Jaarverslag

Mobiliteit

Wat hebben we gedaan?

Beleidsverantwoording per activiteit

(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Begroting

Rekening 2022

Resultaat

Activiteiten in 2022

saldo 2022

Lasten

Baten

Saldo

2022

Parkeerbelasting

70.480

V

9.095

83.021

73.926

V

3.446

V

Vennootschapsbelasting

103

N

1.201

0

1.201

N

1.098

N

Inrichting verkeer

26.813

N

51.566

29.022

22.544

N

4.269

V

Parkeren

22.700

N

23.546

1.073

22.473

N

227

V

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

5.856

N

8.128

4.557

3.571

N

2.286

V

Totaal

15.007

V

93.536

117.673

24.138

V

9.130

V

 OV algemeen
Den Haag werk aan de verbetering van het openbaar vervoer in de brede zin van het woord, als
een van de dragers van de Mobiliteitstransitie. Dat gebeurt via het programma Schaalsprong OV/OV-next, dat primair gericht is op de drie corridors: Koningscorridor, Zuidwestland corridor en de Oude Lijn. Maar er wordt ook aan verbetering gewerkt buiten deze corridors, op alle schaalniveaus; lokaal, regionaal, nationaal én internationaal. Het ging daarbij afgelopen jaar op alle niveaus over het behoud van kwalitatief hoogwaardig OV ondanks corona en de (financiële) nasleep daarvan. Daarnaast ging het onder meer over de navolgende issues:

·          Lokaal : verbeteren doorstroming van het OV(lightrail, tram en bus), behoud van service van NS op de Haagse stations;
·         Regionaal: goede aansluiting op de regionale netwerken (randstadrail, regionaal streekvervoer);
·         Nationaal: invoer hoogfrequente intercity’s tussen Schiphol en Rotterdam (via Laan van NOI en Hollands Spoor). Door corona tijdelijk verlaagd. Zoals ook grote afschaling treindiensten van en naar Den Haag
·         Internationaal: aandacht voor bereikbaarheid per spoor van Den Haag CS, in verlengde Ambitiedocument internationale connectiviteit per spoor’ zoals in de Raad besproken op 11 november 2021 en met een unaniem aangenomen motie ondersteund.

Schaalsprong openbaar vervoer/ programma OV-next
Naast bovenstaande ‘algemene’ onderwerpen aangaande het openbaar vervoer was ook in 2022 een van de belangrijkste regionale mobiliteitsopgaven de verdere uitwerking van het programma OV-next. Belangrijke elementen:

·          De Koningscorridor, inclusief de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding CID-Binckhorst en de aansluiting via het Telderstracé naar de Internationale Zone.
·         De Zuidwestlandcorridor, inclusief de ontwikkeling van het OV-netwerk tussen de Tramtunnel Grote Markt (TTGM) en de rand van Zuidwest, mogelijkheden voor een HagaHub en de HOV-verbinding naar Westland.
·         De Oude Lijn, inclusief de ontwikkeling van station Laan van NOI én spoorse infrastructuur (o.a. een extra perron in station Hollands Spoor en een derde spoorboog tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoorboog van Den Haag CS naar Den Haag HS).

De gemeente werkte in 2022 aan al deze drie corridors. Zij deed dit samen met partners, dat wil zeggen Regio (Metropool regio Den Haag Rotterdam en/of buurgemeenten) en/of Rijk en/of Vervoerders (m.n. HTM). Er werd -meer of minder gedetailleerd- onderzoek naar alternatieven & varianten uitgevoerd, in sommige gevallen resulterend in voorkeursvarianten. De mate van detail is afhankelijk van het stadium waarin de verschillende onderzoeken/ ontwikkelingen van de corridor(delen) zich bevinden.

Dekking van deze programma’s vind plaats uit de middelen duurzame mobiliteit, waarbij deze fungeert als multiplier (zie Voorstel van het college inzake Inzet reservering Eneco-middelen voor duurzame mobiliteit, RIS 307106). Onderstaand wordt dit kort nader toegelicht.

Koningscorridor (‘KoCo’)
De koningscorridor rijkt van Zee tot Zoetermeer en van Duin tot Delft. Deze corridor wordt, zoals alle andere corridors, in zijn totaliteit bekeken maar gefaseerd aangepakt. 

·          HOV CID-Binckhorst: in 2022 is via een zeer intensief traject, met partners, toegewerkt naar de afronding van de MIRT Verkenningsfase uitmondend in een Voorkeursalternatief. Dit voorgenomen Voorkeursalternatief is vastgesteld in het Bestuurlijk Overleg Meerjaren Infrastructuurprogramma Ruimte & Transport (MIRT) waarvoor €575 miljoen beschikbaar is gesteld door Rijk & regio tezamen. Deze voorkeursvariant wordt medio 2023 voorgelegd aan de betrokken gemeenteraden (gemeente Den Haag, Leidschendam/Voorburg en Rijswijk)

·          Koningscorridor-west: dit betreft het gedeelte vanaf Den Haag Centraal station naar de Kust (Scheveningen en Scheveningen haven). In 2022 is een eerste start gemaakt met een pre/pre verkenning naar de Passage Centraal Station (Gericht op het toenemend aantal trams die het station moeten passeren) en Telderstracé (Hoe wordt de verbinding vanuit Madurodam gelegd naar de Internationale Zone)

Zuidwestland-corridor (‘ZWLc’)

