Jaarverslag

Overhead

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten en toevoegingen aan reserves

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

Wat heeft het gekost?

 

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022 voor wijziging

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Resultaat 2022

Lasten

318.931

301.675

324.109

325.202

1.093

N

Baten

3.812

2.592

3.965

4.040

75

V

Saldo exclusief reserves

315.119

N

299.082

N

320.143

N

321.162

N

1.019

N

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

-

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

-

Saldo inclusief reserves

315.119

N

299.082

N

320.143

N

321.162

N

1.019

N

Lasten
De lasten bestaan voor het grootste gedeelte uit salarislasten (€ 234 mln.) en externe inhuur (€ 43 mln.). Daarnaast is sprake van inkoopkosten voor huisvesting en automatisering (€ 45 mln.) en van afschrijvingslasten op eerdere investeringen (€ 25 mln.).

Baten
De gerealiseerde baten hebben met name betrekking op uitgeleend personeel en dienstverlening aan derden.

Samenstelling lasten en baten en toelichting op hoofdlijnen:

Economische hoofdcategorie

Rekening 2021

Begroting 2022 voor wijziging 

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022 

Resultaat 2022

Salarissen en sociale lasten

224.851

219.444

237.470

234.066

3.405

Inhuur externen *)

33.641

3.033

17.657

42.769

-25.112

Overige kosten

51.809

73.013

57.955

44.988

12.967

Kapitaallasten

20.228

13.089

20.782

25.160

-4.378

Doorbelasting naar programma

-11.598

-6.904

-9.756

-21.781

12.025

Subtotaal lasten

318.931

301.675

324.109

325.202

-1.093

Baten

3.812

2.592

3.965

4.040

75

Totaal

315.119

299.083

320.143

321.162

-1.019

*)De kosten voor inhuur van externen zijn hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door een verschuiving met de begrotingsposten Overige kosten en Doorbelasting naar programma’s. Dit ontstaat grotendeels omdat vooraf in de begroting niet altijd duidelijk is wat de aard van uitgaven zal zijn: inkoop of inhuur. Daarnaast is ingehuurd vanwege een extra vraag vanuit het primair proces, deze kosten zijn doorbelast aan de programma’s. Tenslotte was in 2022 sprake van incidenteel hogere inhuurkosten als gevolg van de reorganisatie binnen de dienst Bedrijfsvoering.

Resultaat
Het totaal resultaat bedraagt € 1,0 mln. nadelig.
De belangrijkste oorzaken, allen incidenteel, zijn:

·          Personeelskosten (nadeel € 1,5 mln.)
De formatieve omvang van de Dienst Bedrijfsvoering is ca. 1.450 fte. Er is continu sprake van vacatures. Daar waar nodig vindt externe inhuur plaats om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Dit is duurder dan invulling via eigen medewerkers en daardoor ontstaan financiële nadelen. Het tijdelijk openstaan of openhouden van vacatures levert voordelen op. Er was sprake van extra inhuur op leidinggevende- en managementondersteunende functies binnen het primaire proces. Dit heeft deels betrekking op de test- en vaccinatiestraten en het bron- en contactonderzoek. Een andere oorzaak is krapte op de arbeidsmarkt, waardoor op diverse plekken langere inhuur noodzakelijk was. Het saldo van deze voor- en nadelen bedroeg in 2022 € 1,5 mln. nadelig.
·         Vastgoed (nadeel € 0,5 mln.)

De kosten voor onderhoud, BHV, technische en fysieke beveiliging van panden, vallen circa € 1,0 mln. lager uit. Dit is het gevolg van de volle ordeportefeuille van externe leveranciers. Daarnaast zijn door inflatie en energie materiële budgetten overschreden met € 1,5 mln. Dit betreft het saldo van de werkelijke kostenstijgingen en daarvoor ontvangen prijscompensatie.

·          Fasering programma Verbetering beheerorganisatie (voordeel € 0,7 mln.)
Door marktomstandigheden konden bepaalde onderdelen van het programma Verbetering beheersorganisatie niet in 2022 worden uitgevoerd. Dit leidt tot een langere doorlooptijd van het aanbestedingstraject voor software en daarmee een incidenteel voordeel in 2022.

Begrotingsoverschrijding
De totale lasten op het programma zijn € 1,0 mln. hoger dan de begrote lasten. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door:

·          Het tekort op programma Overhead door een nadeel van € 0,53 mln. bij de test- en vaccinatiestraten en het bron- en contactonderzoek inzake COVID. De inzet van management en ondersteuning hiervoor is € 0,53 mln. hoger uitgevallen dan begroot. De vergoeding van de rijksoverheid hiervoor is conform BBV geboekt op programma 8.

