Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves
Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)
Wat heeft het gekost?
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 voor wijziging | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Resultaat 2022 | ||||||
Lasten | 318.931 | 301.675 | 324.109 | 325.202 | 1.093 | N | ||||
Baten | 3.812 | 2.592 | 3.965 | 4.040 | 75 | V | ||||
Saldo exclusief reserves | 315.119 | N | 299.082 | N | 320.143 | N | 321.162 | N | 1.019 | N |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||||
Saldo inclusief reserves | 315.119 | N | 299.082 | N | 320.143 | N | 321.162 | N | 1.019 | N |
Lasten
De lasten bestaan voor het grootste gedeelte uit salarislasten (€ 234 mln.) en externe inhuur (€ 43 mln.). Daarnaast is sprake van inkoopkosten voor huisvesting en automatisering (€ 45 mln.) en van afschrijvingslasten op eerdere investeringen (€ 25 mln.).
Baten
De gerealiseerde baten hebben met name betrekking op uitgeleend personeel en dienstverlening aan derden.
Samenstelling lasten en baten en toelichting op hoofdlijnen:
Economische hoofdcategorie | Rekening 2021 | Begroting 2022 voor wijziging | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Resultaat 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 224.851 | 219.444 | 237.470 | 234.066 | 3.405 |
Inhuur externen *) | 33.641 | 3.033 | 17.657 | 42.769 | -25.112 |
Overige kosten | 51.809 | 73.013 | 57.955 | 44.988 | 12.967 |
Kapitaallasten | 20.228 | 13.089 | 20.782 | 25.160 | -4.378 |
Doorbelasting naar programma | -11.598 | -6.904 | -9.756 | -21.781 | 12.025 |
Subtotaal lasten | 318.931 | 301.675 | 324.109 | 325.202 | -1.093 |
Baten | 3.812 | 2.592 | 3.965 | 4.040 | 75 |
Totaal | 315.119 | 299.083 | 320.143 | 321.162 | -1.019 |
*)De kosten voor inhuur van externen zijn hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door een verschuiving met de begrotingsposten Overige kosten en Doorbelasting naar programma’s. Dit ontstaat grotendeels omdat vooraf in de begroting niet altijd duidelijk is wat de aard van uitgaven zal zijn: inkoop of inhuur. Daarnaast is ingehuurd vanwege een extra vraag vanuit het primair proces, deze kosten zijn doorbelast aan de programma’s. Tenslotte was in 2022 sprake van incidenteel hogere inhuurkosten als gevolg van de reorganisatie binnen de dienst Bedrijfsvoering.
Resultaat
Het totaal resultaat bedraagt € 1,0 mln. nadelig.
De belangrijkste oorzaken, allen incidenteel, zijn:
· Personeelskosten (nadeel € 1,5 mln.)
De formatieve omvang van de Dienst Bedrijfsvoering is ca. 1.450 fte. Er is continu sprake van vacatures. Daar waar nodig vindt externe inhuur plaats om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Dit is duurder dan invulling via eigen medewerkers en daardoor ontstaan financiële nadelen. Het tijdelijk openstaan of openhouden van vacatures levert voordelen op. Er was sprake van extra inhuur op leidinggevende- en managementondersteunende functies binnen het primaire proces. Dit heeft deels betrekking op de test- en vaccinatiestraten en het bron- en contactonderzoek. Een andere oorzaak is krapte op de arbeidsmarkt, waardoor op diverse plekken langere inhuur noodzakelijk was. Het saldo van deze voor- en nadelen bedroeg in 2022 € 1,5 mln. nadelig.
· Vastgoed (nadeel € 0,5 mln.)
De kosten voor onderhoud, BHV, technische en fysieke beveiliging van panden, vallen circa € 1,0 mln. lager uit. Dit is het gevolg van de volle ordeportefeuille van externe leveranciers. Daarnaast zijn door inflatie en energie materiële budgetten overschreden met € 1,5 mln. Dit betreft het saldo van de werkelijke kostenstijgingen en daarvoor ontvangen prijscompensatie.
· Fasering programma Verbetering beheerorganisatie (voordeel € 0,7 mln.)
Door marktomstandigheden konden bepaalde onderdelen van het programma Verbetering beheersorganisatie niet in 2022 worden uitgevoerd. Dit leidt tot een langere doorlooptijd van het aanbestedingstraject voor software en daarmee een incidenteel voordeel in 2022.
