Deelnemingen
- Deelnemingen Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma 11. Economie
Doel /Openbaar belang Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Aandelenverhoudingen Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden, Drechtsteden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag aandeelhouders.
Bestuurlijk belang De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Wethouder Financiën is verantwoordelijk wethouder.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang Het gemeentelijk aandeel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,5 mln. Daarnaast bestaat er vanuit de gemeente Den Haag een subsidierelatie met InnovationQuarter voor de exploitatiebijdrage.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Per 19-1-2022 heeft kapitaaluitbreiding vanuit de aandeelhouders plaats gevonden. Het nominale bedrag vanuit de gemeente is ongewijzigd gebleven op € 0,5 mln, maar het aandeel in het kapitaal (nu 0,397%) is afgenomen. Via Stichting HEID is het aandelenbelang echter uitgebreid met € 3,68 mln naar € 5,68 mln (4,514%). Deze kapitaaluitbreiding legt een goede investeringsbasis voor de komende jaren in Zuid-Holland. Hieronder een kort résumé inzake resultaten 2022 en overige belangrijke ontwikkelingen.
- Innovation Quarter heeft in 2022 12 investeringen gerealiseerd in Zuid-Holland, waarvan 4 betrekking hebben op Den Haag. Dit betreft investeringen in de bedrijven Solar Monkeys, Octo, Canopus en Gradyent.
- Voor wat betreft nieuwe bedrijfsvestigingen in Den Haag is ook een positief resultaat behaald, waarbij van de 10 landingen (Q3 rapportage) er 6 in Den Haag plaatsvinden.
- Voor wat betreft innovatie eveneens een positief resultaat. Den Haag is betrokken bij projectontwikkeling op het vlak van Smart Industries, ZorgTech en Maritiem & Haven.
- Voor het ontwikkelbedrijf wordt een verlies van € 341.000 over 2022 verwacht. Hierover, alsmede over de Meerjarenstrategie en -begroting vindt momenteel discussie en afstemming plaats met stakeholders, waaronder gemeente Den Haag. In Q1 2023 vindt in de aandeelhoudersvergadering definitieve besluitvorming plaats over het Jaarplan 2023 en de Meerjarenstrategie en -begroting 2023 – 2026.
- Op totaalniveau verwacht Innovation Quarter over 2022 een positief resultaat van ruim € 9 miljoen te realiseren door positieve resultaten op de verkoop van participaties van € 13,9 mln. Ten opzichte van het verleden is dit een omslagpunt. Het toekomstbeeld inzake verkoop participaties is echter onzeker en worden niet begroot.
- Door vertrek eerder dit jaar van de directeur is nu een interim-bestuur actief en is een wervingsprocedure van start gegaan. Per 1 maart 2023 start naar verwachting een nieuwe directeur.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 49.681
€ 46.058
Vreemd vermogen
€ 18.196
€ 25.988
Resultaat
-/- € 2.475
-/- € 3.623
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Deelnemingen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang BNG Bank N.V. (de nieuwe naam sinds 27 augustus 2018) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten opmaat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS). BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. Beschrijving van het statutaire doel en het openbaar belang van de verbonden partijAandelenverhoudingen De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoeming Geen
Aandelen/stembelang De gemeente bezit 1.275.456 aandelen (2,3% van het totaal).Financieel belang De gemeente heeft € 2,894 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2022 bedroeg € 2,9 mln.
Materiële risico's Er is geen sprake van materiële risico’s. Vanaf boekjaar 2018 moet het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal 3% bedragen. BNG Bank heeft hier in de afgelopen jaren rekening mee gehouden.
Ontwikkelingen De effecten van de Coronapandemie bleken mee te vallen voor de bank. Hierdoor was het ontvangen dividend hoger dan oorspronkelijk in de begroting geraamd. Bij de begrotingsactualisatie (uitvoeringsnota 2022, RIS313771) is de hogere dividenduitkering alsnog in de gemeentelijke begroting verwerkt.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 4.306.000
€ 4.329
Vreemd vermogen
€ 107.471.000
€ 143.995
Resultaat
€ 300.000
€ 236
Dividend
€ 3.200
€ 2.900
- Deelnemingen N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied.Aandelenverhoudingen De aandeelhouders van Dunea zijn 17 gemeenten, waarvan de gemeenten Den Haag (39,1%) , Leiden (9,6%) en Zoetermeer (9,7%) de grootsten zijn. Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Dunea NV.
Ambt. Benoeming n.v.t.
