Wat hebben we gedaan?
Beleidsverantwoording per activiteit
Deze paragraaf beschrijft de beleidsmatige verantwoording per activiteit. Hiermee worden de HEA-ambities uit voorgaande paragraaf ‘wat is beoogd en behaald’ losgelaten. Waar mogelijk is de aansluiting HEA-ambities behouden doordat de activiteiten uitgewerkt zijn op basis van HEA-doelstellingen. Daarmee kunnen zowel onderwijsachterstandenbeleid en taal als stedelijk onderwijsbeleid en projecten dezelfde onderwerpen bevatten.
(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | ||||||||
Begroting | Rekening 2022 | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2022 | saldo 2022 | Lasten | Baten | Saldo | 2022 | |||
Onderwijshuisvesting | 40.651 | N | 48.513 | 7.348 | 41.165 | N | 514 | N |
Leerlingenvervoer | 6.334 | N | 8.551 | 0 | 8.551 | N | 2.217 | N |
Leerlingzaken | 3.634 | N | 7.680 | 3.323 | 4.357 | N | 723 | N |
Onderwijsachterstandenbeleid en taal | 17.285 | N | 63.539 | 43.925 | 19.613 | N | 2.328 | N |
Onderwijshuisvesting (onderwijsbeleid en leerlingzaken) | 171 | N | 237 | 53 | 184 | N | 13 | N |
Stedelijk onderwijsbeleid en projecten | 18.891 | N | 20.176 | 3.478 | 16.698 | N | 2.193 | V |
Kinderopvang | 2.808 | V | 6.194 | 8.964 | 2.770 | V | 38 | N |
Totaal | 84.158 | N | 154.890 | 67.092 | 87.798 | N | 3.640 | N |
Onderwijshuisvesting
Nieuwbouw en renovatie
De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Schoolbesturen krijgen hiervoor geld.
- Dit jaar zijn vier schoolgebouwen opgeleverd:
- Yunus Emre Islamitische Basisschool aan de Vrijstaathof;
- Waalse Louis de Coligny aan de Ametisthorst;
- Kindcentrum Vroondaal aan de Thomas Mannsingel;
- De Vliermeent aan de Vlierboomstraat;
De volgende projecten zijn nog in uitvoering en zullen in 2023 worden opgeleverd:
- A.M.G. Schmidtschool aan de Jacob de Graefflaan;
- Hofstad Mavo-Havo, Pastoor van Ars en de Oase aan de Donker Curtiusstraat;
- De Vuurvlinder aan de Diamanthorst;
- Galvanischool aan de Galvanistraat.
De vervangende nieuwbouw voor de basisscholen Nutsschool Bezuidenhout, Inspecteur W.P. Blokpoelschool, Mozaïek, Koos Meinderts, Wonnebald en Houtwijk Montessorischool zijn niet in 2022 gestart met de uitvoering. Oorzaak hiervoor zijn tegenvallende aanbestedingsresultaten. De verwachting is dat deze projecten, na een bezuinigingsronde of nieuwe aanbesteding, zullen starten in 2023. In het geval van de Houtwijk Montessorischool is een aanbesteding nog niet mogelijk geweest in verband met een te hoge kostenraming in relatie tot het beschikbare budget. De gedeeltelijke renovatie en gedeeltelijke vervangende nieuwbouw voor basisschool Toermalijn zal ook starten in 2023.
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
Eind 2022 is begonnen met een volgende tranche waarbij de verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs wordt aangepast. In een werkgroep met de schoolbesturen is ook een advies geformuleerd voor volgende tranche-aanpassingen. Hiermee wordt de verordening gemoderniseerd en in lijn gebracht met de beleidsuitgangspunten uit de nota Onderwijshuisvesting in Den Haag (RIS 301793)en het Integraal Huisvestingsplan (RIS 311845). De verwachting is dat de gewijzigde verordening Voorziening Huisvesting onderwijs begin 2023 aan de raad wordt aangeboden (RIS 314547).