·         Een tekort van circa € 0,55 mln. omdat in de formatiestaat HR functies op overhead stonden die als primair begroot waren. Hierdoor staat er een voordeel in de betreffende beleidsprogramma’s tegenover dit nadeel op overhead.

Vergelijking voorgaand jaar
De totale lasten zijn € 6,0 mln. hoger dan in 2021. Een belangrijk deel daarvan heeft te maken met loon- en prijsstijgingen en was al in de begroting 2022 voorzien: de begroting 2022 is € 12,0 mln. hoger dan de begroting 2021. De belangrijkste oorzaken van deze stijging van de begroting zijn trendmatige stijging van lonen en prijzen (waaronder cao), toename bedrijfsvoeringskosten als gevolg een toename van de gemeentelijke organisatie en toerekening van kapitaallasten aan programma Overhead (verschuiving vanaf programma Financiën). Daarnaast zaten er enkele grote incidentele kosten in de jaarrekening 2021 die zich in 2022 niet meer voordoen (netto effect € 6,0 mln. voordeliger).

Opvang vluchtelingen Oekraïne
Voor de opvang vluchtelingen Oekraïne zijn activiteiten uitgevoerd op het gebied van communicatie, control en inkoop en personeel en organisatie. De totale lasten bedroegen € 0,9 mln. Deze lasten worden volledig door het rijk vergoed waardoor per saldo het resultaat nihil is. In hoofdstuk 1 ‘Inleiding’ van de programmarekening 2022 is een totaaloverzicht van de lasten van de opvang van Oekraïners opgenomen en toegelicht.

Het totale programmasaldo als volgt worden gespecificeerd naar de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines, conform de indeling van het Besluit begroting en verantwoording.

Verdeling over

Rekening 2021

Begroting 2022 voor wijziging 

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022 

Resultaat 2022

Leiding en managementondersteuning primair proces

131.661

124.146

123.879

126.646

-2.767

Bestuursadvisering en ondersteuning

6.852

6.578

7.011

7.041

-30

Financiën en control

32.221

32.930

34.717

33.231

1.487

Personeel en organisatie

22.257

21.011

24.397

22.832

1.566

Inkoop

983

1.045

2.085

2.079

6

Communicatie

6.227

7.181

8.579

8.442

136

Juridische zaken

6.297

8.045

5.681

5.621

61

ICT

77.414

65.670

76.824

79.613

-2.789

Facilitaire zaken en huisvesting

31.209

32.477

36.970

35.658

1.312

Totaal

315.121

299.083

320.144

321.162

-1.019

Waar bestaan de kosten uit?
Financiële verantwoording per activiteit (lasten en baten per activiteit en verschillenverklaring)

Overhead primair proces

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

127.721

1.075

126.646

N

Begroting 2022

125.031

1.152

123.879

N

Resultaat

2.690

N

78

N

2.767

N

De aansturing van de primaire processen is belegd bij de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.

Toelichting financieel resultaat lasten                                                                         € 2,8 mln. N/I

Er was sprake van extra inhuur op leidinggevende- en managementondersteunende functies binnen het primaire proces. Dit heeft deels betrekking op de test- en vaccinatiestraten en het bron- en contactonderzoek. Een andere oorzaak is krapte op de arbeidsmarkt, waardoor op diverse plekken langere inhuur noodzakelijk was.

Centrale bedrijfsvoering

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

184.053

2.959

181.094

N

Begroting 2022

185.324

2.813

182.511

N

Resultaat

1.271

V

146

V

1.417

V

Om de gemeentelijke primaire processen goed te laten verlopen is professionele ondersteuning op bedrijfsvoering nodig. Deze ondersteuning is ondergebracht binnen de dienst Bedrijfsvoering.

 Toelichting financieel resultaat lasten               € 1,4 mln. V/I

Inflatie en energie                        € 1,5 mln. N/ I/S
Door inflatie (S) en energie (I) zijn materiële budgetten overschreden met 1,5 mln. Dit betreft het saldo van de werkelijke kostenstijgingen en daarvoor ontvangen prijscompensatie.