·         In 2022 zijn er ontwikkelingen geweest op de verschillende onderdelen: Op het zuidelijk deel (HOV Westland) is een verkenning afgerond. In 2023 start een verdiepende verkenning, in samenwerking met de gemeenten Westland & Maassluis, MRDH en Provincie Zuid-Holland) naar mogelijke tracés voor een HOV-verbinding met een Bus Rapid Transit-systeem (‘BRT’) als voorkeursvariant.
·        Op het middendeel (tramtunnel Grote Markt tot rand Zuidwest) is een pre-pre verkenning afgerond. Deze is eind 2022 aan de Raad aangeboden inclusief een plan van aanpak voor het vervolg. In 2023 start een pre-Verkenning. Dit bevat een korte termijn aanpak voor een upgrade van lijn 4 met gekoppeld rijden en versnellen van de lijn en een lange termijn aanpak voor het mogelijk verlengen van de tramtunnel Grote Marktstraat.
·         Op het noord/oostelijk deel (Zoetermeer/Haagse tramtunnel) zijn studies opgestart naar het vergroten van de capaciteit op het samenloopdeel (Leidschenveen/Laan van NOI) en gekoppeld rijden van de RandstadRail.    


Oude Lijn (‘OL’)
In november is door het BO MIRT met betrekking tot de oude lijn de MIRT Startbeslissing genomen. Hiervoor  is €1,4 miljard voor beschikbaar gesteld. Hier is gedurende 2022, onder regie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar toe gewerkt. Voor Den Haag is de hele verkenning van belang. Het meest relevant zijn de werkstromen:

·        ‘Infrastructuur’: daarin wordt gekeken naar een extra perron op Hollands Spoor en mogelijk een derde spoorboog tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoor ten behoeve van een (zeer) hoog frequent sprinter tussen Den Haag Centraal - Dordrecht (>8xper uur) met behoud van de Intercity functie voor Den Haag Centraal van en naar het Zuiden (Delft, Rotterdame en verder)

  • ‘Knooppunt Laan van NOI’: daarin wordt gekeken welke alternatieven en varianten er mogelijk zijn om een zeer significante upgrade te geven aan station Laan va NOI zodat dit zich doorontwikkeld tot multimodale mobiliteitshub in het Central Innovation District, passende bij de stadsontwikkeling in dat gebied, zowel aan de Haagse zijde als ook aan de zijde van Leidschendam/Voorburg. De ontwikkeling vergroot de kwaliteit van het internationaal vestigingsklimaat van het Beatrixkwartier  Hiervoor is €10 miljoen beschikbaar gesteld vanuit de middelen duurzame mobiliteit.

No-regret-pakket
In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst komt een sterke verdichting met woningen, werkgelegenheid en voorzieningen. Een goede bereikbaarheid is daarbij een belangrijke voorwaarde. Het realisatieplan van het No-regret-pakket biedt maatregelen met regiopartners en het Rijk. Het gaat om meerjarige maatregelen van € 137,7 mln. Jaarlijks wordt een voortgangsrapportage over programma No regret CID Binckhorst opgesteld die vervolgens naar de raadscommissie wordt gestuurd. De meest recente rapportage is uit mei 2022, zie RIS312178.

Wat in 2022 gedaan?

·          Vanuit het thema Smart Mobility zijn op basis van een gebiedsanalyse twee kansrijke locaties voor een mobiliteitshub verder uitgewerkt. Hieruit volgt dat een tijdelijke hub bij de Zinc-locatie in Beatrixkwartier het meest kansrijk is om samen met marktpartijen te realiseren.

Verder is het afgelopen half jaar in kaart gebracht welke (mobiliteits)uitdagingen in het CID-Binckhorstgebied spelen. Daarbij werden verschillende stakeholders  in het gebied betrokken. Tijdens die inventarisatie zijn ideeën, behoeften en wensen opgehaald. Deze zijn vertaald naar concrete uitdagingen waarvoor de komende periode een (potentiële) oplossing gezocht en getest wordt. Inmiddels is de eerste uitdaging opgepakt: via het programma Startup in Residence zijn startups gevraagd om met een oplossing te komen waarmee medewerkers en bezoekers van Binckhaven verleid en gefaciliteerd worden tot duurzaam reisgedrag. Dit proces loopt verder door in 2023.

·          Om te komen tot een voorkeursvariant voor de ombouw van de spoorviaducten Binckhorstlaan voor de HOV-verbinding, zijn afgelopen jaar verschillende varianten met elkaar afgewogen en beoordeeld. Dit in samenhang met de MIRT-verkenning voor de HOV-verbinding en de daarbij onderzochte tracés. Er is nog geen keuze gemaakt welke variant de voorkeur heeft en verder wordt uitgewerkt.
·         Afgelopen jaar is het schetsontwerp voor een tijdelijke vrijliggende busbaan langs de Binckhorstlaan (tussen de Mercuriusweg en Zonweg) afgerond, daarna is gestart met het opstellen van het voorontwerp, en is afgestemd met belangrijke stakeholders, zoals de begraafplaats en de AVN.
·         Er is een concept voorontwerp opgesteld voor de fietsroute Verlengde Velostrada fase 2. Er zijn overleggen gevoerd met ProRail, Tennet en de gemeente Leidschendam-Voorburg over het openbaar maken en het in beheer nemen van de weg naar- en het viaduct over de A12, door de gemeenten Den Haag en Leidschendam–Voorburg. Met ProRail is gewerkt aan een overeenkomst voor het in gebruik nemen van de grond voor de realisatie van de Verlengde Velostrada langs het spoortalud.
·         Op 6 oktober 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorontwerp van de onderdoorgang Trekvlietbrug inclusief de beantwoording van de inspraakreacties. (RIS312646).
·         Er zijn circa 20 fietsnietjes geplaats bij de huidige in gebruik zijnde bushaltes in de Binckhorst.