Integraal Huisvestingsplan
In 2021 is in coproductie met de schoolbesturen de herijking van het Integraal Huisvestingsplan (IHP)
gemaakt. Het betreft opname van eerdere onderzoeklocaties in de investeringsplanning, een overzicht van ontwikkelingen die onderwijshuisvesting raken en aanpassing van de investeringsplanning. De herijking van het IHP is begin 2022 aan de raad aangeboden en op 22 december 2022 door de raad vastgesteld (RIS 311845). IHP’s en voorzieningenprogramma’s voor de groeigebieden worden op elkaar afgestemd.
Leerlingenvervoer
Leerlingen met een beperking kunnen gebruik maken van leerlingenvervoer zodat ze zoveel mogelijk naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school kunnen. Naast de taxibus gaat het om vergoedingen voor het openbaar vervoer en voor de auto of fiets. Het gebruik van het leerlingenvervoer stijgt al enige jaren. Dit komt onder meer omdat scholen voor speciaal onderwijs vaker geen plek meer hebben. Daardoor moeten kinderen naar een school reizen die verder weg ligt.
In 2022 hebben 1.128 leerlingen gebruik gemaakt van aangepast leerlingenvervoer. Er zijn 319.677 ritten gereden met een stiptheid van 88,42%. Van dit aantal ritten is een percentage klachten ingediend van 0,01%. In 2022 stonden er nul leerlingen op een wachtlijst en alle leerlingen zijn op school gekomen. De gemiddelde tijd over alle ritten dat een leerling in de bus zat, was 68 minuten. De norm voor ritten binnen Den Haag is maximaal 60 minuten. Voor buiten Den Haag is deze norm 90 minuten.
Aanbesteding harmonisatie doelgroepenvervoer
De aanbesteding voor de harmonisatie van het doelgroepenvervoer uit 2021 is na een verloren kort geding ongegrond verklaart. In 2022 heeft de aanbesteding opnieuw plaatsgevonden. Op 7 december 2022 is het doelgroepenvervoer voor de aankomende zes jaar aan één partij gegund met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal twee jaar.
Leerlingzaken
Aanpak schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
Er lijkt steeds minder sprake van ‘eenvoudig’ schoolverzuim en steeds meer van onderliggende problematiek, zoals een instabiele thuissituatie of een combinatie van problemen waardoor het moeilijk is om een geschikte plek te vinden voor een leerling. Gelijktijdig verschuift ook de rol van leerplicht. Zo is deze rol minder gericht op handhaving, en steeds meer gericht op het samen met ketenpartners vinden van oplossingen waardoor kinderen toch onderwijs kunnen volgen.
Vanuit het Jongerenpunt070 benaderen casemanagers voortijdig schoolverlaten jongeren vanaf circa 18 jaar die uitvallen tijdens hun opleiding. Ze begeleiden hen terug naar school of het Jongerenpunt070 zorgt ervoor dat de jongeren naar werk of een ander passend perspectief worden begeleid. De Leerwerkmakelaar helpt jongeren met een passende Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-Leerwerkplek of een stageplek die ze nodig hebben voor hun opleiding. Het Jongerenpunt070 is in samenwerking met ROC Mondriaan gestart met een preventieve aanpak om te voorkomen dat jongeren van het mbo uitvallen en betere toegang hebben tot ondersteuning vanuit de gemeente, bijvoorbeeld ook bij problemen in de thuissituatie of financiële problematiek. Deze aanpak stelt de student centraal: per student wordt de best passende ondersteuning ingezet om de opleiding te kunnen afronden.
Leerlingzaken heeft in het schooljaar 2021-2022 vanuit het Jongerenpunt070 4.249 jongeren benaderd. Vanwege de aantrekkelijke arbeidsmarkt zijn er meer voortijdig schoolverlaters dan vorig jaar uitgestroomd naar werk (751 in 2021-2022 ten opzichte van 513 in 2020-2021) en minder naar onderwijs (826 in 2021-2022 ten opzichte van 1.047 in 2020-2021). Zie ook het jaarverslag Leerlingzaken 2021-2022 (RIS 314545).