Begrotingsoverschrijding
De totale lasten op het programma zijn € 1,0 mln. hoger dan de begrote lasten. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door:
· Het tekort op programma Overhead door een nadeel van € 0,53 mln. bij de test- en vaccinatiestraten en het bron- en contactonderzoek inzake COVID. De inzet van management en ondersteuning hiervoor is € 0,53 mln. hoger uitgevallen dan begroot. De vergoeding van de rijksoverheid hiervoor is conform BBV geboekt op programma 8.
· Een tekort van circa € 0,55 mln. omdat in de formatiestaat HR functies op overhead stonden die als primair begroot waren. Hierdoor staat er een voordeel in de betreffende beleidsprogramma’s tegenover dit nadeel op overhead.
Vergelijking voorgaand jaar
De totale lasten zijn € 6,0 mln. hoger dan in 2021. Een belangrijk deel daarvan heeft te maken met loon- en prijsstijgingen en was al in de begroting 2022 voorzien: de begroting 2022 is € 12,0 mln. hoger dan de begroting 2021. De belangrijkste oorzaken van deze stijging van de begroting zijn trendmatige stijging van lonen en prijzen (waaronder cao), toename bedrijfsvoeringskosten als gevolg een toename van de gemeentelijke organisatie en toerekening van kapitaallasten aan programma Overhead (verschuiving vanaf programma Financiën). Daarnaast zaten er enkele grote incidentele kosten in de jaarrekening 2021 die zich in 2022 niet meer voordoen (netto effect € 6,0 mln. voordeliger).
Opvang vluchtelingen Oekraïne
Voor de opvang vluchtelingen Oekraïne zijn activiteiten uitgevoerd op het gebied van communicatie, control en inkoop en personeel en organisatie. De totale lasten bedroegen € 0,9 mln. Deze lasten worden volledig door het rijk vergoed waardoor per saldo het resultaat nihil is. In hoofdstuk 1 ‘Inleiding’ van de programmarekening 2022 is een totaaloverzicht van de lasten van de opvang van Oekraïners opgenomen en toegelicht.
Het totale programmasaldo als volgt worden gespecificeerd naar de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines, conform de indeling van het Besluit begroting en verantwoording.
Verdeling over | Rekening 2021 | Begroting 2022 voor wijziging | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Resultaat 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Leiding en managementondersteuning primair proces | 131.661 | 124.146 | 123.879 | 126.646 | -2.767 |
Bestuursadvisering en ondersteuning | 6.852 | 6.578 | 7.011 | 7.041 | -30 |
Financiën en control | 32.221 | 32.930 | 34.717 | 33.231 | 1.487 |
Personeel en organisatie | 22.257 | 21.011 | 24.397 | 22.832 | 1.566 |
Inkoop | 983 | 1.045 | 2.085 | 2.079 | 6 |
Communicatie | 6.227 | 7.181 | 8.579 | 8.442 | 136 |
Juridische zaken | 6.297 | 8.045 | 5.681 | 5.621 | 61 |
ICT | 77.414 | 65.670 | 76.824 | 79.613 | -2.789 |
Facilitaire zaken en huisvesting | 31.209 | 32.477 | 36.970 | 35.658 | 1.312 |
Totaal | 315.121 | 299.083 | 320.144 | 321.162 | -1.019 |
Waar bestaan de kosten uit?
Financiële verantwoording per activiteit (lasten en baten per activiteit en verschillenverklaring)
Overhead primair proces | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2022 | 127.721 | 1.075 | 126.646 | N | ||
Begroting 2022 | 125.031 | 1.152 | 123.879 | N | ||
Resultaat | 2.690 | N | 78 | N | 2.767 | N |
De aansturing van de primaire processen is belegd bij de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.
Toelichting financieel resultaat lasten € 2,8 mln. N/I Er was sprake van extra inhuur op leidinggevende- en managementondersteunende functies binnen het primaire proces. Dit heeft deels betrekking op de test- en vaccinatiestraten en het bron- en contactonderzoek. Een andere oorzaak is krapte op de arbeidsmarkt, waardoor op diverse plekken langere inhuur noodzakelijk was. |
---|
Centrale bedrijfsvoering | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2022 | 184.053 | 2.959 | 181.094 | N | ||
Begroting 2022 | 185.324 | 2.813 | 182.511 | N | ||
Resultaat | 1.271 | V | 146 | V | 1.417 | V |
Om de gemeentelijke primaire processen goed te laten verlopen is professionele ondersteuning op bedrijfsvoering nodig. Deze ondersteuning is ondergebracht binnen de dienst Bedrijfsvoering.