Sociale veiligheid openbaar vervoer
De HTM heeft ook in 2022 op verzoek van de gemeente extra beveiligers ingezet. Dit bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Kosten per jaar: € 2,0 mln.

Rotterdamsebaan
Hoewel de tunnel inmiddels twee jaar open is zijn er in 2022 nog restwerkzaamheden uitgevoerd.
De samenwerkingsovereenkomst met Drievliet loopt nog door tot in 2023.

De werkzaamheden aan de bediencentrale in Scheveningen (RIS 304173) zijn gestart. Een tijdelijke damwand is aangebracht, de oude semafoor is gesloopt en er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de stabiliteit van de kademuur. Eind derde kwartaal is gestart met het aanbrengen van de funderingspalen. Naar verwachting wordt de nieuwe bediencentrale begin 2024 in gebruik genomen.

De tweede watertoevoer is nodig voor de watercompensatie door de aanleg van de Rotterdamsebaan. Het maakt onderdeel uit van de scope van het project (RIS 259498). In 2022 is de voorbereiding gestart. Het ontwerp is vrijwel gereed. Oplevering staat gepland voor eind 2024.
Door het toevoegen van scope aan het project (asfalteren fietspad, vervangen deel brugdek in Jan Thijssenweg, vervangen damwanden de Schie) is het project vertraagd. De beoogde datum, twee jaar na opening van de tunnel, is niet gehaald.

Straten, wegen en lanen (RIS 280303 )
In 2022 is verder gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van projecten uit het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (SWL) 2020-2024 (RIS 280303).

Het gaat om de volgende projecten

·          De herinrichting van de Jan van Beersstraat is gerealiseerd.
·         De Participatiestrategie Mobiliteitsvisie Transvaal en Schilderswijk (RIS 311778) is vastgesteld en er is gestart met de uitvoering ervan. De Wijkkraam is ingezet om input op te halen voor de vijf-sprong (Wouwermanstraat-Hoefkade-Vaillantlaan), zes-sprong (Hobbemaplein) en Zevensprong. Er zijn verschillende Wijkwerkplaatsen geweest (o.a. voor het Hobbemaplein en de Paul Krugerlaan) en er is een digitaal platform opgericht.
·         De voorbereiding van de implementatie van de eerste fase van de verkeersmaatregelen kwaliteitsverbetering centrum-noord (o.a. aanpak doorgaand autoverkeer Mauritskade) zijn gestart. Er heeft een aanbesteding plaatsgevonden voor de monitoring van de effecten van de maatregelen. De nul-meting is uitgevoerd.
·         Het integraal schetsontwerp voor de ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan is verder uitgewerkt. Het project is complex in verband met de vele raakvlakprojecten en ontwikkelingen in de omgeving. Hierdoor kost de schetsontwerpfase meer tijd.
·         Er is gewerkt aan de voorontwerpen verkeersmaatregelen Wateringseveld. Het project heeft iets vertraging opgelopen vanwege onvoorziene omstandigheden (o. a. grondverwerving, watercompensatie). De vaststelling van het voorontwerp zal daarom in 2023 plaatsvinden.
·         De mogelijkheden voor het vereenvoudigen van de verkeersstromen Zevensprong zijn verder onderzocht. In het coalitieakkoord 2022-2026 is een ongelijkvloerse kruising voor de Zevensprong opgenomen. De uitgangspunten voor de aanpassingen op maaiveld zijn hierdoor gewijzigd omdat rekening gehouden moet worden met een toekomstige inpassing van een onderdoorgang.
·         De voorkeursvariant met schetsontwerp voor de onderdoorgang Hildebrandplein is door het college vastgesteld (RIS 311849). Er is gestart met de voorbereiding van de uitwerking van het schetsontwerp tot een VO.
·         Er is gestart met het maken van een schetsontwerp voor de integrale herinrichting van de Van Musschenbroekstraat en het Lorentzplein.
·         Het voorontwerp voor de herinrichting van het kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein heeft een tijdje stilgelegen in afwachting van de ontwikkelingen rond de bovenbouw en inrichting van de openbare ruimte op het KJ-plein.
·         Verkenning naar de onderdoorgang Scheveningseweg is nog niet gestart vanwege de uitbreiding van de scope van het project (uitbreiding van Europol).
·         Er is gewerkt aan een pre-verkenning ten behoeve van de groene Schenkverbinding.
·         Machiel Vrijenhoeklaan – Sportlaan, deel 1 (RIS 294613): in 2022 is de groenzone van de Haagse Beek langs de Sportlaan opgeleverd.
·         Noordwestelijke hoofdroute fase 3 (RIS 305872): 3 kruispunten President Kennedylaan met de Houtrustbrug, Aert van der Goesstraat en de  Stadhouderslaan zijn heringericht.

In 2022 is € 6,3 mln. geïnvesteerd.

Verkeersveiligheid
Opvallend in 2022 was het grote aantal aanrijdingen tegen de pollers op de Escamplaan, de kosten hiervan worden zoveel mogelijk verhaald. Hoewel de inrichting van de weg en bebording in formele zin voldeed aan de eisen, werkte de situatie in de praktijk niet goed. De weg en bebording is daarom aangepast op basis van verkeerskundig onderzoek. Er zijn verkeersregelaars ingezet om het verkeer in goede banen te leiden. De mogelijkheid om verkeershandhaving door middel van camera handhaving (ANPR) in te voeren is in onderzoek.