Financieel belang € 7,132 mln. nominaal belang. Conform de statuten keert Dunea geen dividend uit.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen De onderneming verwacht dat de investeringen en daarmee de kostprijs van de waterproductie de komende decennia zullen toenemen. De belangrijkste achterliggende redenen hiervoor zijn hogere waterafzet door droogte, stijging van het aantal inwoners en strengere normen voor onder andere PFAS-gerelateerde stoffen. Als gevolg hiervan stijgen de drinkwatertarieven die dienen ter dekking van de kosten.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 241.403
€ 250.448
Vreemd vermogen
€ 359.540
€ 361.748
Resultaat
€ 6.998
€ 8.541
Dividend
€ 0
€ 0
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Deelnemingen N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling. HMS ziet toe op een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaatgerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan: a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.
Aandelenverhoudingen Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Buitenruimte vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van afvalinzameling.
Ambt. Benoeming -
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 0,454 mln. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 mln. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Materiële risico’s geen
Ontwikkelingen Periodiek wordt de samenwerkingsovereenkomst (SOK) met Renewi, sinds 1999 samenwerkingspartner van HMS, geëvalueerd. Via de SOK zijn afspraken tussen de gemeente, HMS en Renewi gemaakt over de wijze waarop HMS de opdracht van de gemeente uitvoert, de onderlinge verantwoordelijkheids- en risicoverdeling, aansturing, en vergoedingen. In 2021 is gestart met de evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst. De evaluatie is in 2022 afgerond en de gemeente is intern en met Renewi bezig met vervolgstappen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021*
Eigen vermogen
€ 454
€ 6.676
Vreemd vermogen
€ 14.915
€ 11.711
Resultaat
€ 3.523
€ 4.200
Dividend
€ 1.800
€ 0
*De jaarrekening over 2021 is nog niet goedgekeurd door de gemeente Den Haag als enig aandeelhouder. De jaarrekening 2021 is vanwege wettelijke verplichtingen als niet vastgestelde jaarrekening gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Door meningsverschillen over de jaarrekening met Renewi heeft de gemeente de jaarrekening 2021 niet goedgekeurd. Dit heeft ertoe geleid dat er nog niet is besloten om het dividend over 2021 in 2022 uit te keren
- Deelnemingen HTM Personenvervoer N.V.
HTM Personenvervoer N.V.
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang HTM Personenvervoer N.V. verzorgt een betrouwbaar, veilig en optimaal uitgevoerd (bereikbaar, tijdig) openbaar vervoer met een hoge kwaliteitsbeoordeling door de reiziger. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelenverhoudingen De gemeente bezit - op een in handen van MRDH zijnde aandeel na - alle aandelen van HTM Personenvervoer N.V. en is vertegenwoordigd in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Ambt. Benoeming geen
Financieel belang De gemeente heeft € 42,091 miljoen aan gestort kapitaal beschikbaar gesteld.
Materiële risico’s geen
Ontwikkelingen HTM heeft, ondanks de strijd in Oekraïne met de sterke stijging van de energieprijzen als gevolg, de toenemende inflatie, de krapte op de arbeidsmarkt en het maar langzame herstel van het aantal reizigers als gevolg van Corona, de dienstverlening aan de reizigers in 2022 vrijwel geheel intact kunnen houden. De krapte op de arbeidsmarkt gecombineerd met achterblijvende reizigersopbrengsten had wel een beperkte afschaling van de dienstregeling tot gevolg.
De financiële gevolgen konden mede door middel van de Beschikbaarheidsvergoeding 2022 van het Rijk, aanvullende subsidie van MRDH en de door HTM genomen bezuinigingsmaatregelen adequaat worden opgevangen, en HTM heeft haar medewerkers vanuit goed werkgeverschap mogelijkheden geboden om eventuele financiële tegenvallers op te vangen. Om de voortgaande groei van het aantal inwoners en economische activiteit in de Haagse regio tegemoet te komen werd in december 2022 de order geplaatst voor 56 nieuwe stadstrams, en startte in de zomer de aanbesteding voor de vervanging van de gehele busvloot door elektrische voertuigen. Eind 2022 introduceerde HTM de mogelijkheid tot betalen met de bankpas en creditcard, en er werden voorbereidingen getroffen voor de verbouwing van de remise Harstenhoekplein, de aanleg van de nieuwe remise op het GAVI-terrein nabij het Prins Clausplein en de verhuizing van het infrabedrijf naar een nieuwe locatie in de Binckhorst. Tegelijk scoorde HTM een 8 in de jaarlijkse klantenbarometer en was HTM daarmee opnieuw de beste stadsvervoerder van ons land.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 85.619
€ 91.335
Vreemd vermogen
€ 438.340
€ 452.057
Resultaat
-/- € 6.248
€ 5.716
Dividend
€ 0
€ 0
EV en VV zijn op basis van het jaarverslag 2021, omdat het jaarverslag 2022 nog niet beschikbaar is. Het resultaat van HTM PV wordt elk jaar na vaststelling van de jaarrekening aan de gemeente Den Haag als dividend uitgekeerd. Echter i.v.m. beschikbaarheidsvergoeding OV van het Rijk -als steunmaatregel vanwege Covid-19- die als randvoorwaarde heeft geen uitkering van dividend en/of bonussen, heeft het college ingestemd om het dividend van HTM PV over 2019 toe te voegen aan de reserves van HTM PV.
