Wat hebben we gedaan?
Beleidsverantwoording per activiteit
(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | ||||||||
Begroting | Rekening 2022 | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2022 | saldo 2022 | Lasten | Baten | Saldo | 2022 | |||
Brandweer en rampenbestrijding | 47.873 | N | 51.705 | 3.973 | 47.732 | N | 141 | V |
Bestrijding onveiligheid | 11.724 | N | 21.903 | 11.151 | 10.753 | N | 971 | V |
Strandveiligheid | 1.014 | N | 1.014 | 0 | 1.014 | N | 0 | - |
Totaal | 60.611 | N | 74.622 | 15.123 | 59.499 | N | 1.112 | V |
Bestrijding onveiligheid
Speerpunt 1: Weerbaarheid in de stad versterken
Radicalisering
De Haagse aanpak van radicalisering, polarisatie en extremisme is gericht op het voorkomen en tegengaan van gewelddadige dreigingen met een ideologische achtergrond. De aanpak kent vier speerpunten: kennis en kunde, weerbaarheid, netwerken en de persoonsgerichte aanpak (PGA) CTER.
Het afgelopen jaar is extra aandacht uitgegaan naar de ontwikkelingen met betrekking tot rechtsextremisme, terugkeerders uit strijdgebied en maatschappelijk ongenoegen en het daaruit voortvloeiende complot- en anti- institutioneel extremisme. Meer dan 400 professionals hebben deelgenomen aan trainingen, presentaties of themabijeenkomsten gericht op extremisme en radicalisering, waarbij zowel verdiepende kennis als praktische vaardigheden aan bod zijn gekomen. Naast contacten met professionals onderhoudt het Informatiepunt Preventie Polarisatie en Radicalisering (IPPR) ook contacten met maatschappelijke, levensbeschouwelijke en religieuze organisaties in de stad. In 2022 zijn er twee netwerk ontmoetingen georganiseerd met een brede en diverse vertegenwoordiging van religieuze en levensbeschouwelijke organisaties in onze stad. Deze ontmoetingen richtte zich zowel op sociale als op veiligheidsthema’s.
De gemeente Den Haag heeft in 2021 als eerste gemeente de PGA CTER grondig en openbaar laten evalueren (RIS310030). In 2022 zijn wij verder gegaan met het implementeren van de aanbevelingen die hieruit voortkwamen om de persoonsgerichte aanpak rijp te maken voor een toekomstige effect evaluatie, waarbij de resultaten van de aanpak concreet kunnen worden geëvalueerd. Daarnaast zijn via het speerpunt Weerbaarheid projecten uitgevoerd die de weerbaarheid en veerkracht van Haagse ouders, jongeren en (basis)scholieren vergroten tegen extremistische verhaallijnen. Deze maatschappelijke weerbaarheidsprojecten vinden verspreid over alle stadsdelen in Den Haag plaats en hebben in 2022 ongeveer 220 ouders en ongeveer 1700 jongeren bereikt.
De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang van de aanpak van radicalisering, polarisatie en extremisme via de voortgangrapportages (zie RIS311801).
Cybercriminaliteit
De misdrijfregistraties laten in 2022 een verschuiving zien van traditionele criminaliteit naar digitale criminaliteit. Opsporing, vervolging en het tegenhouden van cybercriminaliteit is om meerdere redenen lastig. Zo kent het internet geen fysieke of geografische grenzen. Het bereik is groot. Het bewijs moet grotendeels online worden gezocht en verzameld. Dit betekent ook dat internationale samenwerking belangrijk is; servers kunnen in een ander land staan, waardoor het gecompliceerd is om aan informatie te komen. Ook kunnen daders gemakkelijker in de anonimiteit blijven en is niet altijd duidelijk welke juridische bevoegdheden er zijn. Gemeenten kunnen vooral een rol spelen door in te zetten op versterking van weerbaarheid van bewoners en bedrijven.
Het pilotproject ‘Digitale veiligheid in de wijk’ is in 2020 gestart om de digitale weerbaarheid van inwoners en ondernemers in Den Haag te vergroten (RIS309242). Digitaal Ambassadeurs dragen in vier wijken in Den Haag bij aan de vergroting van de digitale weerbaarheid van hun buurtbewoners en buurtondernemers. De lockdowns als gevolg van het Coronavirus hebben gedurende 2021 en 2022 de uitkomsten van het project bemoeilijkt. Het was lange tijd niet mogelijk om fysieke activiteiten te organiseren. Door de beperkingen was een duurzame evaluatie tot op heden niet mogelijk. In 2023 wordt er samen met andere gemeenten met vergelijkbare initiatieven gezamenlijk geëvalueerd.
Aanpak huiselijk geweld
De aanpak van huiselijk geweld is ook in 2022 voortgezet. Uitgangspunt is de regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019-2022 (RIS302207). In december 2022 is de gemeenteraad geïnformeerd over de verlenging van de regiovisie voor de komende jaren (RIS314012).
Het opleggen van een tijdelijk huisverbod is het belangrijkste instrument van de burgemeester in de aanpak van huiselijk geweld. Bij het opleggen van een tijdelijk huisverbod wordt direct een hulpaanbod gedaan aan de uithuisgeplaatste en de achterblijvers. De periode van het huisverbod wordt gebruikt om hulpverlening te starten en goede veiligheidsafspraken voor de toekomst te maken. In 2022 heeft de burgemeester 298 tijdelijke huisverboden opgelegd. Het aantal is na de afname in 2021 (264) weer op het oude niveau teruggekeerd.
Over de inzet van regionale, multidisciplinaire aanpak voor de meest complexe huiselijk geweldzaken (MDA++) wordt in het jaarverslag van het Zorg- en Veiligheidshuis gerapporteerd.
Aanpak van overlast en onveiligheid door verward gedrag
De Wet verplichte ggz (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd) regelen zorg in een gedwongen kader en geven onder andere de burgemeester de bevoegdheid personen met een psychische stoornis, verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening op voordracht van een psychiater onder strenge voorwaarden een maatregel op te leggen als zij acuut zorg nodig hebben en vrijwillige zorg weigeren. Deze wetten worden uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen GGZ en andere zorgpartijen, gemeente, politie, OM en de regionale ambulancevoorziening (RAV). In 2022 heeft de burgemeester 488 crisismaatregelen opgelegd in het kader van de Wvggz. Daarnaast is 82 keer een last tot inbewaringstelling afgegeven volgens de Wzd.
