Jaarverslag

Mobiliteit

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Toelichting op de samenstelling van de lasten in 2022
De inrichting van verkeer omvat 55% van de lasten op dit programma. Deze activiteit is gericht de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming van de verschillende vervoersstromen in de stad. Ruim 26% betreft lasten voor parkeren. Dit is voor het handhaven van het parkeerbeleid, fietsparkeren, exploitatiekosten van het parkeren op straat en het verstrekken van de parkeervergunningen

Toelichting op de dekking van het programma in 2022
68% van de dekking op dit programma bestaat uit de parkeeropbrengsten. Dit bestaat uit de parkeeropbrengsten op straat, parkeervergunningen en wegsleepregeling. Daarnaast is 32% van de dekking uit huren/pachten, inkomens en kapitaaloverdrachten.

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022 voor wijziging

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Resultaat 2022

Lasten

69.658

86.410

89.153

89.736

583

N

Baten

71.265

80.714

107.340

117.199

9.859

V

Saldo exclusief reserves

1.606

V

5.696

N

18.187

V

27.463

V

9.276

V

Toevoegingen aan reserves

1.400

3.800

3.800

3.800

0

-

Onttrekkingen aan reserves

649

3.800

620

474

146

N

Saldo inclusief reserves

855

V

5.696

N

15.007

V

24.138

V

9.130

V

Toelichting financieel resultaat programma

Resultaten
Het programma Mobiliteit sluit af met een positief resultaat van € 9,3 mln. positief De belangrijkste resultaten zijn:

·        Inrichting verkeer (€ 2,5 mln. V): Projecten zijn vertraagd onder andere door krapte op de arbeidsmarkt en vertraagde levering van materialen. Binnen het programma Verkeersveiligheid is een voordeel ontstaan van € 0,7 mln. door het later uitvoeren van de projecten Rijchrocklaan, Laan van Eik en Duinen en de Cremerweg. Binnen het programma parkeren op straat is aanleg van Micro-, buurt- en wijkhubs vertraagd (€ 0,3 mln.). Met de voorbereiding van de Gedempte Gracht is gestart maar door vertraging is € 0,2 mln. minder uitgegeven. Daarnaast is wegens capaciteitstekort voor ongeveer € 0,8 mln. aan projecten niet gestart (Zonweg/Binckhorstlaan, Stadhoudersplantsoen / Waldeck Pyrmonthkade, Herinrichting Vissershavenstraat, Dr. Lelykade, Kerkhoflaan). Overige voordelen (€ 0,5 mln.). 
·       Groei openbaar vervoer (€ 2,5 mln. V): Een aantal projecten is later of niet gestart, door capaciteitsgebrek personeel, complexiteit, verschil in visie-inzichten en interventies in de initiatieffase. Voorbeelden zijn: Smart Mobility, ombouw viaducten, opwaarderen HOV haltes CID Binckhorst, projecten voor zuidwest corridor en koningscorridor, management op OV-projecten (latere instroom van project- programmaleiders).  Deze projecten worden gefinancierd uit de concernreserve Verbetering duurzame mobiliteit. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de gemeentebrede reserve Duurzame mobiliteit op programma 15 Financiën.
·       Vennootschapsbelasting (€ 1,1 mln. N): Naheffing voor de jaren 2017-2019 op basis van de definitieve aanslagen. Voor de jaren 2020-2022 is een schatting opgenomen van € 0,5 mln.

·        Parkeer opbrengsten (€ 2,3 mln. V): De parkeerbaten zijn gestegen door meer parkeeropbrengsten op de parkeerterreinen op Scheveningen. Daarnaast zijn de opbrengst parkeervergunningen hoger door van de gebiedsuitbreidingen betaald parkeren in Benoordenhout en de Notenbuurt.

Neutrale ontwikkelingen
In 2022 is in het kader van fiets- en verkeersprojecten en verkeerseducatieprojecten en verduurzaming mobiliteit/groei openbaar vervoer € 10,3 mln. kosten gemaakt waar ook extra baten en subsidies voor zijn ontvangen.   