Onderwijsachterstandenbeleid en taal
Kansengelijkheid in het primair onderwijs
De gemeente en schoolbesturen hebben ook in 2022 samengewerkt aan het bevorderen van de kansengelijkheid. De volgende maatregelen hebben een positieve bijdrage geleverd aan de kansengelijkheid in het primair onderwijs:
- Begonnen is met het intensiveren van het lesaanbod, door het verkleinen van het aantal leerlingen per groep en/of het kunnen bieden van meer individuele begeleiding. Dit vond plaats tijdens en buiten schooltijd. Van een minder kansrijke omgeving wordt gesproken bij een vastgestelde achterstandsscore die groter is dan nul. Hiermee zijn de middelen terecht gekomen bij de leerlingen die dit het hardst nodig hebben.
- In 2022 zijn er 21 zomerscholen actief geweest om de taalachterstanden te voorkomen of in te halen, anderzijds de leerlingen een aanbod te doen gericht op hun brede talentontwikkeling (o.a. sport-, kunst- en cultuur-activiteiten) en deel te nemen aan het Zomerprogramma070.
- De acties uit het actieplan schooladvisering (RIS 311894 ) zijn grotendeels in samenwerking met de schoolbesturen uitgevoerd. De voortgang van het actieplan, nieuwe inzichten uit het onderzoek Gelijke Onderwijskansen in Den Haag (Oberon, 2022) en het uitwerken van de nieuwe wet Doorstroomtoetsen po, vormden aanleiding om het gesprek met schoolbesturen en andere stakeholders te continueren. Deze gesprekken zullen ook in 2023 worden voortgezet.
Voor- en vroegschoolse educatie
In 2022 is de communicatiecampagne (gericht op ouders) gestart, is aan de functie van peuterconsulent invulling gegeven en heeft de voorbereiding plaatsgevonden om de moties ‘Betrek ondernemers in de wijk bij invulling toekomstige bedrijfshuisvesting’ (RIS 313123) en ‘Controleerbare doelen bedrijfshuisvesting’ (RIS 313124) uit te voeren.
Het aantal uren schoolmaatschappelijk werk in de voorschoolse educatie is tijdelijk uitgebreid en verdeeld over locaties waarvoor een extra behoefte was aangegeven. Verder is in het primair onderwijs gestart met een pilot om de betrokkenheid van ouders bij de school te vergroten. En om de ouders handvatten te bieden om met school in gesprek te komen en/of blijven over hun kind. Het doel is om een ondersteuning te ontwikkelen waarbij ouders de schoolgang en ontwikkeling van hun kind zo leren ondersteunen dat onderadvisering in groep 8 over het vervolgonderwijs wordt tegengegaan. De pilot is in de eerste helft van 2022 voorbereid en is aan het begin van schooljaar 2022-2023 gestart op zeven scholen verspreid over vier wijken.
Brede leer- en ontwikkelomgeving
De inzet op brede ontwikkeling heeft zich gericht op scholen die een populatie hebben van minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied (armoedeprobleemcumulatiegebied).
Om gelijke kansen te bevorderen en eventuele onderwijsachterstanden in te lopen of te voorkomen, hebben twee scholen in het voortgezet onderwijs een schooloverstijgend aanbod buiten schooltijd aangeboden. Aan dit aanbod konden leerlingen uit het primair- en voortgezet onderwijs uit de wijk (APC-gebied) deelnemen. Waarbij enerzijds getracht is taalachterstanden te voorkomen of in te halen, anderzijds de leerlingen een aanbod te doen gericht op hun brede talentonwikkeling (o.a. sport-, kunst- en cultuuractiviteiten). Ook streeft de gemeente ernaar dat alle leerlingen de basisschool verlaten met tenminste een zwemdiploma A. Iedere school in het primair onderwijs heeft de mogelijkheid om met leerlingen vanaf groep 5 deel te nemen aan het schoolzwemmen. In 2022 zijn bijna 5.000 leerlingen met dit aanbod bereikt. Daarnaast heeft de gemeente de vorming van (integrale) kindcentra gestimuleerd stimuleert. Zo hebben in 2022 de laatste kindcentra gebruik gemaakt van stedelijke ondersteuning.