Op 21 oktober 2022 is de eerste landelijke evaluatie van de WvGGZ en de Wzd opgeleverd. De onderzoekers doen 70 aanbevelingen die voornamelijk gericht zijn aan de wetgever, de landelijke overheid en zorgpartijen. Geen van de verbeteringsvoorstellen is direct aan de gemeenten gericht. De rijksoverheid zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 op de evaluatie reageren. In de pilot Bestuurlijk Toezicht is in 2022 onderzocht in hoeverre het mogelijk is om overlastgevers die aanvankelijk zorg afhouden met een bestuurlijke maatregel en een outreachende benadering te motiveren om toch zorg te accepteren. Deze pilot is geïnitieerd en gefinancierd door het ministerie van Justitie en Veiligheid en wordt door het Leger des Heils in Den Haag en Utrecht uitgevoerd. In 2023 wordt de pilot geëvalueerd en wordt een besluit genomen over eventuele voortzetting.
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Woninginbraak
In 2022 nam het aantal voltooide inbraken met 18% af en het aantal inbraakpogingen nam met 24% af. Concreet ging het om 560 voltooide inbraken en 244 pogingen. De aanpak van woninginbraak verloopt informatie-gestuurd en gebiedsgericht.
Ook afgelopen jaar is ingezet op preventieacties om de kans op woninginbraak te verkleinen. Zo zijn in de hotspotgebieden in het centrum 1.000 woningen voorzien van inbraakwerende maatregelen, zoals kerntrekbeveiliging en pensloten. Deze maatregelen zijn genomen in samenwerking met woningcorporaties en huiseigenaren. Gedurende het jaar zijn inwoners van Den Haag gewezen op de inbraakrisico’s en het nemen van preventieve maatregelen om de kans op slachtofferschap zoveel mogelijk te beperken. Voorbeelden zijn: preventievoorlichtingen bij stichtingen en in buurthuizen, de preventietram 6, het plaatsen van digitale borden, het verspreiden van preventieboodschappen, zowel op papier als via social media en het houden van bakfietsacties in diverse wijken waarbij preventiemedewerkers in gesprek zijn gegaan met bewoners.
Overval en straatroof
In 2022 waren er 169 straatroven, bijna net zoveel als in 2021 (176). Het aantal overvallen op ondernemingen is stabiel gebleven (met 27 overvallen). Het aantal overvallen op woningen is stabiel t.o.v. 2021, er waren in 2022 13 overvallen op woningen. De slachtoffers van overvallen kregen desgewenst een nazorgbezoek van de gemeente. In het nazorgbezoek zijn ook preventietips gegeven om het risico op een overval te verkleinen. Daarnaast zijn extra acties uitgevoerd, zoals gerichte politiesurveillance en het aanbrengen van fysieke maatregelen.
In het voorjaar en de zomer zijn verschillende acties uitgevoerd om inwoners te waarschuwen voor babbeltrucs. Hiervoor zijn flyeracties in diverse winkelcentra gehouden en zijn social media berichten verspreid. Specifieke onderwerpen in de acties tegen babbeltrucs waren het waarschuwen tegen personen die zich voordoen als postbezorger of als controleur op aanwezigheid van de per 1 juli verplichte rookmelder. Daarnaast zijn diverse acties ingezet op het beschermen van ouderen tegen babbeltrucs (RIS 312954).
Lokale persoonsgerichte aanpak
De lokale persoonsgerichte aanpak, kortweg PGA lokaal, is in 2022 voortgezet.
In totaal zijn door de gemeente Den Haag samen met haar ketenpartners 290 jongeren tot 27 jaar integraal aangepakt. Daarvan waren er 179 jonger dan 18 jaar en 39 werden besproken in het kader van de persoonsgerichte aanpak van de midden risicogroepen vanuit de Haagse aanpak problematische (jeugd)groepen.
De PGA lokaal is onderverdeeld in 4 doelgroepen, namelijk jongeren tot 27 jaar die;
- betrokken zijn bij high impact crimes;
- betrokken zijn bij drugscriminaliteit;
- zijn aangehouden met een (steek)wapen;
- ernstige overlast veroorzaken in de openbare ruimte
Het doel: de betreffende personen weer op het goede spoor krijgen om (herhaalde) overlast en criminaliteit te voorkomen.
Zorg- en Veiligheidshuis
Casussen met complexe problematiek zijn ook in 2022 overgedragen aan het Zorg- en Veiligheidshuis. In het Zorg- en Veiligheidshuis kwamen afgelopen jaar 299 verzoeken binnen om Haagse personen te bespreken. Van deze verzoeken zijn 230 casussen gewogen en uiteindelijk is voor 87 van de aangemelde zaken een integraal overleg georganiseerd en een plan van aanpak opgesteld. De overige zaken zijn niet integraal opgepakt, maar met een andere suggestie voor een vervolgaanpak teruggegeven aan de organisatie die de casus heeft aangemeld.
Jongeren en wapens
Een belangrijke doelgroep zijn jongeren die met een (steek-)wapen op zak worden aangehouden. Tussen 2018 en 2019 steeg het wapenbezit en -gebruik onder jongeren van 12 tot en met 17 jaar sterk. Nu lijkt er sprake te zijn van stabilisatie. Hoe dan ook blijven de cijfers van het wapenbezit en wapengebruik onder jongeren in Den Haag zorgelijk.
Om het wapenbezit- en gebruik onder jongeren een halt toe te roepen, is het Haags Actieplan wapens en jongeren (RIS 307307 en de voortgangsrapportage RIS 311008) in volle gang, in samenhang met de aanpak schoolveiligheid (RIS 308006 en de voortgangsrapportage RIS 311079).
Enkele voorbeelden:
- Alle jongeren die betrapt zijn op wapenbezit of -incidenten worden aangemeld bij PGA lokaal.
- Halt heeft op 74 scholen voorlichting gegeven over wapens en geweld.
- Centrum 16-22 verzorgde in 24 klassen in het praktijkonderwijs en het vmbo de lessenreek ‘Mes Weg!’.
- Aan het preventieve project ‘Alleen jij bepaalt wie je bent’ deden 156 leerlingen mee uit het vmbo en het praktijkonderwijs.