De activiteiten van het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 (RIS 305102) zijn verder uitgevoerd aan de hand van de 6 thema’s uit de nota Kiezen voor verkeersveiligheid (RIS 305028):

·          Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers.
·         Veilige snelheden stimuleren.
·         Verkeersveilig gedrag aanleren.
·         Ongewenst en asociaal gedrag afleren.
·         Veilige voertuigen stimuleren.
·         Monitoring en onderzoek.

Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers
De infrastructuur voor fietsers en voetgangers is veiliger gemaakt:

·          Blackspots zijn aangepakt, onder andere kruisingen Beresteinlaan/Melis Stokelaan en Loosduinseweg/Zuiderparklaan
·         11 scholen hebben een schoolzone/ veiligere schoolomgeving gekregen waaronder Klaverveld, Van Ostadeschool en Da Vinci/V.d. Boschschool.
·         Algemene verkeersveiligheidsmaatregelen (AVVM) zijn uitgevoerd op Maanweg/Regulusweg, Thomsonlaan/Valkenboskade (Segbroek), Banstraat/Groot Hertoginnelaan (Centrum), Dr. Lelykade en Colijnplein.
·         Veilig oversteken: Goudenregenplein en oversteek Benoordenhoutseweg.

Op de Benoordenhoutseweg, Vaillantlaan en de Aaltje Noorderwierstraat zijn interactieve zebrapaden neergelegd. Dit betekent dat hier grondspots en/ of knipperlichtborden zijn aangelegd. De voorbereiding van de evaluatie van de interactieve zebrapaden is deels uitgevoerd.

Op basis van in 2020 uitgevoerde zebrascans en expertise binnen de gemeente is een lijst ontstaan met 181 zebrapaden. Op de lijst staan 13 zebrapaden waar niks hoeft te gebeuren. De 58 zebrapaden op deze lijst die niet helemaal in orde zijn, zijn in 2022 aangepast. De 110 zebrapaden waar een grotere ingreep nodig is, zijn in 2022 opgepakt in het programmaonderdeel Kleine Verkeersmaatregelen.

Veilige snelheden stimuleren
Onder dit thema valt de aanpassing van de weginrichting aan de gewenste snelheidslimiet. Het gaat om zowel het veiliger inrichten van 50 km per uur als het aanpassen van 50 km-wegen naar 30 km per uur met de bijbehorende weginrichting. Onder dit thema zijn ook snelheidsdisplays aangeschaft en geplaatst.
De voorbereidingen van deze werkzaamheden zijn gedaan voor de volgende straten:

·          Ruychrocklaan (uitvoering 2023),
·         Van Hogenhoucklaan (uitvoering 2025)
·         Cremerweg (uitvoering 2023/2024)
·         Laan van Eik en Duinen (uitvoering 2025)
·         Cees Laseurlaan (uitvoering 2023/ 2024)

Een bijdrage is geleverd aan de werkzaamheden op de Zoutmanstraat, deze zijn uitgevoerd in 2022.

Er zijn algemene verkeersveiligheidsaanpassingen doorgevoerd. Dit zijn kleine aanpassingen in de openbare ruimte die de verkeersveiligheid verhogen.
Op de hoek Van Hoytemastraat/ ventweg Benoordenhoutseweg zijn twee parkeerplaatsen verwijderd.

·          Op de Benoordenhoutseweg (ter hoogte van de Laan van Clingendael) zijn diverse maatregelen genomen om weggebruikers extra alert te maken van de maximale snelheid en de naderende verkeersoversteekplaats.
·         Op de Ockenburghstraat (ter hoogte van de Nocturnestraat) is de middenberm dichtgezet.
·         Op het Colijnplein is een fietsoversteek gerealiseerd.
·         Op de Haringkade zijn drempels aangelegd.
·         Op de Boekweitkamp zijn parkeerplaatsen verwijderd.

In 2022 is voor verkeersveiligheid € 3,5 mln. besteed.

Wat doet de gemeente aan verkeerseducatie en gedragsmaatregelen?
In het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid (RIS313813) is onderscheid gemaakt tussen verkeersveilig gedrag aanleren en ongewenst en asociaal gedrag afleren. Dit doen we samen met het regionaal ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Activiteiten in 2022

Aanleren verkeersveilig gedrag

·       Op basisscholen is het programma Veilig leren fietsen uitgevoerd. Ongeveer 10.000 kinderen van ruim 30 Haagse basisscholen hebben meegedaan. Deelname aan het verkeersexamen en fietsactiviteiten in de wijk zijn gefaciliteerd. Het concept Biking2skool=cool is uitgebreid van het voortgezet onderwijs naar het basisonderwijs.
·       Voor peuters en hun ouders is verkeerseducatie aangeboden via kinderdagverblijven en peuterspeelzalen.
·       Scholen zijn ondersteund om de schoolspits in goede banen te leiden.
·       Voor het voortgezet onderwijs is het programma Biking2skool=cool uitgevoerd, dat gericht is op fietsvaardigheid en stimulering van fietsgebruik. Door de toename van vluchtelingen hebben in 2022 veel meer jongeren meegedaan aan het programma.
·       Ouderen hebben deelgenomen aan fietsvaardigheidsdagen, opfriscursussen rijvaardigheid en trainingen met de scootmobiel.

