Wat is beoogd en wat is behaald?
Wat is het doel?
De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Met dit programma willen we ervoor zorgen dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.
Beleidsverantwoording op hoofdlijnen
Wat heeft de gemeente in 2022 gedaan?
- Gedempte gracht/ gedempte Burgwal: de maatregelen van de 1e fase zijn definitief en in gang gezet en het voorontwerp is ter inzage gelegd.
- Binnen het actieplan Scheveningen zijn verschillende maatregelen getroffen op het gebied van Mobiliteit, zoals reguleren deelscooters d.m.v. intensieve afstemming met de aanbieders, overlooplocatie deelmobiliteit op het Zwarte Pad gerealiseerd, continuering van de afsluiting Strandweg, uitbreiding en extra promotie van Park & Beach in een nieuwe huisstijl.
- De gemeente heeft in 2022 verder gewerkt aan onderzoeken en verkenningen in het kader van de mobiliteitstransitie en schaalsprong openbaar vervoer met hierin de Koningscorridor, Zuidwestlandcorridor en de Oude Lijn.
- In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst is in kaart gebracht welke (mobiliteits)uitdagingen spelen en zijn onder andere: voorbereidingen getroffen voor een Mobiliteitshub, voorstellen gedaan voor de ombouw van de spoorwegviaducten over de Binckhorstlaan, is gestart met het opstellen van een voorontwerp voor een vrijliggende busbaan en voor de fietsroute verlengde Velostrada fase 2, heeft de gemeenteraad het voorontwerp onderdoorgang Trekvlietbrug vastgesteld en zijn 20 fietsnietjes geplaatst bij bushaltes.
- De werkzaamheden aan de bediencentrale in Scheveningen (RIS 304173) zijn gestart en de centrale wordt naar verwachting begin 2024 in gebruik genomen.
- Er is verder gewerkt aan de projecten uit het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (SWL) 2020-2024 (RIS 280303 ).
- Om het Haagse verkeer veiliger te maken is verder uitvoering gegeven aan het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 (RIS 305102) aan de hand van de 6 thema’s uit de nota Kiezen voor verkeersveiligheid (RIS 305028) . We hebben diverse verkeersprojecten voorbereid en gerealiseerd, schoolzones en 30km-zones ingericht, blackspots aangepakt en verkeerseducatie gegeven.
- Tram: In 2022 zijn de projectteams geïnstalleerd en is voor alle zes programmaonderdelen (lijn 6A, B, C, Hobbemaplein en lijn 12A en B) de schetsontwerpfase opgestart. Het project Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR) Lijn 16 M, Erasmusweg t/m Goeveneurlaan, (RIS 307570) is gerealiseerd. De werkzaamheden van lijn 16S Statenlaan tot en met Waldeck Pyrmondtkade (RIS307975 ) zijn grotendeels gereed. Lijn 16Z wordt, als gevolg van vertraagde levering en tekort aan mankracht begin 2023 afgerond.
- De gemeente heeft geïnvesteerd in aantrekkelijke en veilige fietsroutes waaronder sterfietsroutes en ontbrekende schakels op het hoofdroutenetwerk. De gemeente richt ook kruispunten fietsvriendelijker in en asfalteert de fietspaden. In het kader hiervan is in 2022 verder gewerkt aan het uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 (RIS 306923 ).
- In 2022 zijn 240 activiteiten met een grote impact op de stedelijke bereikbaarheid op elkaar afgestemd en/of heeft een beoordeling plaatsgevonden ten behoeve van de vergunningverlening.
- Ook zijn 10 verkeersregelinstallaties geheel vervangen.
- P+R is verder ontwikkeld in Ypenburg en Hoornwijck en er zijn drie Park en Beach locaties geopend samen met een nieuwe website en webb-app wat geresulteerd heeft in een meer dan verdubbeling van het aantal boekingen in 2022.
Indicatoren en kengetallen incl toelichting
Effect indicatoren | Peildatum/ -periode nulmeting | Nulmeting | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal van de 15 toplocaties die in de Haagse Nota Mobliliteit (HNM) zijn benoemd die binnen de reistijdnorm bereikbaar zijn vanaf de twee dichtstbijzijnde (intercity)stations | 2013 | 9 | 9 | 9,5 | 9,5 |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van auto | 2013 | 36% | 32% | 33% | 30% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van openbaar vervoer | 2013 | 14% | 11% | 11% | 18% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van fiets | 2013 | 18% | 26% | 24% | 24% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van lopen | 2013 | 31% | 31% | 32% | 28% |
Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90% | 2014 | 21 | 31 | 31 | 31 |
Prestatie-indicatoren | Nulmeting 2015 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|
Aantal km fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1 | 349 | 363 | 366 | 366 |
Aantal km fietsstrook binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1 | 63,1 | 60 | 57 | 57 |
Aantal fietsparkeerplekken in Centrum, Scheveningen, stations en enkele RR-halten | 16.000 | 34.515 | 34.765 | 27.865 |
Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken | 100 | 250 | 1350 | |
Het aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel verbeterd is | 3,9 | 4,2 | 5 | |
Jaarlijkse fietsindex (hoe vaak wordt de fiets gebruikt) | 123 | 123 | 143 | 138 |
Toelichting kengetallen
Aandeel verplaatsingen: Deze kengetallen zijn gebaseerd op de cijfers van ODIN 2021, waar corona nog een grote rol speelde. Dit is van invloed geweest op de wijze hoe men in de stad heeft verplaatst, mede door genomen corona maatregelen.
Aantal fietsparkeerplekken in Centrum, Scheveningen, stations en enkele RR-halten : Verwacht werd dat de KJ-stalling tijdelijk werd gesloten voor de bouw op de fietsparkeergarage. Dit is in 2022 nog niet gestart en is het aantal fietsparkeerplekken hoger.
Aantal gerealiseerde fietsparkeeplekken: De fietsenstalling bij het Amare (900 plekken) en op de Noordboulevard (200 plekken) zijn nog niet opgeleverd. Hierdoor valt het aantal gerealiseerde plekken in 2022 lager uit.
Aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel is verbeterd: Een paar projecten die naar verwachting in 2022 zouden worden uitgevoerd waren dat niet. Het gaat om fietsstraat Leidsestraatweg, fietsstraat Westvlietweg en herinrichting met fietspaden van de Torenstraat (deels). Per project gaat het om ongeveer 250 m. Ook zijn er minder tegelpaden geasfalteerd dan gemiddeld per jaar begroot.
Jaarlijkse fietsindex: Begroting was 138. Daarbij was verondersteld dat in 2022 de corona pandemie grotendeels voorbij zou zijn. In praktijk is dit gebleken en is het gemeten fietsgebruik flink toegenomen. De index is zelfs weer hoger dan in 2019 voor corona.