Spoor 2: Gebiedsgerichte aanpak
De gemeente heeft in 2022 gewerkt met een gebiedsgerichte aanpak in gebieden waar de leefbaarheid en veiligheid ernstig onder druk staan. Naast criminele activiteiten gaat het in deze gebieden ook om allerlei vormen van ernstige overlast en illegale activiteiten. De gebiedsgerichte aanpak is ingezet in de vier aangewezen prioritaire gebieden (RIS307114) en andere kwetsbare gebieden waar problemen cumuleren, zoals Den Haag Zuid West, de Scheveningse kuststrook en Laak Centraal. De gemeente werkt aan een gerichte, robuuste, meerjarige, integrale aanpak van deze problemen en hun oorzaken. Om de gebiedsaanpakken te versterken zijn een aantal instrumenten ingezet.
Accounthouders veiligheid
De accounthouders veiligheid, oftewel de veiligheidsregisseurs, hebben in 2022 zich in de stadsdelen ingezet om de systeemwereld van de gemeente en de leefwereld van de bewoners te verbinden. Acute overlastproblemen zijn opgepakt, waarbij de problematiek is geïnventariseerd en samen met partners gewerkt aan een oplossing. In 2022 konden de veiligheidsregisseurs weer de stadsdelen in en hadden meer persoonlijk contact met bewoners en ondernemers. De veiligheidsregisseurs hebben in 2022 gewerkt aan de (meerjarige) gebiedsaanpakken, zoals de Regiodeal Den Haag Zuid West, het programma Toekomst Scheveningse Badplaats en de prioritaire gebieden Kaapseplein, Jan Luykenlaan/Van Baerlestraat, Duindorp, Zevensprong en Weimarstraat/Beeklaan. Hiernaast hebben zij zich ook specifiek ingezet in Laak, bedrijventerrein Zichtenburg, Kerketuinen en Dekkershoek en Schilderswijk en vanuit bestaande instrumenten gewerkt om de veiligheid te verbeteren.
Haagse aanpak problematische (jeugd)groepen
Onder regie van de gemeente Den Haag worden alle problematische jeugdgroepen aangepakt. In 2022 waren er in totaal 14 problematische jeugdgroepen. Het betreft:
- 3 groep met het label: laag risico.
- 8 groepen met het label: midden risico.
- 3 groepen met het label: hoog risico.
In het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden hebben 63 jongeren uit 3 problematische jeugdgroepen die een hoog risico vormen een persoonlijke aanpak gekregen. De problematische jeugdgroepen met het label hoog risico zijn actief in het Schipperskwartier, Houtwijk/Waldeck en de omgeving van de ’s Gravenzandelaan.
Verder is in 2022 de aanpak van rivaliserende jeugdgroepen ontwikkeld, in samenwerking met de politie, Openbaar Ministerie, Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden en de gemeenten Delft en Zoetermeer (RIS 314082). Buiten deze persoonsgerichte aanpak is er een netwerkoverleg gewelddadige rivaliserende jeugdgroepen opgestart met als doel de samenhang bewaken van de persoonsgerichte aanpakken en de groepsdynamieken.
Gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties
De gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties zijn ondertussen een Haags begrip. Tijdens deze grootschalige acties, zijn verschillende deelacties integraal uitgevoerd om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren. De nauwe samenwerking versterkt de slagkracht omdat door de aanwezigheid van alle professionals doorgepakt kan worden. De deelacties zijn gericht op horeca, woningen, verkeer, openbaar vervoer en openbare ruimte. De handhavende partijen zijn met name zichtbaar aanwezig geweest, maar ook onzichtbaar om de pakkans te vergroten. Meldingen en signalen uit de wijk zijn hierbij gecontroleerd. De gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties ondersteunen de verschillende (geprioriteerde) gebiedsaanpakken zoals bijvoorbeeld in Scheveningen, Transvaal, Zuidwest, Jan Luykenlaan en Laak. Het brengt overlastgevers en criminelen in beeld. De grootschalige, zichtbare aanwezigheid van handhavers heeft een afschrikwekkende werking. Vanuit bewoners en ondernemers hebben we positieve reacties gekregen op deze acties. De deelnemende diensten hebben te maken met capaciteitstekort en andere prioriteiten. In 2022 was het een uitdaging om de kwaliteit en kwantiteit van de integrale handhavingsacties vast te houden. In 2022 hebben 15 Integrale Handhavingsacties plaatsgevonden, waarvan 7 gebiedsoverstijgend. Via verschillende kanalen, waaronder de website van de gemeente, is na iedere Integrale Handhavingsacties gedeeld wat de opbrengsten waren.
Cameratoezicht
In Den Haag worden, als sluitstuk van een gerichte aanpak, weloverwogen vaste en verplaatsbare openbare orde camera’s ingezet om criminaliteit en overlast tegen te gaan. In 2022 is het aantal vaste camera's in Den Haag (106) niet gewijzigd. Ook de 30 camera’s rondom het Cars Jeans-stadion zijn nog steeds aanwezig. Op basis van de periodieke evaluatie over de jaren 2016-2020 zal het vast cameratoezicht in de aangewezen gebieden worden voortgezet (RIS 309446).
Daarnaast zijn in 2022 22 tijdelijke flexibele camera’s opnieuw op verschillende overlastlocaties in de stad ingezet. De burgemeester heeft gebieden rond de overlastlocaties aangewezen, waarbinnen deze camera’s flexibel worden ingezet. In mei 2022 was de overlast en de openbare orde problematiek in deze gebieden nog niet van de baan. De burgemeester heeft daarop besloten om 13 gebieden per 1 juni 2022 opnieuw aan te wijzen. Verder is er 1 nieuw gebied bijgekomen, te weten de Leyweg (RIS312732). In 2 gebieden is de gemeente gestopt met tijdelijke camera’s, namelijk de Dreven en de Terwestenstraat e.o.