Volwasseneducatie en taallessen
In 2022 is op diverse plekken (taalscholen, (voor)scholen, CJG-locaties, wijkcentra en bibliotheken) in Den Haag lesaanbod taal, rekenen en digitale vaardigheden geboden voor Hagenaars met een taalachterstand. Jaarlijks nemen circa 7.000 Hagenaars deel aan deze activiteiten. Er waren ook in 2022 weer trajecten voor taalonderhoud, taalmaatjesprojecten (o.a. aan huis voor mensen die hun huis door omstandigheden niet konden verlaten), taalondersteuning in het middelbaar beroepsonderwijs en online oefenmogelijkheden.
Daarnaast zijn stappen gezet op de doelstellingen uit de Taalnota ‘De taal van meedoen’ (RIS 307986): het bereiken van meer laaggeletterden, het bieden van passend aanbod en versterkte samenwerking in de aanpak van laaggeletterdheid. Hagenaars met een achterstand in taal, rekenen of digitale vaardigheden werden via (regionale) wervingsactiviteiten gestimuleerd om basisvaardigheden te leren. In 2021-2022 is onderzoek gedaan naar de impact van taaltrajecten op het leven van deelnemers (RIS 314483). Daaruit bleek dat 76% van de ondervraagde deelnemers na een taaltraject beter zijn of haar taalvaardigheden kon toepassen in de praktijk.
Stedelijk onderwijsbeleid en projecten
Kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs
De gemeente en schoolbesturen werkten in 2022 ook in het voortgezet onderwijs samen aan het bevorderen van de kansengelijkheid. Zo hebben de volgende maatregelen een positieve bijdrage geleverd om de kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs te bevorderen:
- De gemeente heeft opnieuw een subsidie verleend aan Stichting Leergeld ten behoeve van het verschaffen van laptops en andere devices aan kinderen uit minimagezinnen. In 2022 zijn 1.868 laptops verstrekt.
- Ook in 2022 is geïnvesteerd in huiswerkbegeleiding bij de Haagse bibliotheken. Het gaat met name om de vestigingen Centrale, Escamp, Leidschenveen, Transvaal, Schilderswijk en twee jongerencentra, te weten jongerencentrum Samson en buurthuis Jeugdhaven. In 2022 zijn gemiddeld 281 huiswerkplekken per schoolweek bezet geweest.
- In 2022 hebben vier scholen van de regeling van ‘leerlingbegeleiding heterogene brugklassen’ gebruik gemaakt. Hierdoor konden de leerlingen extra begeleiding krijgen om door te stromen naar de meest passende plek in het voortgezet onderwijs.
Voldoende bekwame en innoverende onderwijsprofessionals
Den Haag is een van de steden met een groot tekort aan leraren in het primair en voorgezet onderwijs. Er is grote behoefte aan leraren die goed functioneren in een grootstedelijke omgeving. In 2022 zijn de volgende programma's en maatregelen ontwikkeld om (de gevolgen van) het lerarentekort zoveel mogelijk te dempen.
- Modulaire professionaliseringstrajecten voor onderwijsondersteuners zijn ontwikkeld onder de noemer Ontwikkeldoor in Den Haag. De eerste groep met circa 20 deelnemers is gestart in september 2022.
- Het platform Andersom in Den Haag is ontwikkeld. Het platform biedt een aanbod van externe professionals die lessen in verschillende domeinen kunnen verzorgen. Er is een projectleider aangesteld, de website is gelanceerd.
- De Haagse Lerarenpas is in oktober 2022 gelanceerd. Deze biedt kortingen voor alle onderwijsprofessionals, van primair onderwijs tot en met het middelbaar beroepsonderwijs.
- In januari 2022 is de nieuwe regeling voor parkeervergunningen voor onderwijsinstellingen ingegaan; deze biedt een parkeervergunningen voor elke fte die werkzaam is op een school.
Conciërgeregeling
De gemeente stimuleert met meerdere regelingen (onder andere de regeling Sociaal Traject in Perspectief (STiP-regeling), RIS 295865) het aannemen van conciërges in het primair en voortgezet onderwijs. Op 1 december 2022 waren er 91 STiP-kandidaten actief op scholen voor het uitvoeren van conciërgetaken. Scholen hebben gedurende het hele jaar vacatures uitgezet bij de STiP-regeling en op ieder moment in 2022 waren er tussen 90 en 114 STiP-kandidaten werkzaam als conciërge.