Saldo vacaturevoordelen en externe inhuur                € 1,2 mln. V/I
De formatieve omvang van de Dienst Bedrijfsvoering is ca. 1.450 fte. Er is continu sprake van vacatures.
Daar waar nodig vindt externe inhuur plaats om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Dit is duurder dan invulling via eigen medewerkers en daardoor ontstaan financiële nadelen.
Het tijdelijk openstaan of openhouden van vacatures levert voordelen op. Het saldo van deze voor- en nadelen bedroeg in 2022 € 1,2 mln..

Pandexploitaties                         € 1,0 mln. V/I
De kosten voor onderhoud, BHV, technische en fysieke beveiliging van panden, vallen circa 1,0 mln. lager uit. Dit is het gevolg van de volle ordeportefeuille van externe leveranciers.

Fasering programma Verbetering beheerorganisatie             € 0,7 mln. V/I
Door marktomstandigheden konden bepaalde onderdelen van het programma Verbetering beheersorganisatie niet in 2022 worden uitgevoerd. Dit leidt tot een langere doorlooptijd van het aanbestedingstraject voor software en een incidenteel voordeel in 2022.

Ondersteuning bestuur

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2022

13.429

7

13.422

N

Begroting 2022

13.754

0

13.754

N

Resultaat

325

V

7

V

332

V

De ondersteuning van het bestuur en concernfuncties op het gebied van integriteit, organisatie-ontwikkeling en middelen en control zijn onderdeel van de bestuursdienst van de gemeente Den Haag.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

afwijking

Voorziening SVG-fonds

0

0

0

0

13

0

-13

Totaal

0

0

0

0

13

0

-13

De voorziening is bestemd om bij te dragen aan leniging van financiële nood aan ambtenaren op voorstel c.q. na advies van een gemeentelijke bedrijfsmaatschappelijk werker. Toevoegingen en aanwendingen worden vanwege het onvoorspelbare karakter niet begroot. De stand van de voorziening ultimo 2022 bedraagt € 85.000.

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Begroting 2022

Rekening 2022

Afwijking

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Bijdragen
derden/Voor-zieningen

Aandeel
gemeente

Totaal

Economisch nut:

Aanschaf hardware/software

1.500

1.500

203

203

-1.297

Concernbrede Informatiesystemen (CIS)

5.582

5.582

2.333

2.333

-3.249

Diverse investeringen installaties

3.811

3.811

393

393

-3.418

Living Lab

532

532

531

531

-1

1 Financiële administratie

423

423

0

0

-423

Masterplan IT

5.389

5.389

876

876

-4.513

OCW Centraal (cliënt volgsysteem)

660

660

1.080

1.080

420

Verbouwing Fruitweg 17

4.280

4.280

4.301

4.301

21

Totaal

22.177

0

22.177

9.717

0

9.717

-12.460

Aanschaf hardware/software
Door marktomstandigheden en focus op de interne reorganisatie is vertraging ontstaan in de vervanging van hard- en softwarecomponenten. Daarnaast is in 2022 gestart met het herijken van de investeringsplanning in verband met de gewijzigde behoefte aan werkplekondersteuning en in verband met de verschuiving van eigen beheerorganisatie naar regie-organisatie.

Concernbrede Informatiesystemen (CIS)
De door corona opgelopen achterstand op projecten gericht op de vervanging of realisatie van nieuwe applicaties is op veel vlakken ingehaald. In 2022 is echter wederom vertraging opgelopen in de uitvoer van projecten. Daarnaast komen steeds meer I&A-projecten door verSaaSing niet meer in aanmerking om te activeren. Deze ontwikkeling wordt betrokken bij de komende actualisatie van het investeringsprogramma.

Diverse investeringen installaties
Een aantal groot onderhoudsprojecten heeft door marktomstandigheden vertraging opgelopen in de uitvoering. Deze onderbesteding wordt volgend boekjaar ingelopen.

Masterplan IT
In de investeringsbegroting was rekening gehouden met € 5,4 mln. uitgaven. In 2022 bedroegen de uitgaven € 3,9 mln. De onderbesteding houdt vooral verband met de domeinen Data Center & Cloud en Security. Deze activiteiten schuiven door naar volgend boekjaar.
Van de € 3,9 mln. uitgaven is € 0,9 mln. geactiveerd en ten laste van het investeringskrediet gebracht. De overige € 3,0 mln. is op grond van verslaggevingsregels in de exploitatie van de programmarekening 2022 verantwoord. Hier was in de exploitatiebegroting 2022 rekening mee gehouden, maar abusievelijk is verzuimd de investeringsbegroting te verlagen.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2024 15:12:40 met de export van 10/30/2024 15:07:58