Gebiedsgericht instrumentarium om bedel-, softdrugs- en/of alcoholoverlast terug te dringen
Overlast door alcoholgebruik is nog steeds actueel in Den Haag. Om dit tegen te gaan en beheersbaar te houden is een aantal gebieden aangewezen waar een alcoholverbod geldt in de stad. Hiernaast zijn ook gebieden aangewezen waar een bedelverbod en/of softdrugsverbod geldt. Vanwege de samenhang in problematiek is het uitgangspunt om de gebieden, waar de verboden gelden, zo veel als mogelijk hetzelfde te houden. Hierbij blijft het college streven naar minder gebieden. Vanwege de problematiek is in mei 2022 voor het bedrijventerrein Zichtenburg, Kerketuinen en Dekkershoek een bedelverbod ingesteld om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren. De evaluatie van het alcohol-, bedel- en softdrugsverbod is uitgesteld naar februari 2023, zodat de cijfers van de zomermaanden (tot en met september) meegenomen kunnen worden in de beoordeling. Om deze reden zijn de gebieden waar een alcohol-, bedel- of softdrugsverbod geldt verder ongewijzigd verlengd van november 2022 tot 1 maart 2023. Op 31 december 2022 telde de stad 20 alcoholverbodsgebieden, 6 bedelverbodsgebieden en 5 softdrugsverbodsgebieden. Een totaaloverzicht is te vinden op Den Haag - Gebieden met een alcohol-, softdrugs- of bedelverbod. Wanneer sprake is van structureel overlast door een persoon, kan de burgemeester een individueel gebiedsverbod opleggen voor een bepaalde periode. In 2022 zijn 41 individuele gebiedsverboden opgelegd waarbij sprake was van overlast gerelateerd aan alcohol of bedelen.
Alcoholwet
De verkoop van alcohol aan minderjarigen is in 2022 tegengegaan door middel van informatiegestuurde inzet van het kernteam Drank en Horeca. Het team heeft ruim 1.000 leeftijdscontroles uitgevoerd. Van de in totaal 1.015 controles was 6 keer sprake van alcoholverkoop aan minderjarigen. Deze ondernemers hebben een formele waarschuwing ontvangen.
Drugspanden en drugsdealers
Bij drugscriminaliteit en overlastgevende deal- en gebruikerspanden kan de burgemeester het betreffende pand sluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet. In 2022 zijn op basis hiervan 37 panden gesloten, waarvan 28 woningen, 5 bedrijfspanden en 4 garage- of kelderboxen. Daarnaast is ten aanzien van 1 woning een last onder dwangsom opgelegd. In 18 gevallen is een waarschuwing gegeven, waarvan 17 woningen en 1 bedrijfspand. De (nieuwe) jurisprudentielijn vraagt bij de toepassing van deze maatregel om een zorgvuldige uitvoering van de evenredigheidstoets. Dit geldt in bijzonder voor woningen.
In 2020 is een pilot gestart om straatdealers een last onder dwangsom op te leggen. Deze pilot heeft plaatsgevonden in 2021 en 2022. In 2022 zijn 6 lasten onder dwangsom opgelegd aan straatdealers en is geen waarschuwing gegeven. De pilot is in 2022 geëvalueerd. De toepassing van het instrument, waarbij aan straatdealers een last onder dwangsom wordt opgelegd, wordt voortgezet.
Overlastwet /Overlastgevende personen
De burgemeester kan op basis van artikel 172a Gemeentewet (Overlastwet) een gebiedsverbod opleggen aan overlastgevende personen, bij wijkgerelateerde en bij voetbalgerelateerde overlast. In 2022 zijn 76 gebiedsverboden opgelegd, waarvan 34 ten tijde van de jaarwisseling van kracht waren. 7 stuks waren echt naar aanleiding van overlast tijdens de voorgaande of in aanloop naar de huidige jaarwisseling opgelegd. Daarnaast zijn 10 waarschuwingsbrieven verzonden. De burgemeester maakt bij de toepassing van deze maatregel steeds een zorgvuldige belangenafweging.
De pilot Bestuurlijk toezicht bij overlast is een goede aanvulling op de bestaande mogelijkheden. Deze pilot biedt kansen om maatwerk te leveren aan overlastgevende personen die een intensievere, persoonlijke aanpak nodig hebben. In het kader van bestuurlijk toezicht zijn 3 notificatiebrieven verzonden.
Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
Stevige aanpak/Integrale aanpak ondermijning
In de Haagse Driehoek (gemeente, politie en Openbaar Ministerie) hebben meerdere sessies plaatsgevonden over de aanpak ondermijning in onze stad. Het ging in 2022 bijvoorbeeld over de aanvraag Preventie met gezag, de samenwerking aan de ondermijningstafels en ondermijningsproblematiek. De domeinraad Ondermijning is een intern gemeentelijk overleg tussen directeuren van alle betrokken diensten (DSO, OCW, DSB, SZW, DPZ en BSD). Hierin zijn in 2022 de inzet van gemeentelijke acties en instrumenten voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit bepaald, o.a. in relatie tot de Haagse aanpak van prioritaire gebieden. De domeinraad had in 2022 werkgroepen over drugs, zorgfraude, vastgoedfraude en mensenhandel.
Informatieknooppunt
Bij het Informatieknooppunt Ondermijning (IKO) moeten gemeentelijke signalen over ondermijning samenkomen, zodat een informatiebeeld kan ontstaan. Vanuit dit knooppunt werkt de gemeente samen met het RIEC, de politie en het Openbaar Ministerie aan Ondermijningstafels. Zij beoordelen gezamenlijk signalen van ondermijning, bespreken interventiemogelijkheden en maken afspraken over de (integrale) aanpak van concrete situaties van ondermijnende criminaliteit. In 2022 heeft het IKO ruim 553 meldingen van Meld Misdaad Anoniem verwerkt en bij 12 integrale RIEC-casussen geadviseerd. Van de twee werkprocessen van het informatieknooppunt zijn dataprotection impact assesments (DPIA) opgemaakt, die zijn goedgekeurd door de Functionaris Gegevensbescherming. Op deze wijze is gewaarborgd dat binnen de kaders van de AVG een optimale informatiepositie wordt verkregen.
Weerbaarheid
Om inwoners, raadsleden, gemeenteambtenaren en het college kennis te laten maken met de vele facetten van ondermijnende criminaliteit is van 17 oktober tot en met 19 oktober het evenement ‘Ondermijning in beeld’ op het Spuiplein georganiseerd. Het doel was om de problemen van ondermijning in beeld te brengen voor onze inwoners, voor collega’s en voor samenwerkingspartners. Tijdens dit evenement hebben bezoekers op een interactieve manier kennis gemaakt met dit type criminaliteit en antwoord gekregen op vragen als ‘wat is ondermijning’ en ‘wat doen we er als gemeente aan’? Meer dan 700 bezoekers hebben ‘Ondermijning in beeld’ bezocht.