Samenleven op school
Om de veiligheid op en rond te school te bevorderen, heeft de gemeente ook in 2022 scholen gestimuleerd om voorlichtingen en trainingen te geven, gericht op thema's rondom schoolveiligheid en burgerschap. Daarnaast is de evaluatie van de huidige stadsdeelconvenanten schoolveiligheid afgerond en is het opstellen van een nieuw convenant schoolveiligheid, waarmee de samenwerking tussen de verschillende partners wordt geformaliseerd en bevorderd, in de afrondende fase. Genoemde interventies komen voort uit de aanpak Schoolveiligheid 2020-2021 (RIS 308006) en de voortgangsrapportage aanpak Schoolveiligheid (RIS 311079).
Onderwijs dat bijdraagt aan de economie van de stad
Met de hoger onderwijsinstellingen is samengewerkt om in Den Haag nieuwe onderwijsprogramma’s te ontwikkelen, om de onderlinge samenwerking tussen de verschillende Haagse hogescholen en universiteiten te versterken en om onderzoek en onderwijs te verbinden aan actuele maatschappelijke vraagstukken in de stad. Ook is Den Haag lid geworden van het landelijke netwerk Kennissteden Nederland. In 2022 zijn de ontwikkelingen in het internationaal primair en voortgezet onderwijs in de Haagse regio in kaart gebracht.
Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en tegengaan stagediscriminatie
De gemeente ondersteunt de vernieuwing van mbo- en hbo-opleidingen zodat deze opleidingen beter aansluiten bij de ontwikkelingen in de economie en op de arbeidsmarkt. Zo zijn de mogelijkheden hiertoe onderzocht. Het ROC Mondriaan wilde in de loop van 2022 een aanvraag indienen bij het Regionaal Investeringsfonds Mbo voor verdergaande innovatie van het technisch onderwijs in verband met de Energietransitie. Doordat er nu vele aanvragen op dit thema zijn, werd de kans op succes als te laag ingeschat en is gezocht naar andere opties, zoals de provincie. Ook de zorgsector wilde graag opnieuw een aanvraag bij dit Investeringsfonds indienen. Ook hier is gekozen voor de indiening per januari 2023. Deze aanvraag is kansrijker omdat vanuit de zorg minder aanvragen komen.
Verder is er in 2022 een subsidie toegekend aan Hogeschool Inholland ten behoeve van het tegengaan van stagediscriminatie in het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs. Om de discriminatie op stage-arbeidsmarkt tegen te gaan werken verschillende Haagse onderwijsinstellingen (middelbaar- en hoger beroepsonderwijs), maatschappelijke organisaties, de gemeente én werkgevers samen om gelijke stagekansen te bevorderen.
Investeren in een aantrekkelijke studentenstad
Binnen het Platform Student&Stad heeft de gemeente in 2022 samen met studenten en onderwijsinstellingen aan verschillende thema's ter verbetering van het studentenklimaat gewerkt, waaronder studentenwelzijn, het Haagse introductieprogramma en informatievoorziening aan studenten.
Voor iedere leerling een passende plek
Alle voorscholen en scholen in Den Haag hadden een schoolmaatschappelijk werker die meerdere uren per week op school aanwezig was en de schakel vormde met het Centrum voor Jeugd en Gezin. Het schoolmaatschappelijk werk is daarnaast uitgebreid in de VE en het PO. Ook zijn er scholen
die sociaal emotionele en psychosociale ondersteuning boden om schooluitval te voorkomen en kinderen en jongeren te helpen bij hun ontwikkeling.
Verder boden de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs speciale trajecten voor kinderen die even niet vanuit een gewoon traject ondersteund konden worden. Hiermee kon schooluitval en langdurig thuiszitten voorkomen worden.
Voor leerlingen die in het mbo dreigden uit te vallen, konden scholen subsidie aanvragen voor
maatwerktrajecten en coachingtrajecten. Hiermee kregen jongeren de kans een startkwalificatie te halen. Voor nieuwkomers konden scholen extra subsidie aanvragen voor opvanggroepen, schakelklassen en kopklassen. Zo kregen kinderen extra steun bij de integratie.