Begrotingsrechtmatig
De begrotingsoverschrijding bedraagt € 0,6 mln. O.a. voor het project INHTR zijn kosten gemaakt die in eerste instantie waren begroot als investering. Later is gebleken, na overleg met Fiscaal Advies Team, dat de gemeente hiervoor als ondernemer werkt en de gemaakte lasten ad € 6 mln. via de exploitatie lopen. Hierdoor  zijn de gerealiseerde lasten hoger dan de begrote lasten. Tegenover deze lasten staan ook opbrengsten. Per saldo is dit neutraal en niet van invloed op het resultaat.

Verschillen 2022 t.o.v. 2021
De lasten in 2022 zijn € 20 mln. hoger ten opzichte van een jaar eerder. € 15 mln. hiervan heeft betrekking op meer/grootschalige fiets- en verkeersprojecten en verduurzaming mobiliteit/groei openbaar vervoer (deze zijn deels gecompenseerd met subsidies, zie de baten). Er is € 3 mln. extra lasten gemaakt voor parkeren, voornamelijk door de toezicht en handhaving door de uitbreiding van betaald parkeergebieden. Verder is nog circa € 1 mln. meer uitgegeven aan vennootschapsbelasting en € 2,5 mln. meer gedoteerd aan reserves.

De baten zijn € 45 mln. hoger dan in 2021. € 19 mln. hiervan betreft vrijval van subsidiemiddelen van de Rotterdamsebaan. Verder is € 11 mln. aan subsidies ontvangen voor fiets- en verkeersprojecten en groei van het openbaar vervoer (zie ook lasten). Tot slot is € 14 mln. meer opbrengsten ontvangen voor parkeeropbrengsten en naheffingen.        

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

8.128

4.557

3.571

N

Begroting 2022

13.245

7.388

5.856

N

Resultaat

5.117

V

2.831

N

2.286

V

Toelichting lasten en baten
De lasten voor de groei van het aandeel openbaar vervoer bedragen € 8,1 mln. Hiervan is € 1,9 mln. besteed aan projecten voor verbetering van duurzame mobiliteit/groei openbaar vervoer. Daarnaast bestaan de lasten uit € 2 mln. als bijdrage aan HTM voor de inzet van conducteurs op de tram en €4,1 mln. zijn overheveling van lasten vanuit de Rotterdamse Baan naar No Regret HOV vrijebaan Binckhorstlaan.

De baten bedraagt € 4,6 mln. en bestaat uit bijdragen Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor de verkenning Tramremise en HOV Binckhorstlaan.

Toelichting op financieel resultaat                                                                                  € 2,3 mln. V/I   

Lasten                                                                                                                                          € 5,1 mln.  V/I

Schaalsprong Openbaar vervoer en No Regret programma                                                    € 2,5 mln. V /I
Een aantal projecten is later of niet gestart, door capaciteitsgebrek personeel, complexiteit, verschil in visie-inzichten en interventies in de initiatieffase. Voorbeelden zijn: Smart Mobility, ombouw viaducten, opwaarderen HOV-haltes CID Binckhorst, projecten voor zuidwest corridor en koningscorridor, management op OV-projecten (latere instroom van project- programmaleiders). Deze projecten worden gefinancierd uit de concernreserve Verbetering duurzame mobiliteit. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de gemeentebrede reserve Duurzame mobiliteit op programma 15 Financiën.

Neutrale ontwikkeling (zie hieronder)                       € 2,8 mln. V/I

overig                                                                                                                                                     € 0,2 mln. N/I

Baten                                                                                                                                                € 2,8 mln.  N/I

Neutrale ontwikkeling (zie hieronder)                       € 2,8 mln. N/I

Neutrale ontwikkelingen
Instroom nieuwe tram Haagse regio” (Inthr) €2, 8 mln.:  Vo or Instroom nieuwe tram Haagse regio is door complexiteit, verschil in visie en tekort aan personeel minder gerealiseerd dan was voorzien, hierdoor ook minder verrekening met de MRDH.

Inrichting verkeer

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

51.566

29.022

22.544

N

Begroting 2022

46.843

20.030

26.813

N

Resultaat

4.723

N

8.992

V

4.269

V

Toelichting lasten en baten
De lasten op inrichting verkeer bedragen in 2022 in totaal € 51,6 mln.: hiervan heeft € 15,1 mln. betrekking op kapitaallasten, € 15,6 mln. op personeelskosten en € 17,1 mln. komt voort uit herinrichtingen verkeersprojecten, maatregelen voor doorstroming van het verkeer en mobiliteitstransitie. € 3,8 mln. is gedoteerd aan reserves.