Haags Economisch Interventie Team (HEIT)
De kerntaak van het HEIT is het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van misstanden in de sekswerkbranche. Dit doet de gemeente met integrale controles in Den Haag en de regio. In het team werken verschillende partners samen, zoals gemeente, politie, Belastingdienst, douane, Nederlandse Arbeidsinspectie, Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit, Omgevingsdienst Haaglanden en het UWV. Tot 31 december 2022 heeft team Malafide Bedrijvigheid 218 controles uitgevoerd bij ondernemingen binnen de horeca, de detailhandel en de automotive branche. Het team Prostitutie heeft binnen de vergunde seksbranche 130 controles uitgevoerd. Binnen de onvergunde seksbranche zijn 27 controles uitgevoerd. Verder hield het HEIT online toezicht op het aanbod van seksuele diensten via online contactadvertenties.
Aanpak ondermijning in Scheveningen Haven
In 2021 heeft de gemeente het toezicht op alle vaarbewegingen in Scheveningen Haven verbeterd met middelen uit het landelijk ondermijningsfonds. In de haven zijn 4 camera's ten behoeve van de politie actief geweest voor het monitoren van vaarbewegingen (RIS313584). Daarnaast is in een innovatief traject de afgelopen twee jaar een slim registratiesysteem ontwikkeld voor het gemeentelijk havenbedrijf. Het basis registratiesysteem is eind 2022 voor het havenbeheer in gebruik genomen. Komende jaren wordt het registratiesysteem verder ontwikkeld. Den Haag wil het systeem uitbreiden door de toevoeging van andere relevante data. Ook moet hetzelfde systeem de politie in de toekomst gaan ondersteunen in het kader van de aanpak ondermijning.
Aanpak ondermijning focusgebied Weimarstraat/Beeklaan (vergunningplicht)
Het aanwijzingsbesluit (RIS306651) op grond van art 2:98 APV voor de delen Weimarstraat/Beeklaan is nu ruim twee jaar effectief. In het gebied zijn de positieve ontwikkelingen in 2022 steeds meer zichtbaar. Deze ontwikkelingen zijn het resultaat van de integrale inzet in het kader van de prioritaire aanpak.
Ten opzichte van 2021 (RIS310942) ontving de burgemeester 8 nieuwe aanvragen van ondernemers die zich wilden vestigen in het aangewezen gebied. Eén aanvraag werd buiten behandeling gelaten omdat de ondernemer onder andere niet kon aantonen dat er sprake was van een legale financiering. Een andere ondernemer trok zijn aanvraag in omdat hij niet de benodigde documentatie voor een beoordeling van zijn aanvraag kon indienen. De andere vergunningaanvragen werden – na het doorlopen van o.a. de Bibob-toets - verleend.
Een besluit tot het weigeren van een aanvraag (in 2021) is in 2022 getoetst bij de voorzieningenrechter. De rechter heeft de burgemeester in het gelijk gesteld. Er is geen beroep ingesteld en daarmee is de zaak onherroepelijk.
Het handhavingstraject in het focusgebied heeft in 2022 volop gelopen. Het afgelopen jaar zijn 73 controles uitgevoerd, waarna 17 waarschuwingen zijn uitgereikt.
Bibob
Conform het nieuwe beleid uit 2021 heeft het gemeentelijk bureau Bibob in 2022 naast de reguliere vergunningen voor horeca, slijterijen en seksinrichtingen, ook andere overheidsbeslissingen aan een Bibob-toets onderworpen:
- 157 omgevingsvergunningen met bouwactiviteiten
- 83 vastgoedtransacties voor de verkoop of verhuur van gemeentelijk onroerend goed
- 43 terrasvergunningen
- 36 exploitatievergunningen voor coffeeshops (vierjaarlijkse toets)
- 21 bedrijfsactiviteitenvergunningen
- 8 marktvergunningen
- 8 standplaatsvergunningen voor oliebollen/kerstbomen
- 22 vuurwerkverkoopvergunningen
- 5 gronduitgiftes/wijzigingen erfpacht
- 2 aanbestedingen
- 7 subsidies
Het gemeentelijk bureau bewaakt enerzijds dat de gemeente niet ongewild criminaliteit faciliteert en anderzijds dat dit ondernemers niet met onnodige administratieve lasten opzadelt. Zo zijn 8 horecavergunningen en 1 ligplaatsovereenkomst niet door de inhoudelijke Bibob-toets gekomen en 10 vergunningen met bijzondere voorschriften verstrekt. Er werden 8 waarschuwingen gegeven na afronding van de Bibob-toets wegens enkele onduidelijkheden inzake de wijze van financiering. Daarnaast zijn na signalen vanuit het MKB de Bibob-vragenformulieren op sommige punten aangepast en verder vereenvoudigd.
De Bibob-toets ziet onder andere op onderzoek naar de herkomst van geïnvesteerde gelden. Kort gezegd moet een aanvrager kunnen aantonen dat geïnvesteerd geld uit een legale bron komt. Resultaten in 2022: 6 vergunningaanvragen voor horeca/slijterij zijn buiten verdere behandeling gelaten. In 5 gevallen trok een ondernemer de aanvraag zelf in na aanvullende vragen inzake de financiering van diens onderneming.
Mensenhandel
In 2022 is de gemeente verder gegaan met de acties uit het Actieprogramma Mensenhandel Den Haag 2020-2023: naar een stad zonder uitbuiting’ (RIS305595). De acties zijn gericht op het verkrijgen van meer zicht op de aard en omvang van mensenhandel, het voorkomen van slachtofferschap, het adequaat signaleren en melden, het opwerpen van barrières, het bieden van samenhangende hulp en ondersteuning en effectief samenwerken. In de week van de Europese dag tegen mensenhandel (18 oktober) is voor de tweede keer de Haagse week tegen mensenhandel georganiseerd voor professionals, (potentiële) slachtoffers van mensenhandel en inwoners. Dit jaar was er extra aandacht voor arbeidsuitbuiting.
Activiteiten op het terrein van zorg en ondersteuning voor slachtoffers, voorlichting, signaleringstrainingen, weerbaarheidstrainingen en veldwerk door hulpverlening staan beschreven onder programma 8.