Asociaal en ongewenst gedrag afleren
Voor het afleren van ongewenst en asociaal gedrag is ingezet op verkeerscampagnes en gedragsinterventies. Speciaal voor jongeren waren er programma’s gericht op gebruik van alcohol, drugs en lachgas in het verkeer en de thema’s afleiding, snelheid en fietsverlichting. De verkeershufteraanpak is geëvalueerd en verder onderzoek is gedaan voor doorontwikkeling van de aanpak. Dit wordt in 2023 verder uitgewerkt. Stadsbreed is een uitgebreide fietsverlichtingscampagne uitgevoerd die vooral gericht was op sportclubs. Ook is aandacht gevraagd voor de veiligheid van scholieren en de schoolomgeving met de campagnes ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ en de Maand van de Veilige Schoolomgeving  en is een gedragsinterventie ‘verder weg parkeren’ uitgevoerd.

INTHR (lijnen 6, 12 en 16)
Binnen het project Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR) voert Den Haag de aanpassingen aan de infrastructuur uit op lijn 6, 12 en 16 en de verschillende in-, uitruk- en calamiteitenroutes.

In 2022 zijn de projectteams geïnstalleerd en is voor alle zes programmaonderdelen (lijn 6A, B, C, Hobbemaplein en lijn 12A en B) de schetsontwerpfase opgestart. Omdat de programmaonderdelen niet helemaal gelijklopen en in verschillende mate impact hebben op de omgeving is voor een aantal participatie- en werkbijeenkomsten met de omgeving opgestart. Daarnaast is in kaart gebracht wat de impact is op de inpassing van de nieuwe tram met toegankelijke haltes op de parkeerruimte langs lijnen 6 en 12.

 Lijn 16 M, Erasmusweg t/m Goeveneurlaan, (RIS 307570) is gerealiseerd.

De werkzaamheden van lijn 16S Statenlaan tot en met Waldeck Pyrmondtkade (RIS307975) zijn grotendeels gereed, al was hier wel sprake van vertraging door verlate materiaalleveringen. In oktober 2022 vond een tweede buitendienststelling van lijn 11 plaats om de aansluiting van lijn 11 op lijn 16 te realiseren.

Lijn 16Z is nog niet gereed. De werkzaamheden zullen doorlopen tot en met het tweede kwartaal van 2023. Zowel de spoorse als de civiele werkzaamheden liepen uit door vertraagde levering van materialen en tekort aan mankracht (RIS 312660). Hierdoor is overlast ontstaan vanwege de slechtere bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. Naar aanleiding hiervan is prioriteit gegeven aan het zoeken van verbinding met de buurt en is onder meer in het vierde kwartaal 2022 een zogenaamd “buren-overleg” gestart, waaraan de gemeente, de aannemers, de bewoners en de ondernemers deelnemen om elkaar zo op de hoogte te brengen en de overlast te beperken. Ook is in afstemming met het ondernemersloket mankracht beschikbaar gesteld om ondernemers te helpen een weg te vinden in de mogelijkheden die er zijn tot nadeelcompensatie en is een wekelijks inloopspreekuur georganiseerd.

Lijn 1, rotonde Duinstraat
In het vierde kwartaal van 2022 is de noodzakelijke sloop van de kiosk ten behoeve van de rotonde geëffectueerd. De aanleg van de rotonde Duinstraat (RIS 303438) staat nu gepland voor 2024.

In de tramprojecten is in 2022 ongeveer € 19,9 mln. geïnvesteerd, waarvan € 6,7 mln. gemeentelijk aandeel.

Ruim baan voor de fiets
In 2022 is doorgewerkt aan de realisatie van het uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 (RIS 306923). De gemeente investeert in aantrekkelijke en veilige fietsroutes, waaronder sterfietsroutes en ontbrekende schakels op het hoofdroutenetwerk. De gemeente richt ook kruispunten fietsvriendelijker in en asfalteert de fietspaden.  

Asfalteren fietspaden
De meeste tegelfietspaden zijn de afgelopen 15 jaar omgezet in comfortabel rood asfalt. De volgende tracés zijn in 2022 voorzien van asfalt:

·          Monstersestraat;
·         Heemstraat bij Q-park;
·         Kempstraat;
·         Conradkade;
·         Berkebroeklaan;
·         Oude Middenweg;
·         Sport/Arenestraat;

Hiermee is sinds 2006 in totaal 156 km voormalig tegelfietspad omgezet in rood asfalt.

Voorbereid, met uitvoering in 2023 zijn:

·          Hoefkade ter hoogte van Esso
·         Waldeck Pyrmontkade/Noord-West Buitensingel

Aan de asfaltering van fietspaden is € 1,0 mln. besteed.

Fietsonvriendelijke situaties
In dit succesvolle vraaggestuurde programma ter verbetering van fietsonvriendelijke situaties (FOS’en) zijn naar aanleiding van verzoeken van met name de Fietsersbond de afgelopen 15 jaar maar liefst 245 locaties vriendelijker gemaakt voor de fiets. In de tweede helft van 2022 nam het aantal verzoeken van de Fietsbond toe en zijn zes onveilige situaties aangepakt. Enkele andere fietsonvriendelijke situaties zijn beoordeeld en in voorbereiding genomen voor realisatie in 2023. In totaal is €0,13 mln. besteed.

Betere fietsdoorstroming kruispunten
Tegelijkertijd met reguliere vervangingen van VRI’s zijn op kruispunten fietsmaatregelen getroffen waarbij de wachttijden zijn geoptimaliseerd. In 2022 is onder andere gewerkt aan Meppelweg-Bouwlustlaan, Laan van Meerdervoort-Regentesselaan en het kruispunt Loosduinseweg/Zuiderparkplaan.