De opbrengsten bedragen € 29 mln. Hiervan heeft € 26,9 mln. betrekking op subsidiebijdragen van de MRDH en het Rijk voor o.a. fietsprojecten en automaatregelen, € 0,5 mln. betreft een onttrekking uit de reserve centrum Noord en € 1,6 mln. overige opbrengsten.  

Toelichting op financieel resultaat                                                                                  € 4,3  mln. V                      

Lasten                                                                                                                                              € 4,7 mln.  N/I

Verkeersmanagement                                                                                                                   € 0,2 mln. N/I
Om de kwaliteit van de Verkeersregelinstallaties (VRI's) op peil te houden zijn extra werkzaamheden uitgevoerd.

Inrichting verkeer                                                                                                                          € 2,6 mln. V/I
Projecten zijn vertraagd onder andere door krapte op de arbeidsmarkt en vertraagde levering van materialen. Binnen het programma Verkeersveiligheid ontstaat via de jaargrens problematiek een voordeel van € 0,7 mln. omdat de projecten Rijchrocklaan, Laan van Eik en Duinen en de Cremerweg doorschuiven naar 2023. Binnen het programma parkeren op straat is aanleg van Micro-, buurt- en wijkhubs vertraagd (€ 0,3 mln.). Met de voorbereiding van de Gedempte Gracht is gestart door vertraging is € 0,2 mln. minder uitgegeven. Daarnaast is wegens capaciteitstekort voor ongeveer € 0,8 mln. aan projecten niet gestart (Zonweg/Binckhorstlaan, Stadhoudersplantsoen / Waldeck Pyrmonthkade, Herinrichting Vissershavenstraat, Dr. Lelykade, Kerkhoflaan). Overige voordelen (€ 0,5 mln.).                                       

Apparaatslasten Ingenieursbureau                                                                                          € 0,3 mln. V/I
Het aantal declarabele uren is in 2022 hoger. De belangrijkste oorzaak is dat er meer externe inhuur geweest is om te voldoen aan de vraag van de opdrachtgevers.

No-regret, fiets en korte termijn aanpak                                                                                 € 1,3 mln. V /I
Een bedrag van € 0,5 mln. is niet uitgegeven voor de fietsprojecten gefinancierd uit de reserve Verbetering duurzame mobiliteit. Dit geldt ook voor het programma No-Regret voor een bedrag van € 0,5
mln. en voor korte termijn-aanpakken van € 0,2 mln. Per saldo is de onderbesteding € 1,3 mln. op de middelen uit de reserve Verbetering duurzame mobiliteit. Reden van de onderbesteding is het niet beschikbaar zijn van personeel en langer dan geplande besluitvorming. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de gemeentebrede reserve Duurzame mobiliteit op programma 15 Financiën.

Verkeersprojecten                                                                                                                          €1,1 mln. N /I      
Door weerbarstigheid en complexiteit in de voorfase van de projecten hier hogere uitgaves dan voorzien, daarnaast door krapte op de arbeidsmarkt en stijgende prijzen moeten meer mensen worden ingehuurd en dit tegen hogere tarieven. Voorbeelden hiervan zijn parkeerprojecten (0,2 mln.), verkeersveiligheid (€ 0,4 mln), Verkeersdata (€0,3 mln.) en overhead (€ 0,2 mln.)

Overig                                                                                                                                                € 0,1 mln. N/I

Baten                                                                                                                                       € 9,0 mln.  V/I

Ontvangen subsidie Hofzichtlaan                                                                                             € 0,3 mln. V/I
De herinrichting Hofzichtlaan is in 2021 afgerond. In 2022 is hiervoor alsnog subsidie van de MRDH ontvangen.    

Bijdrage verkenning CID-Binckhorst                  € 1,1 mln. V
De gemeente heeft de kosten van de verkenningsfase CID Binckhorst voorgeschoten. Met het Rijk/Provincie/Regio en gemeenten zijn afspraken gemaakt dat zij hier in bijdragen. Deze bijdragen zijn in 2022 geboekt.                                                                                                                                   

Overig                                                                                                                                                € 0,1 mln. V/I    

Neutrale ontwikkelingen
HTM (€ 6,0 mln.).
De leveringen van spoormateriaal binnen het INTHR-programma loopt via de administratie van Gemeente. Dit zorgt zowel voor extra baten als lasten.