Preventie van jonge aanwas
In 2022 is een aanvraag Preventie met gezag opgesteld. Dit integrale programma richt zich op het voorkomen van jonge aanwas in de (georganiseerde) criminaliteit in Zuidwest. In december 2022 is hiervoor door het ministerie van Justitie en Veiligheid structurele financiering toegekend. Het uitvoeringsplan zal naar verwachting begin maart 2023 gereed zijn. Het Breed Offensief Tegen Ondermijning (BOTOC) richt zich op dezelfde doelgroep, maar in deels andere wijken: Moerwijk (stadsdeel Escamp) en Duindorp (stadsdeel Scheveningen). Ook BOTOC wordt vanuit Rijksmiddelen bekostigd en loopt tot eind 2023. Bij een succesvolle evaluatie van BOTOC-pilots, kunnen deze gecontinueerd worden binnen het programma Preventie met gezag. In 2022 zijn drie pilotprojecten aan de BOTOC-aanpak toegevoegd, die zich richten op het voorkomen van jonge aanwas in de (georganiseerde) criminaliteit:
- Inzet van de BOA met taakaccent jeugd; om de effecten te onderzoeken van de preventieve aandacht vooral voor jongeren;
- Ontwikkeling van een leerlijn om preventief de bewustwording en weerbaarheid te vergroten van leerlingen in de bovenbouw van vier basisscholen;
- Ondersteuning van de buurtbroeders Moerwijk; dit zijn jongeren die zich positief inzetten voor de buurt en omgeving, activiteiten organiseren en zichzelf ontwikkelen onder begeleiding en coaching van jongerenwerk.
Overige kerntaken openbare orde en veiligheid
Sekswerk
In 2022 hebben SHOP, Spot46 en stichting De Haven (online) veldwerk verricht op vrouwelijke, mannelijke en transgender sekswerkers in zowel de vergunde als de illegale sector. Sekswerkers uit alle groepen hebben gebruik gemaakt van zorg- en dienstverlening gericht op veiligheid, gezondheid en het verbeteren van de positie van sekswerkers. SHOP heeft in 2022 een multidisciplinair team samengesteld om beter aan te sluiten bij de behoeften van jongens en mannen. Ook voor transgender sekswerkers worden wekelijks bijeenkomsten georganiseerd. Spot46 organiseert activiteiten om het stigma op sekswerk tegen te gaan. Naar aanleiding van het advies vanuit het Sex Worker Action Research Project is er een start gemaakt met het oprichten van klankboardgroepen voor sekswerkers.
Vergunde branche
In 2022 hadden 63 seks- en escortbedrijven een exploitatievergunning, voor zover vereist inclusief een bedrijfsplan. Alle vergunningaanvragen waarvan de vierjarentermijn was verstreken, zijn getoetst op grond van de Wet Bibob. Daarnaast zijn 3 bestuurlijke maatregelen opgelegd: 1 in de niet-vergunde branche en 2 in de vergunde branche.
In 2022 heeft de gemeente een exploitantenbijeenkomst georganiseerd waarbij we met de exploitanten van seksbedrijven in gesprek zijn gegaan over hun verantwoordelijkheid voor een veilige werkomgeving. Verder is er een sekswerkplatform georganiseerd voor de gehele branche, waaronder sekswerkers, exploitanten, de gemeente en zorgorganisaties.
Niet-vergunde branche
Niet-vergund sekswerk komt voor in meerdere vormen. Online advertenties waarbij sekswerk vanuit woningen wordt aangeboden komt het meest voor. Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) heeft ook in 2022 doorlopend toezicht op de online advertenties gehouden. Bij zorgelijke signalen die kunnen duiden op seksuele uitbuiting is geacteerd. Er werd dan een zogeheten ‘nepafspraak’ gemaakt om vervolgens ter plaatse een gesprek te kunnen voeren met de sekswerker in kwestie. Verder is ook een nieuwe aanpak ontwikkeld op niet-vergunde erotische massagesalons. In december 2022 vonden de eerste controles plaats, waarbij in 3 van de 4 gecontroleerde ondernemingen spermasporen zijn aangetroffen, die nog worden geanalyseerd.
Wet regulering sekswerk
Het wetsvoorstel Wet regulering sekswerk kent een lange voorgeschiedenis. Het regeerakkoord van kabinet Rutte IV heeft in 2022 opnieuw geleid tot aanpassingen in het wetvoorstel Wet regulering sekswerk, wat tot gevolg heeft dat het wetsvoorstel weer ter consultatie zal worden aangeboden. Naar verwachting zal dat in het eerste kwartaal van 2023 plaatsvinden. Deze wet regelt naast een landelijke vergunningplicht voor sekswerkers en voor exploitanten van seksbedrijven, ook een grondslag om gegevens van sekswerkers te kunnen verwerken. Deze grondslag is nodig om goed toezicht te kunnen houden op de hele sekswerkersbranche.
Wet gemeentelijk toezicht seksbedrijven
De gemeente heeft in 2022 ambtelijk een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van een wetvoorstel, de Wet gemeentelijk toezicht seksbedrijven, waarbij een grondslag wordt gecreëerd om gegevens van sekswerkers te verwerken. Het wetsvoorstel is het resultaat van de lobby van de gemeente met de andere G4-steden waarbij het belang van deze grondslag is benadrukt en is op 2 januari 2023 ter consultatie aangeboden.
Veilig uitgaan
De gemeente werkte ook 2022 aan een veilig uitgaansklimaat zonder agressie en geweld en zonder uitsluiting. De gemeente gebruikte hiervoor horecastewards in de binnenstad.
In gebieden waar de leefbaarheid niet op het gewenste niveau is, is toezicht gerichter ingezet. Daarbij kiest de gemeente voor informatiegestuurd toezicht. Dat wil zeggen dat de gemeente kijkt naar de informatie uit de stadsdelen, de politie en overige signalen uit het veld. Bij incidenten en overlast neemt de gemeente passende bestuurlijke maatregelen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid. De gemeente beoordeelt iedere casus daarbij op zijn eigen merites. Dit versterkt de balans tussen enerzijds een prettig woon-en leefklimaat van de buurt en anderzijds optimale ruimte voor ondernemers.
Ondernemers, bewoners en partners, zoals de Koninklijke Horeca Nederland en de politie, dachten ook in 2022 mee met de gemeente over de stedelijke kaders. Bij dat samenspel horen gedeelde verantwoordelijkheden. Ondernemers en bezoekers behandelen toezichthouders met respect. Anderzijds geeft de gemeente ruimte aan ondernemers die op een vernieuwende manier om willen gaan met de veiligheid in en om hun zaak. Bij problemen of klachten werken ondernemers en bewoners gezamenlijk aan oplossingen. Daarnaast verwacht de gemeente dat niemand mensen uitsluit: iedereen is welkom in Den Haag.
Coffeeshops
In 2022 telde Den Haag 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche kenmerkt zich door kleinschaligheid, beheersbaarheid en transparantie. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid met strikte handhaving van de AHOJG-criteria: geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen onder de 18 jaar, geen grote hoeveelheden (Haagse gedoogbeleid). Daarnaast stelt de gemeente lokale voorwaarden aan de ligging van de coffeeshops ten opzichte van scholen en aan de kwaliteit.
Aanpak overconcentratie coffeeshops
De overconcentratie van coffeeshops in het Zeeheldenkwartier en in de Weimarstraat en omgeving blijft een aandachtspunt. Exploitanten hebben de mogelijkheid om hun bedrijf te verplaatsen naar een passende locatie buiten deze gebieden. Passende locaties zijn echter lastig te vinden. In 2022 stond de aanpak van de overconcentratie aan coffeeshops hoog op de politieke agenda. Op 19 mei jl. is de motie verder onderzoek naar verplaatsen coffeeshops (RIS 312309) ingediend op basis waarvan draagvlak niet langer doorslaggevend moet zijn om te bepalen of een locatie passend is. Tegelijkertijd is de motie maximaal inzetten op verplaatsing coffeeshops(RIS312308) ingediend die oproept om juridisch het maximale te doen om tot een verplaatsing te komen. Deze moties worden uitgevoerd en -op voorhand niet onhaalbare- locaties worden aan de raad voorgelegd.
Vanuit de gemeente is nauw contact met de coffeeshopbranche. Daarbij komt ook de urgentie om tot verplaatsing te komen aan de orde en wordt actief meegedacht over initiatieven vanuit de branche. Hetzelfde geldt voor het waarborgen van de leefbaarheid rond de coffeeshops. Ter uitvoering van de motie vervroegen sluitingstijden coffeeshops (RIS312307) heeft op 30 september jl., heeft een bijeenkomst plaatsgevonden waarvoor de hele coffeeshopbranche was uitgenodigd. Tevens zijn alle betrokken bewonersorganisaties hierover geconsulteerd. In de commissiebrief uitvoering motie vervroegen sluitingstijden coffeeshops (RIS313845) is het resultaat daarvan uiteengezet.
Heling
Het afgelopen jaar hebben de gemeentelijke handhavers samen met de politie circa 45 registercontroles uitgevoerd bij de opkopers van tweedehands fietsen, juwelen en elektronica. Verder zijn er in december in het bedrijventerrein ZKD, controles uitgevoerd bij opkopers van tweedehands voertuigen en voertuigonderdelen. Op basis van de ontvangen rapportages zijn er in 2022 twee bestuurlijke waarschuwingen opgesteld en uitgereikt aan opkopers voor het incorrect bijhouden van het register.
De preventiemedewerkers hebben het afgelopen jaar 243 opkopers bezocht en (wederom) geïnformeerd over het Digitaal Opkopers Register en het Digitaal Opkopers Loket.
Evenementen
In 2022 heeft de evenementenbranche de draad weer opgepakt en zijn in Den Haag diverse grootschalige publieksevenementen georganiseerd. Door de na-ijlende effecten van corona (krapte op de markt qua personeel en materiaal) en de inflatie zijn de kosten van het organiseren fors toegenomen, waardoor er in sommige gevallen sprake was van een moeizame start. Ook heeft de schaarse politiecapaciteit een rol gespeeld in de gevoerde evenementenprocedures en moesten organisatoren zich zeer tijdig melden voor een plekje op het regionale evenementenoverzicht. Desondanks zijn in 2022 op succesvolle wijze 25 grootschalige publieksevenementen georganiseerd, waaronder de Invictus Games, Pal Mundo, Anouk op het Malieveld en Live on the Beach (in mei en september). De vreugdevuren van Duindorp en Scheveningen zijn door de slechte weersomstandigheden één dag vervroegd, maar konden daardoor op een verantwoorde wijze plaatsvinden. De vreugdevuren van Laak en Escamp zijn gecanceld.
Hiernaast zijn in 2022 circa 750 kleinschalige (buurt)evenementen georganiseerd, waarvan er ruim 250 met een simpele melding zijn afgedaan.
Demonstraties
Net als voorgaande jaren kenmerkt het jaar 2022 zich als jaar met veel (on)aangekondigde demonstraties (circa 2.000). Opvallend is dat het aantal eenmansprotesten is toegenomen. Het uitgangspunt is dat iedere demonstratie, ongeacht het onderwerp daarvan, zoveel mogelijk wordt gefaciliteerd. Veruit de meeste demonstraties worden aangekondigd en vinden zonder problemen plaats op de aangewezen locaties. Niettemin lijkt de zorgelijke trend dat demonstraties steeds complexer worden vooralsnog niet gekeerd. In toenemende mate grijpen demonstranten naar steeds extremere manieren om te demonstreren, met als gevolg dat zich soms zelfs levensgevaarlijke situaties voordoen. Ook wordt het plegen van strafbare feiten (zoals bekladding en vernieling) niet geschuwd. De insteek blijft om een balans te vinden tussen het faciliteren van deze demonstraties op een veilige manier en op een veilige locatie en tegelijkertijd het garanderen van de openbare orde en veiligheid in de stad.
Bewaken en beveiligen
De renovatie van het Binnenhof is in volle gang. De Eerste en de Tweede Kamer zitten op verschillende tijdelijke locaties in de stad. In overleg met het Rijk zijn rond het Tweede Kamergebouw extra veiligheidsmaatregelen getroffen in de openbare ruimte (RIS310886). Onlangs is een geleiderail op de Bezuidenhoutseweg en de Prins Clauslaan aangebracht om het oprijden van voertuigen (waaronder trekkers) verder te bemoeilijken. Overleg over de maatregelen en inrichting van de omgeving van tijdelijke locatie van de Tweede Kamer loopt door. Het ligt in de lijn der verwachting dat in 2024 ook het Ministerie van Algemene Zaken zal worden verplaatst naar een tijdelijke locatie in de stad.