Toelichting financieel resultaat lasten € 1,4 mln. V/I Inflatie en energie € 1,5 mln. N/ I/S Saldo vacaturevoordelen en externe inhuur € 1,2 mln. V/I Pandexploitaties € 1,0 mln. V/I Fasering programma Verbetering beheerorganisatie € 0,7 mln. V/I |
---|
Ondersteuning bestuur | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2022 | 13.429 | 7 | 13.422 | N | ||
Begroting 2022 | 13.754 | 0 | 13.754 | N | ||
Resultaat | 325 | V | 7 | V | 332 | V |
De ondersteuning van het bestuur en concernfuncties op het gebied van integriteit, organisatie-ontwikkeling en middelen en control zijn onderdeel van de bestuursdienst van de gemeente Den Haag.
Reserves, voorzieningen en investeringen
bedragen x € 1.000 | |||||||
Voorzieningen (begroting vs. realisatie) | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toevoeging | Aanwending | Vrijval | Toevoeging | Aanwending | Vrijval | afwijking | |
Voorziening SVG-fonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | 0 | -13 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | 0 | -13 |
De voorziening is bestemd om bij te dragen aan leniging van financiële nood aan ambtenaren op voorstel c.q. na advies van een gemeentelijke bedrijfsmaatschappelijk werker. Toevoegingen en aanwendingen worden vanwege het onvoorspelbare karakter niet begroot. De stand van de voorziening ultimo 2022 bedraagt € 85.000.
bedragen x € 1.000 | |||||||
Investeringen MIP | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Bijdragen | Aandeel | Totaal | Bijdragen | Aandeel | Totaal | |
Economisch nut: | |||||||
Aanschaf hardware/software | 1.500 | 1.500 | 203 | 203 | -1.297 | ||
Concernbrede Informatiesystemen (CIS) | 5.582 | 5.582 | 2.333 | 2.333 | -3.249 | ||
Diverse investeringen installaties | 3.811 | 3.811 | 393 | 393 | -3.418 | ||
Living Lab | 532 | 532 | 531 | 531 | -1 | ||
1 Financiële administratie | 423 | 423 | 0 | 0 | -423 | ||
Masterplan IT | 5.389 | 5.389 | 876 | 876 | -4.513 | ||
OCW Centraal (cliënt volgsysteem) | 660 | 660 | 1.080 | 1.080 | 420 | ||
Verbouwing Fruitweg 17 | 4.280 | 4.280 | 4.301 | 4.301 | 21 | ||
Totaal | 22.177 | 0 | 22.177 | 9.717 | 0 | 9.717 | -12.460 |
Aanschaf hardware/software
Door marktomstandigheden en focus op de interne reorganisatie is vertraging ontstaan in de vervanging van hard- en softwarecomponenten. Daarnaast is in 2022 gestart met het herijken van de investeringsplanning in verband met de gewijzigde behoefte aan werkplekondersteuning en in verband met de verschuiving van eigen beheerorganisatie naar regie-organisatie.
Concernbrede Informatiesystemen (CIS)
De door corona opgelopen achterstand op projecten gericht op de vervanging of realisatie van nieuwe applicaties is op veel vlakken ingehaald. In 2022 is echter wederom vertraging opgelopen in de uitvoer van projecten. Daarnaast komen steeds meer I&A-projecten door verSaaSing niet meer in aanmerking om te activeren. Deze ontwikkeling wordt betrokken bij de komende actualisatie van het investeringsprogramma.
Diverse investeringen installaties
Een aantal groot onderhoudsprojecten heeft door marktomstandigheden vertraging opgelopen in de uitvoering. Deze onderbesteding wordt volgend boekjaar ingelopen.
Masterplan IT
In de investeringsbegroting was rekening gehouden met € 5,4 mln. uitgaven. In 2022 bedroegen de uitgaven € 3,9 mln. De onderbesteding houdt vooral verband met de domeinen Data Center & Cloud en Security. Deze activiteiten schuiven door naar volgend boekjaar.
Van de € 3,9 mln. uitgaven is € 0,9 mln. geactiveerd en ten laste van het investeringskrediet gebracht. De overige € 3,0 mln. is op grond van verslaggevingsregels in de exploitatie van de programmarekening 2022 verantwoord. Hier was in de exploitatiebegroting 2022 rekening mee gehouden, maar abusievelijk is verzuimd de investeringsbegroting te verlagen.