Diverse verkeersprojecten (€ 1,5 mln.)
Voor diverse verkeersprojecten (fiets en verkeersveiligheid) is subsidie ontvangen (€ 1,1 mln.).  De ontwikkeling en aanleg van de iVRI’s is deels met subsidie gedekt. (€ 0,4 mln.)

Parkeren

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

23.546

1.073

22.473

N

Begroting 2022

23.801

1.101

22.700

N

Resultaat

255

V

28

N

227

V

Toelichting lasten en baten
Aan de activiteit Parkeren is in 2022 € 23,5 mln. besteed: € 10,2 mln. heeft betrekking op het beheer en onderhoud van automaten op straat, € 5,2 mln. betreft apparaatslasten, € 1,8 mln. betreft de beheerskosten van de gemeentelijke parkeergarages en € 3,3 mln. is de bijdrage aan het dagelijks beheer en exploitatie van de bewaakte Biesieklette fietsenstallingen en overige fietsenstallingen verwerkt. De kapitaalslasten bedragen € 3,0 mln.

De baten zijn circa € 1 mln.: het gaat om huuropbrengsten (zoals verhuur busremise en telexstraat).

Toelichting op financieel resultaat                                                                                € 0,2 mln.V/I                        

Lasten                                                                                                                                               € 0,3 mln.  V/I

Parkeren op straat                                                                                                                         € 0,9 mln. V/I
Als gevolg van vacatures zijn er minder lasten gerealiseerd.

Parkeergarages                                                                                                                               € 0,5 mln. N/I
Er is een extra dotatie aan de VvE’s voor de Trompstraat en de Van der Neerstraat gemaakt voor reparatie aan de daken.

overig                                                                                                                                                 € 0,1 mln. N/I

Parkeerbelasting

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

9.095

83.021

73.926

V

Begroting 2022

8.961

79.441

70.480

V

Resultaat

134

N

3.580

V

3.446

V

Vennootschapsbelasting

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

1.201

0

1.201

N

Begroting 2022

103

0

103

N

Resultaat

1.098

N

0

1.098

N

Toelichting lasten en baten
De lasten voor parkeerbelasting zijn € 10,3 mln. Hiervan heeft € 6,1 mln. betrekking op de lasten van de parkeercontroleurs, € 3,0 mln. op de inning van de parkeerbelastingen.

Voor vennootschapsbelastingen is € 1,2 mln. betaald voor de afrekening van de jaren 2017-2022 voor het parkeerterrein Zwarte Pad.

De totale baten parkeren zijn € 83,0 mln. De parkeeropbrengsten bedragen € 79,7 mln. Dit bestaat uit voor € 41,2 mln. uit parkeren op straat, € 20,7 mln. betreft naheffingen en het wegslepen van auto’s en € 17,8 mln. zijn de opbrengsten uit parkeervergunningen. Verder bestaan de baten voor € 3,3 mln. uit opbrengsten perceptielasten.

Toelichting op financieel resultaat                                                                                € 2,3 mln. V/I              

Lasten                                                                                                                                              € 1,2 mln.  N/I

Vennootschapsbelasting                                                                                                               € 1,1 mln. N/I
Naheffing voor de jaren 2017-2019 op basis van de definitieve aanslagen. Voor de jaren 2020-2022 is een schatting opgenomen van € 0,5 mln.

Perceptielasten                                                                                                                               € 0,4 mln. N/I
De perceptielasten hebben betrekking op het innen van naheffingsaanslagen parkeerbelasting. De kosten zijn hoger omdat er meer naheffingsaanslagen zijn opgelegd dan begroot.

Overig                                                                                                                                                € 0,3 mln. V/I

Baten                                                                                                                                                € 3,6 mln.  V/I

Parkeeropbrengsten                                                                                                                       € 2,3 mln. V/I
De parkeerbaten zijn gestegen door meer parkeeropbrengsten op de parkeerterreinen op Scheveningen.
Daarnaast zijn de opbrengst parkeervergunningen hoger door van de gebiedsuitbreidingen betaald parkeren in Benoordenhout en de Notenbuurt.

Perceptielasten                                                                                                                                € 1,3 mln. V/I
De totale inkomsten dwanginvordering zijn in 2022 € 1,25 mln. hoger. Dit komt omdat het aantal opgelegde naheffingsaanslagen parkeren in 2022 is toegenomen. 

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Reserves (begroting vs. realisatie)

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

afwijking

Centrum Noord

3.800

620

0

3.800

474

0

146

Totaal

3.800

620

0

3.800

474

0

146

bedragen x € 1.000

Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

afwijking

Voorziening Overige bedrijfsrisico's

0

9

0

0

9

0

0

Voorziening Parkeren

113

0

0

113

0

0

0

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

265

750

0

264

635

0

114

Totaal

378

759

0

377

644

0

114

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Begroting 2022

Rekening 2022

Afwijking

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Economisch nut:

DHNC Fietsenkelder 

834

834

0

1.029

5.455

-4.426

195

Parkeergarages

300

300

75

75

-225

Maatschappelijk nut:

Herinrichting Gedempte gracht

-532

-532

-732

-732

-200

Inrichting verkeer

1.599

380

1.219

3.270

570

2.700

1.671

Meerjarenplan Fiets

5.210

1.146

4.064

4.223

315

3.908

-987

Morgenstond Midden

200

200

2

2

-198

Netwerk Randstadrail

33.827

28.293

5.534

19.937

13.224

6.713

-13.890

Noordwestelijke Hoofdroute

1.732

1.732

921

415

506

-811

Onderdoorgang Hildebrandplein

630

630

470

470

-160

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

800

800

690

690

-110

Parkeren openbare ruimte

1.493

1.493

456

456

-1.037

Rotterdamsebaan rest werkzaamheden (onderdeel van Rotterdamsebaan)

1.850

1.850

1.831

1.831

-19

Bediencentrale (onderdeel Rotterdamsebaan)

6.403

8.760

-2.357

8.221

10.721

-2.500

1.818

Tweede watertoevoer (onderdeel Rotterdamsebaan)

1.150

1.150

1.716

1.716

566

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

500

500

340

340

-160

Verkeersplan

2.333

2.025

308

608

608

-1.725

Voorbereidingskrediet mobiliteit Coa akk 2018-2022*

2.612

2.612

1.589

800

789

-1.023

Totaal

60.941

44.438

16.503

44.646

35.047

9.599

-16.295

* project bevat zowel materiële als immateriële vaste activa

Inrichting verkeer: De Houtrustbrug bestaat uit 3 kruispunten en alle drie zijn in 2022 gerealiseerd. De realisatie is hoger door het meerwerk op de eerste 2 kruispunten (Houtrustbrug en Aard van der Goeslaan). Het project wordt binnen het beschikbare budget gerealiseerd.

Netwerk Randstadrail: In de begroting bijdrage derden is rekening gehouden met circa € 8,0 mln. HTM. In 2022 is gebleken dat deze niet via de investering maar over de exploitatie moesten lopen. Verder zijn de projecten lijn 16 Statenlaan en Zoutmanstraat vertraagd. Het project Buitenhof is circa € 1,5 mln. goedkoper gerealiseerd en is hiervoor ook minder bijdrage ontvangen.

Parkeren openbare ruimte: Het project De Mient is stil gelegd in verband met de lopende juridische procedures.

Bediencentrale (Rotterdamsebaan): De aanbesteding van het werk is afgerond en de aannemer is september jl. gestart met de werkzaamheden. Ten opzichte van de planning die begin 2022 is vastgesteld, is er € 1,8 mln. meer besteed. De gerealiseerde bestedingen passen binnen de projectbegroting.

Voorbereidingskrediet mobiliteit: Het Voorbereidingskrediet Mobiliteit is voor de voorbereidingen van diverse projecten voor openbaar vervoer en fiets. De voorbereiding van deze projecten lopen minder snel dan gepland en worden komende jaren verder opgepakt. Het gaat onder andere om projecten betreffende de lijnen 6 en 12, Trekfietstracé en HOV (ombouw viaducten en opwaarderen OV haltes CID-Binckhorst).

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58