Sociaal economisch herstelfonds (SEH)
In 2022 is een aantal maatregelen uitgevoerd via het Sociaal Economisch Herstelfonds. Dit betrof de zelfstudieplekken voor studenten 18+ en extra inzet voor stageplekken.
- Zelfstudieplekken voor studenten 18+
In 2022 hebben we 20 extra studieplekken voor studenten van het middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs bij Tribes gerealiseerd, waarvan maandag tot en met vrijdag 40 studenten per dag terecht konden. De gemiddelde bezetting in 2022 was 40% inclusief de vakantieperiodes. Het aanbieden van deze plekken is eind oktober 2022 beëindigd vanwege het feit dat de situatie rondom Corona dusdanig is, dat studenten ook weer op andere plekken, zoals hun onderwijsinstellingen kunnen studeren. Daarnaast is geïnvesteerd in het opknappen van circa 560 hoogwaardige studieplekken bij de Nieuwe Centrale Bibliotheek aan het Spui. Tenslotte is bijgedragen aan het opknappen van studieplekken in de bibliotheek op de locaties Leidschenveen en Ypenburg.
- Stageplekken
De extra inzet voor stageplekken in het schooljaar 2021-2022 was erop gericht om de capaciteit om stageplaatsen of alternatieven te verwerven voor dit schooljaar te vergroten in de hoop en verwachting te nadelige gevolgen van corona zo goed mogelijk te ondervangen. Zo heeft JINC ingezet op alternatieve stages voor vmbo-leerlingen, heeft ROC Mondriaan de capaciteit van de eigen stagebureaus verhoogd om stages en leerbanen te blijven koppelen nu dit vaker nodig was. Voor stages voor studenten in het hoger beroepsonderwijs was geen extra inzet nodig. De Leerwerkmakelaar en het PRO-VSO-team van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hebben gezorgd voor 50 respectievelijk 237 extra stageplekken voor leerlingen in Mbo-entree, praktijkscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. Theater De Vaillant bood circa 35 plaatsen aan voor leerlingen van een school voor speciaal onderwijs in Transvaal. Er is geen extra inzet gepleegd na afloop van dit schooljaar: de stage-arbeidsmarkt is weer voldoende aangetrokken.
Nationaal Programma Onderwijs
In 2021 heeft het Rijk het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) opgezet. Dit is een meerjarige specifieke uitkering voor het inlopen van onderwijsachterstanden vanwege corona. Den Haag heeft ervoor gekozen dit budget in te zetten voor activiteiten waar scholen niet aan toekomen of die beter bovenschools georganiseerd kunnen worden (RIS 310172).
De resultaten 2022 op de drie actielijnen zijn:
- Versterken zorgstructuur in en om de school en voorkomen uitval
- Binnen het project ‘Kansen in de wijk’ (primair onderwijs) zijn schoolcoaches aangesteld om leerkrachten te trainen op het gebied van het programma Positive Behavior Support en zijn oudercoördinatoren gestart om de betrokkenheid van ouders te vergroten en hen te betrekken bij de benodigde ondersteuning van hun kind op school.
- Binnen het project ‘Kansen voor professionals’ zijn scholen gestart met het herijken van de aanpak van verzuim en thuiszitten, zo zijn projectleiders aangesteld om het verzuimbeleid aan te scherpen en coaches om ouders te betrekken bij verzuim en thuiszitten. Ook is er een begin gemaakt met het in kaart brengen van het welbevinden van leerlingen, waarop vervolgens een plan van aanpak wordt opgesteld om de leerlingen, daar waar nodig, te ondersteunen.
- Impuls aan brede ontwikkeling
- De activiteit Playing for Succes is in de loop van dit jaar aan deze actielijn toegevoegd, er hebben dertig leerlingen in de mei- en zomervakantie gedurende een week deelgenomen aan extra activiteiten op de Sportcampus in het Zuiderpark.
- Voor cultuureducatie is een extra budget vrijgemaakt van € 5,- per leerling, voor alle leerlingen uit het primair- speciaal - en voortgezet (speciaal) onderwijs.