Jaarwisseling
De jaarwisseling 2022/2023 was druk voor de hulpdiensten. Gelukkig is de jaarwisseling zonder grote incidenten verlopen. Het ontsteken van de vreugdevuren van Duindorp en Scheveningen was een dag vervroegd vanwege de voorspelling van harde windkracht op oudjaarsnacht. De vreugdevuren op de Paets van Troostwijkstraat en de Purmerendstraat, alsmede de vuurwerk-lichtshow op de Hofvijver konden niet doorgaan vanwege de wind. Den Haag spant zich elk jaar in om de jaarwisseling feestelijk en veilig te laten verlopen. In samenwerking met de hulpdiensten, gemeentelijke diensten en jeugdwerkers wordt de jaarwisseling voorbereid. Wijkgerichte activiteiten van Haagse bewoners ondersteunt de gemeente. Overlast voorkomt de gemeente met een mix van preventiemaatregelen, voorlichting en lik-op-stukbeleid. Dit jaar waren er 30 vuurwerkvrije zones bijgekomen (natuurgebieden en maneges). Dat bracht het totaal op 53 vuurwerkvrije zones.
Voetbal
De belangrijkste ambities voor 2022 waren doorgaan met de samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag en het stabiliseren van de politie-inzet tijdens wedstrijden op maximaal 10.000 uur per jaar. Vanwege de ongeregeldheden na afloop van de play-off wedstrijd ADO Den Haag tegen Excelsior van 29 mei 2022 is de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag zeer kritisch tegen het licht gehouden. Hiertoe is door een gespecialiseerd bedrijf een quickscan uitgevoerd. Met de aanbevelingen is ADO Den Haag aan de slag gegaan. Deze hadden o.a. betrekking op de kwantiteit en kwaliteit van de veiligheidsorganisatie van de club. Bij de aanvang van het seizoen 2022-2023 was publiek nog niet welkom in het stadion. Nadat ADO Den Haag intern orde op zaken had gesteld, is na consulatie van de driehoek publiek weer gefaseerd toegelaten. Eind 2022 is ingestemd met 1-op-1 kaartverkoop aan clubcardhouders. De samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag was in 2022 hecht. Elke week was er intensief contact. Als gevolg van het bovenstaande (en corona in de voorgaande jaren) is sinds het seizoen 2019-2020 bijna géén volledig seizoen met publiek gespeeld. Om deze reden is het lastig om een vergelijkbaar beeld te schetsen van het aantal ingezette politie-uren.
Brandweer en rampenbestrijding
B randweerzaken
Brandweer Haaglanden verzorgt de brandweerzorg in de regio Haaglanden en daarmee ook voor de gemeente Den Haag. In 2022 had Brandweer Haaglanden In 2022 had Brandweer Haaglanden 13.988 uitrukken, waarvan 7.896 in Den Haag. Naast de dagelijkse bestrijding van branden en incidenten met gevaarlijke stoffen, het bieden van hulpverlening bij o.a. verkeers- en waterongevallen en overige dienstverlening (zoals rondom de stormen in februari 2022) is ook risicobeheersing een hoofdtaak van Brandweer Haaglanden. In dit kader geeft de brandweer o.a. advies aan het college:
- op brandveiligheid van Wabo-vergunningen;
- bij aanvragen over omgevingsvergunningen;
- bij handhavingszaken.
Naast deze reguliere werkzaamheden is ook in 2022 ingezet op de doorontwikkeling van materieel en procedures en het blijven investeren in de ontwikkeling van kennis om zo de ontwikkelingen op het gebied van verdichting (waaronder hoogbouw) en de energietransitie veilig mogelijk te maken. Deze twee thema’s zijn – samen met het inzetten op duurzame inzetbaarheid van personeel – de speerpunten in het bestuurlijk vastgestelde meerjarenbeleidsplan.
Crisisbeheersing in de regio
Binnen de regio Haaglanden werken de hulpdiensten (brandweer, GHOR (Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio) en de politie-eenheid Den Haag) en gemeenten (waaronder Den Haag) samen op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. In 2022 hebben de hulpdiensten en gemeenten – in afstemming met verschillende crisispartners – de wettelijk verplichte planfiguren geactualiseerd. Het gaat hierbij om het:
- Regionaal Risicoprofiel
- Beleidsplan Rampenbestrijding en crisisbeheersing
- Crisisplan.
Hoewel de ontwikkelingen rondom COVID-19 het mogelijk hebben gemaakt om de crisisstructuur af te schalen, is ook in 2022 de situatie nauwlettend in de gaten gehouden.
Crisisorganisatie gemeente Den Haag
In 2022 is de crisisorganisatie 77 keer gealarmeerd, waarbij in 39 gevallen daadwerkelijk sprake is geweest van een inzet voor Bevolkingszorg. Het aantal inzetten van de crisisorganisatie nam met 13 inzetten toe ten opzichte van 2021. Voorbeelden van bijzondere incidenten in 2022 waren: de instabiele kerktoren aan de Torenstraat op 18 februari, de brand in de botenhal op de Binckhorst op 5 maart, de nafase van het zeildrama in Harlingen op 31 augustus en de grote brand in een bedrijfspand op het Forepark op 2 november.
Gemeentelijke crisisfunctionarissen volgen ieder jaar opleidingen en trainingen. Daarnaast oefenen ze om vakbekwaam te blijven. Jaarlijks zijn er 3 trainingsmomenten.
Strandveiligheid
In de jaarlijkse brief over de strand- en zwemveiligheid 2022 (RIS 312067) is de gemeenteraad geïnformeerd over het strandbewakingsseizoen, de huidige- en toekomstige strandposten en de operationele uitvoering. In 2022 hebben lifeguards van de Veiligheidsregio Haaglanden en de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade strandbewaking geleverd van 1 mei tot en met 30 september. Gezamenlijk zijn 160 reddingsacties uitgevoerd en hebben lifeguards 673 keer hulpverleend op het strand. In 517 van deze gevallen was er sprake van een klein EHBO, zoals het plakken van pleisters, het verwijderen van splinters en insectenbeten.
Toezicht is gehouden en hulp is verleend vanuit de twee hoofdposten op Scheveningen en Kijkduin, aangevuld met twee kleine sub-posten op het strand. Naast de huidige posthuizen is voor de operationele uitvoering gebruik gemaakt van mobiel toezicht, waarbij aan de waterlijn is gepatrouilleerd met behulp van diverse vaar- en voertuigen. De ontwikkeling van de twee vaste, multidisciplinaire hulpposten zoals omschreven in de programmabegroting van 2022 is ‘on hold’ gezet vanwege de financiering en financiële risico’s. Momenteel wordt bezien hoe de risico’s kunnen worden beperkt. Voor de strandbewaking van 2023 zal daarom opnieuw gebruik worden gemaakt van de huidige posten, in combinatie met mobiel toezicht.