In het afgelopen jaar hebben we ook gewerkt aan de voorbereiding van ontwerpen voor beoogde realisatie in 2023. Dit betreft de volgende kruisingen: 

·          Loevesteinlaan/Steenwijklaan ;
·         Lekstraat/Weteringkade/Binckhorstlaan;
·         Kamperfoeliestraat/Mient
·         Valkenbosplein
·         Van Alkemadelaan/Pompstationweg

Sterfietsroutes

Sterroutes in aanleg (DSB)

·          Sterfietsroute Binnenstad-Transvaal-Wateringse Veld (RIS 296344): het tracé Monstersestraat is gecombineerd uitgevoerd met het groot asfaltonderhoud. Ook zijn de werkzaamheden op de Schalk burgerstraat gestart en zijn een fietsstraten aangelegd op de Guido van Dethstraat en de ’s Gravezandelaan;  
·         In het kader van de werkzaamheden voor lijn 16 zijn de werkzaamheden gestart om de positie van de fiets te versterken door de aanleg van vrijliggende fietspaden op de Torenstraat, Bilderdijkstraat, Vondelstraat, Zoutmanstraat, Stadhoudersplein en Statenlaan (RIS 308739 en 308712); 

Sterroutes in voorbereiding:  

·          Sterfietsroute Scheveningen Dorp: Scheveningseweg, tussen Laan van Meerdervoort en Carnegielaan (RIS 303022) en de in 2022 vastgestelde herinrichting van de Zeestraat (RIS 312715) zijn verder voorbereid voor realisatie in 2024; 
·         Sterfietsroute Wassenaar: aanleg fietsstraat op de Leidsestraatweg tussen het Haagse Bos en de Benoordenhoutseweg is vastgesteld door de Raad (RIS 313039);  
·         Sterfietsroute Schilderswijk – Moerwijk: de herinrichting van de Hoefkade van Stationsweg tot Vaillantlaan is de derde fase van de aanpak van deze sterfietsroute (na de Loper Oude Centrum en de verkeersmaatregelen Stationsbuurt/Schilderswijk). Het project is verder voorbereid en de verwachting is dat het ontwerp in Q1 van 2023 kan worden vrijgegeven voor inspraak; 
·         Sterfietsroute Verlengde Velostrada (RIS 295806): we hebben doorgewerkt aan de planvoorbereiding van een fiets- en voetgangersbrug over de Trekvliet en aan een herinrichting van het Trekvlietplein en de Bontekoekade. 
·         Sterfietsroute Scheveningen – Bad: het Nassauplein, Dr. Aletta Jacobsweg en een aantal verbeteringen t.h.v. het Hubertus viaduct zijn in het afgelopen jaar verder voorbereid; 
·         Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker: de Dwarskade is nog niet gerealiseerd, maar zal later gelijktijdig met het onderhoud aan het wegdek en met kadewerkzaamheden van het Hoogreemraadschap, ingericht worden als fietsstraat. In het afgelopen jaar is doorgewerkt aan de voorbereiding van de herinrichting van de Pletterijkade en de tweerichtingen fietsoversteek bij het Rijswijkseplein (sterfietsroute Trekfietstracé).  
·         Metropolitane fietsroutes Den Haag – Monster en Den Haag – Naaldwijk: met Westland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is in 2022 een verkenning uitgevoerd naar deze twee fietsroutes. We verwachten pas in 2023 een samenwerkingsovereenkomst te sluiten voor deze 2 routes. In 2022 is wel de voorbereiding van het deelproject sterfietsroute Vroondaal, de Steijnlaan, Dierenselaan en Escamplan, opgestart; 
·         Sterfietsroute Scheveningen – Haven: Kranenburgweg (van Duindorpdam tot Houtrustbrug), het laatste deel van deze sterfietsroute is opgestart; 
·         Elandstraat tussen de Vondelstraat/Zoutmanstraat en de Waldeck Pyrmonthkade is verder gewerkt aan het schetsontwerp; 
·         Schenkkade tussen de Juliana van Stolberglaan en de Carolina van Nassaustraat. 
·         Maanweg tussen Binckhorstlaan en Supernovaweg. 
·         De Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade en Driebergenstraat is nog niet opgestart in verband met de beperkte capaciteit. In 2023 verwachten we het project op te kunnen starten; 
·         Westvlietweg – Park Nabij: aanleg fietsstraat op de ventweg van de Westvlietweg bij Park Nabij wordt hervat in 2023. 

Voor de Sterfietsroutes is € 4,2 mln. geïnvesteerd, waarvan € 3,9 mln. gemeentelijk aandeel.

Nog meer voor fietsers
In 2022 heeft de gemeente de positie van de fiets op kruispunten verbeterd. Het gaat om meer prioriteit voor fietsers in de verkeerslichtenregelingen en meer opstelcapaciteit op het kruispunt voor de fiets. Voorbeeld: kruispunt Loosduinsekade – Valkenboslaan – Zuiderparklaan.

In 2022 heeft de gemeente doorgewerkt om met gerichte stimulering en gedragsbeïnvloeding meer mensen van verschillende doelgroepen in verschillende wijken te enthousiasmeren om te gaan fietsen. Dit hebben we gedaan door de aansprekende communicatiecampagne ‘Den Haag Fietst’, het Den Haag Fietst service & infopunt, de ondersteuning van de fietslichtjesparade, door extra fietslessen voor nieuwkomers in het primair onderwijs aan te bieden en de organisatie van het zomerfietsevenement ‘Summer cycling’, waar kinderen in Schilderswijk en Transvaal meer fietsvaardigheden konden opdoen. Ook heeft de gemeente Stichting Leren Doen ondersteund met het Haagse ANWB Kinderfietsenplan en zijn in het afgelopen jaar weer vele kinderen, van gezinnen nabij de armoedegrens, blij gemaakt (tegen een kleine vergoeding) met een kinderfiets. 

Fietsparkeren
Het fietsparkeerverwijssysteem is in 2022 nog niet aangepast. Reden is dat de ontworpen bewegwijzering niet is goedgekeurd door de ACOR. De betere herkenbaarheid van de fietsenstallingen en de introductie van een éénduidige huisstijl is in 2022 aangepast.

In 2022 is het fietsparkeren in de woonwijken met de wijkanalyse in volle gang. 2 wijken zijn geanalyseerd. Op verzoek van bewoners zijn in 2022 op 18 parkeerplaatsen tijdelijk mobiele fietsvlonders geplaatst. Hiervan zijn vervolgens 12 plaatsen heringericht als stoep met vaste fietsnietjes. Tevens zijn twee buurtstallingen gerealiseerd

De vergunning voor de bouw van de fietsenstalling Nieuwersluisstraat is aangevraagd. De bouw start in 2023 nadat de vergunning is verkregen. In Oud Leyenburg zijn 159 fietsnietjes en 27 scooternietjes geplaatst

Den Haag heeft 23 gratis en bewaakte Biesieklette fietsenstallingen, 8 schoolstallingen en 5 seizoenstallingen. De bijdrage van de gemeente aan Biesieklette bedraagt circa € 3,3 mln. in 2022.
Het aantal fietsenstallingen neemt ieder jaar toe. Met de toename van het aantal fietsenstallingen en het beleid dat de eerste 24 uur stallen gratis is, nemen de beheer- en exploitatiekosten toe. Voor het beheer en de exploitatie van de fietsenstallingen zijn extra structurele middelen beschikbaar. In 2022 bedroegen de extra middelen € 0,8 mln.

Parkeren in woongebieden 
De herinrichting van Bezuidenhout-Oost fase 3 (RIS 302380) is eind 2021 gestart en loopt door tot het najaar van 2023.
De herinrichting van de Mient (RIS 305092) is in 2021 on hold gezet vanwege de bodemprocedure die door bewoners uit de Vruchtenbuurt is aangespannen tegen de gemeente. De raad heeft er voor gekozen die procedure af te wachten.

Eind 2021 is gestart met een gebiedsgerichte parkeeraanpak in drie wijken: Rustenburg-Oostbroek, Laakkwartier en in het Oude Centrum. Op basis van het nieuwe parkeerbeleid van de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030 is in gesprek met bewoners en ondernemers voor deze wijken onderzocht welke maatregelen op korte termijn de parkeersituatie kunnen verbeteren. Zo zijn er in 2022 in Rustenburg-Oostbroek en Laakkwartier 4e en volgende bewonersvergunningen ingetrokken en wordt onderzocht wat het effect is van het uitbreiden van de venstertijden van de parkeerregeling in deze wijken. Daarnaast is gewerkt aan alternatieve locaties om te parkeren, zoals bij de Megastores en de Haagse Marktgarage. Begin 2023 verwacht de gemeente duidelijkheid te kunnen geven over het gebruik van die locaties voor bewoners uit de genoemde parkeergebieden.

Aan deze projecten is in 2022 € 0,5 mln. besteed.

Ontwikkeling P+R
Het P+R-arrangement (RIS 295803) biedt bezoekers de kans om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen te komen. De gemeente is nog op zoek naar een geschikte locatie voor P+R Forepark. De kortetermijnoplossing bij Randstadrailhalte Leidschenveen bleek niet mogelijk vanwege een verouderd parkeersysteem op het bestaande parkeerterrein. Voor P+R Ypenburg is in 2022 een ontwerp gemaakt om het terrein met een slagboom af te sluiten. Dit plan wordt in 2023 uitgevoerd.
Voor P+R Hoornwijck loopt een onderzoek naar de mogelijkheid om deze als onderdeel van een grote bouwontwikkeling terug te laten keren naar de oude locatie (N-Kavel). In 2023 komt daar uitsluitsel over.

Deelmobiliteit en Mobiliteithubs
Om het parkeren en gebruik van deelvoertuigen in Scheveningen en het Centrum in goede banen te leiden is in 2022 gewerkt aan het concept microhub. Een microhub is een afgebakend vak waar deelvoertuigen in moeten worden geparkeerd, daarbuiten is dat dan niet meer mogelijk in gebieden met microhubs. In 2023 wordt gestart met de uitrol van deze microhubs. In 2022 heeft de gemeente in het centrum en het Beatrixkwartier marktpartijen gefaciliteerd bij het uitwerken van plannen voor grote mobiliteitshubs. Verder is ingezet op de groei van het gebruik van deelauto’s. Er zijn informatieavonden gehouden om bewoners te informeren over (coöperatief) autodelen. In de Bloemenbuurt en in Scheveningen is een grote groep bewoners met subsidie van de gemeente een autodeelcoöperatie gestart. In andere wijken beginnen groepjes bewoners op kleinere schaal met autodelen via OnzeAuto. Commerciële deelautoaanbieders zoals Greenwheels en MyWheels hebben hun aanbod vergroot en Amber is in november gestart met 50 free-floating deelauto’s.

Programma Kust
Binnen het actieplan Scheveningen zijn in 2022 verschillende maatregelen getroffen op het gebied van Mobiliteit, zoals reguleren deelscooters d.m.v. intensieve afstemming met de aanbieders, er is een overlooplocatie deelmobiliteit op het Zwarte Pad gerealiseerd en de afsluiting van de Strandweg is gecontinueerd. Ook afgelopen zomer is er weer gewerkt met de pop-up fietsenstallingen.

Park en Beach
In 2022 zijn er 3 Park en Beach locaties geopend, te weten CS New Babylon, Malieveld en Worldforum A. De marketing van Park en Beach is uitgebreid om de bekendheid te vergroten en de bewustwording van bezoekers over de reismogelijkheden te verbeteren. Naast een website-versie, is er in 2022 ook een web-app gelanceerd. Ook de huisstijl van Park en Beach is vernieuwd en opgefrist. Het gebruik van Park en Beach is gegroeid van zo’n 6.000 boekingen in 2021 naar 15.000 boekingen in 2022.

Bereikbaarheidsregie
In 2022 heeft Bereikbaarheidsregie 240 activiteiten met een grote impact op de stedelijke bereikbaarheid op elkaar afgestemd en/of heeft een beoordeling plaatsgevonden ten behoeve van de vergunningverlening. Deze activiteiten omvatten 134 bouwprojecten en wegwerkzaamheden, en 106 activiteiten van Rijkswaterstaat en ProRail in onze regio. In verband met de Corona-maatregelen zijn dit jaar 20 (grote) evenementen geannuleerd en hebben er 13 grote evenementen plaatsgevonden in Den Haag.   

In 2022 opgestarte en/of gerealiseerde projecten met grote stedelijke impact zijn o.a.: 

·          Het onderhoud aan de Utrechtsebaan.  
·         INTHR Lijn 16 op 4 deeltrajecten (Moerwijk/Laakkwartier, Zeeheldenkwartier, Statenkwartier, Duinoord) .
·       Asfaltonderhoud op de Benoordenhoutseweg, Loosduinseweg, de Monstersestraat, de Ockenburgstraat, de Meppelweg, De Mient, Het Kleine Loo, Calandstraat .
·        7 projecten om gasleidingen te vervangen. 
·        Sterfietsroute Schalk Burgerstraat.   
·       Kademuurvervanging op de Noordwal en de Lijnbaan.
·       Rioolrenovatie op de Binckhorstlaan.
·        Rioolvervanging rondom de Jan van Beersstraat,  Oudemanstraat, Balsemienlaan, Zwolsestraat en Hilversumsestraat. 

De uitvoering van deze activiteiten is mogelijk gemaakt door het vooraf vastgestelde uitvoeringsprogramma regie op bereikbaarheid 2022-2023 (RIS 310845).  

Verkeersmanagement
Stap voor stap biedt de markt nieuwe mogelijkheden waarmee de verkeersafwikkeling steeds efficiënter wordt. Wegbeheerders, kennisinstituten en industrie werken hierbij nauw samen. In Den Haag werken we steeds meer met intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Deze verkeerslichten zijn in staat te communiceren met voertuigen of met een app op een smartphone. In 2022 zijn 22 VRI’s vervangen voor of omgebouwd naar iVRI. Hetgeen het Haagse totaal aan iVRI's op 75 brengt. De techniek is nog in ontwikkeling. De gemeente Den Haag is actief betrokken bij landelijke verbetertrajecten om tot effectievere iVRI’s te komen. 

Allerlei verkeersinformatiebronnen en de 140 verkeerscamera's geven in de verkeerscentrale zicht op het verkeer in en om de stad. Bij afwijkingen wordt de reiziger geïnformeerd en voorzien van routeadviezen. Ook wordt gelet op goede doorstroming op omleidingsroutes bij wegwerkzaamheden. Voor bijzondere projecten, zoals INTHR lijn 16, verbindingsbogen A4 naar A12 Prins Clausplein en de brug van de Hart Nibbrigkade in de Benoordenhoutseweg zijn in 2022 specifieke verkeersregelscenario’s opgesteld en ingezet. Ook zijn alle bestaande circa 600 verkeersregelscenario’s geëvalueerd en geactualiseerd. 

In 2022 zijn 10 verkeersregelinstallaties geheel vervangen. Hiervan zijn er 5 in nauwe samenwerking met integrale projecten aangepakt, te weten het INTHR lijn 16 X en 16 Z en Programma Fiets. Tevens zijn 5 installaties autonoom vervangen.

Parkeren op straat
Per 1 juni 2022 is een parkeerregeling ingevoerd in Duttendel. Deze wijk is toegevoegd aan vergunningengebied Scheveningen-Duindorp. Op dezelfde datum is een parkeerregeling ingevoerd in Duinzigt. Deze wijk is toegevoegd aan het vergunningengebied Benoordenhout. In een deel van dit vergunningengebied zijn de venstertijden uitgebreid vanaf 1 juni 2022.

Op 1 oktober 2022 zijn de kraagregelingen in de Bloemenbuurt en Vruchtenbuurt omgezet naar reguliere parkeerregelingen. Het besluit voor deze omzetting is in juli 2022 door de raad vastgesteld (RIS312451). Tegelijkertijd met de omzetting zijn deze vergunningengebieden met de Notenbuurt samengevoegd tot één nieuw vergunningengebied.

Baten parkeerbelasting
In 2022 zijn de tarieven voor parkeren op straat en voor parkeervergunningen trendmatig verhoogd. Daarnaast stegen de begrote parkeerbaten in 2022 met € 1 mln. door de uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt.

De totale baten van parkeerbelasting waren in 2022 € 79,6 mln.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58