- Met de subsidie Sport & Beweegclub in 2022 zijn 14 scholen in het voortgezet onderwijs ondersteund die aandacht besteden aan inactieve leerlingen.
- Investeren in professionalisering onderwijsondersteunend personeel
- De gemeente, schoolbesturen, pedagogische academies voor het basisonderwijs (pabo’s) en het middelbaar beroepsonderwijs hebben het afgelopen jaar gezamenlijk het opleidingstraject ‘Ontwikkeldoor in Den Haag’ ontwikkeld.
De gemeente subsidieert zowel de ontwikkeling als de uitvoering van de blokken van Ontwikkeldoor. In september 2022 is de eerste groep van 19 onderwijsondersteuners gestart met de oriëntatiemodule.
Kinderopvang
Cijfers
De GGD Haaglanden inspecteert in opdracht van de gemeente jaarlijks alle centra voor dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus op kwaliteit. Ook worden gastouders bezocht. Per 22 december 2022 heeft de GGD Haaglanden voor de gemeente Den Haag 543 jaarlijkse inspecties en 180 incidentele inspecties uitgevoerd bij kindercentra en gastouderbureaus. Tevens zijn er bij de gastouders 207 jaarlijkse inspecties en 1 incidentele inspectie uitgevoerd. Het doel om 100% van de kindercentra en gastouders te inspecteren in 2022 is behaald. Het register heeft tot medio december 2022 93 nieuwe aanvragen voor registratie in het Landelijk Register Kinderopvang en 369 wijzigingsformulieren ontvangen. Per 22 december 2022 waren er 791 kinderopvangvoorzieningen in de gemeente Den Haag (kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouders en Gastouderbureaus)
Jaarverslag
In het jaarverslag over de kwaliteit van kinderopvang 2022 verantwoordt het college zich over de taken op het terrein van toezicht, register en handhaving. Dit jaarverslag ligt medio 2023 bij de raad. De gemeente Den Haag heeft de A-status. Dit betekent dat de gemeente voldoet aan de wettelijke eisen voor uitvoering van toezicht op en handhaving van kinderopvang. Dit blijkt uit een jaarlijkse risicoanalyse vanuit de Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn de gevolgen van corona?
Op 19 december 2021 is de laatste lockdown ingegaan en zijn de scholen en buitenschoolse opvang locaties gesloten. Er is wederom een uitzondering gemaakt voor kwetsbare leerlingen en kinderen van ouders met een cruciaal beroep. Op 10 januari 2022 is een aantal coronamaatregelen versoepeld en werden scholen en de buitenschoolse opvang weer geopend.
In de kinderopvang steeg het ziekteverzuim door corona. Het was lastig om voldoende (gekwalificeerde) beroepskrachten op de groep te hebben. In enkele gevallen zagen kindercentra zich genoodzaakt om groepen of locaties tijdelijk te sluiten. Op 23 maart 2022 zijn de coronamaatregelen opgeheven. Op 25 april 2022 is het protocol Kinderopvang & COVID-19 vervallen.
Plan van aanpak personeelstekort in de kinderopvang
Er is in 2022 landelijk een tekort van 5.000 beroepskrachten. In de Kamerbrief van 5 september 2022 'Aanpak personeelstekort in de kinderopvang (kenmerk 2022-0000184479)', beschrijft de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een breed pakket aan maatregelen voor de aanpak van het personeelstekort in de kinderopvang. Het personeelstekort en de te nemen maatregelen hebben de aandacht van de verantwoordelijke wethouders. In het bestuurlijk overleg kinderopvang Den Haag (KO platform) is dit ook besproken. Onder meer is een overleg met de onderwijsinstellingen tot stand gebracht met als doel om de instroom en zij-instroom van nieuwe werknemers te vergroten.
Kinderopvangtoeslag voor Oekraïense vluchtelingen
Met terugwerkende kracht tot 4 maart 2022 komen Oekraïense vluchtelingen die in Nederland werkzaam zijn in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Kinderopvang is een belangrijk hulpmiddel voor ouders om te kunnen werken. De opgevangen kinderen worden gesteund in hun pedagogische ontwikkeling volgens de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang.