022 minder wisselingen en ziekte van personeel geweest waardoor er minder vertragingen in lopende trajecten zijn opgetreden.
  • Het percentage bereik voor kinderen tussen 0 en 1 jaar en 0 tot 4 jaar ligt boven de 100%. Dat komt omdat in de loop van het jaar meer kinderen bij de JGZ in zorg zijn gekomen, dan op 1 januari vanuit de Basisregistratie Personen geregistreerd stonden.
  • Het percentage bereik voor kinderen 4 tot 19 jaar is toegenomen tot 66,3%. In verband met aangepaste dienstverlening van de JGZ (lees verder onder wat hebben we gedaan) vanaf eind 2021 tot zomer 2022 is het percentage nog niet op het niveau van 2019 (88,9%).
  • In 2022 is 86% bekend met het Centrum voor Jeugd en Gezin, dit is een lichte stijging ten opzichte van vorige jaren.

Kengetallen

2020

2021

2022

Aantal zwerfjongeren

423

568

547

Aantal geregistreerde daklozen

1.267

1.346

1.313

Aantal plekken voor opvang daklozen

344

342

342

Veilig thuis (meldingen)

6.244

5.624

5.421

Veilig thuis (adviezen)

5.122

4.665

4.730

Veilig thuis aantal wachtenden na veiligheidsbeoordeling

360

247

276

Toelichting op de kengetallen

  • Aantal dak- en thuisloze jongeren (zwerfjongeren): er zijn in 2022 bij het daklozenloket 547 trajecten met dak- en thuisloze jongeren gestart. Daarnaast zijn er ook dak- en thuisloze jongeren in begeleiding bij het Jeugd Interventie Team. Definitieve cijfers zijn nog niet beschikbaar, de cijfers van deel november en december zijn geëxtrapoleerd.
  • Aantal geregistreerde dakloze mensen (daklozen): er zijn 1.313 unieke dakloze cliënten bij het loket.
  • Aantal plekken voor opvang dakloze mensen (daklozen): er zijn 342 reguliere plekken. Daarnaast zijn er tot april 2022 en vanaf november 2022 met de permanente winteropvang 120 extra tijdelijke plekken gecreëerd. De reguliere winterkoudeopvang biedt ruimte aan 100 personen.
  • Veilig Thuis meldingen en adviezen: Veilig Thuis Haaglanden (VTH) is het centrale meldpunt voor advies en melding van huiselijk geweld en kindermishandeling. Er zijn in 2022 in Den Haag 1,4 % meer adviezen gegeven. Daarnaast waren er 3,6 % minder meldingen.
  • VTH rondde in heel Haaglanden 2022 69 % van de veiligheidsbeoordelingen binnen 5 werkdagen af en rondde 27 % van de onderzoeken binnen 10 weken af. In 2021 was dat respectievelijk 75% en 25%. Gemiddeld stonden zaken 107 dagen op de wachtlijst.

Beleidsindicatoren (Rijk)

Beleidsindicatoren (Rijk)

Eenheid

2020

2021

2022

Cliënten met een maatwerkarrangement

Aantal per 10.000 inwoners

650

630

600

Jongeren met een delict voor de rechter

% 12 t/m 21-jarigen

2%

Nb*

Nb*

Jongeren met jeugdhulp

% van alle jongeren tot 18 jaar

10,3%

10,6%

11,0%

Jongeren met jeugdbescherming

% van alle jongeren tot 18 jaar

0,9%

0,9%

1,0%

Jongeren met jeugdreclassering

% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar

0,5%

0,5%

0,5%

* niet beschikbaar

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58