- Deelnemingen HTM Railinfra B.V.
HTM Railinfra B.V.
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang HTM Railinfra B.V. is een houdstermaatschappij voor de infrastructuur, inclusief remises en werkplaatslocaties, van HTM en kent behalve de directie geen eigen personeel. De doelstelling van de vennootschap is het separeren van de railinfrastructuur en de daaraan gerelateerde financiering. De financieringsstructuur is zodanig dat HTM Railinfra B.V. grotendeels rechtstreeks gefinancierd wordt door de concessieverlener MRDH en dat leningen onder de garantstelling van de gemeente Den Haag of Metropoolregio Rotterdam Den Haag vallen. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelenverhoudingen De gemeente is 100% aandeelhouder van HTM Railinfra B.V. en is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Ambt. Benoeming geen
Financieel belang De gemeente bezit alle aandelen van HTM Railinfra B.V.
Materiële risico's geen
Ontwikkelingen De Coronapandemie heeft geleid tot ingrijpende maatregelen van de overheid. Deze maatregelen hebben voor HTM Personenvervoer N.V. tot een flinke daling van het aantal reizigers geleid. Doordat HTM Railinfra B.V. voor het nakomen van haar verplichtingen afhankelijk is van HTM Personenvoer N.V. kan de pandemie ook gevolgen hebben voor HTM Railinfra B.V. De railinfrastructuur van het stadsgebied (binnengebied) wordt gemoderniseerd. Dit leidt tot toenemende kosten en investeringen in de railinfrastructuur.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 18
€ 18
Vreemd vermogen
€ 169.531
€ 169.741
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
€ 0
€ 0
EV en VV zijn op basis van het jaarverslag 2021, omdat het jaarverslag 2022 nog niet beschikbaar is.
- Deelnemingen N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
Aandelenverhoudingen Gemeente Den Haag heeft 79.655 certificaten van de in totaal 403.794 certificaten. Het aantal certificaten kan omgerekend worden naar een aandelenbelang van circa 20%.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Certificaathouders van N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Ambt. Benoeming Geen
Aandelen/stembelang De gemeente is geen aandeelhouder, maar certificaathouder en heeft als zodanig een beperkt stembelang.
Financieel belang De omvang van het gestorte kapitaal is € 18.389.972 in 2021. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2022 bedroeg € 109.000.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen Evenals in 2020 werd in 2021 het beheer van historische panden beïnvloed door COVID-19 en de lage hypotheekrente. Huurders zegden de huur op, omdat door de lage rentestanden het voordeliger werd een woning te kopen en Stadsherstel had daardoor meer werk aan mutaties en leegstand. Ze zagen veel mutaties in de verhuur. Naast 49 woningmutaties zijn 3 zakelijke huurders gewijzigd. Stadsherstel merkt dat zakelijke huurders steeds vaker een kortere huurperiode dan 5 jaar willen en meestal een contract voor maximaal 2 jaar vragen. Dit alles zorgt dus voor veel meer handeling bij Beheer, reden waarom een extra beheerder is aangenomen.
Daarnaast is Stadsherstel extra gaan sturen op het voorkomen van leegstand, door woningen direct na huuropzegging aan te bieden bij geïnteresseerden. De leegstand is daardoor in 2021 afgenomen en deze betreft nu vooral een klein aantal grote kantoorruimtes aan de Duinstraat. Hiervoor was door het thuiswerken ingevolge corona ook minder belangstelling.
In 2022 heeft een evaluatie van alle gemeentelijke verbonden partijen plaats gevonden. Naar aanleiding hiervan wordt nader onderzoek gedaan in hoeverre het houden van certificaten van gemeente Den Haag in Stadsherstel heeft bijgedragen aan het publieke belang van de vennootschap.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 23.652
€ 24.554
Vreemd vermogen
€ 23.830
€ 23.496
Resultaat
€ 1.138
€ 1.129
Dividend
€ 92
€ 109
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Deelnemingen N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelenverhoudingen De aandeelhouders van Stedin zijn 44 gemeenten, waarvan de gemeenten Den Haag (16,55%) , gemeente Rotterdam (31,69%) en Dordrecht (9,05%) de grootsten zijn
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Stedin Groep Holding NV
Ambt. Benoeming n.v.t.
Financieel belang De omvang van het door de gemeente gestort kapitaal bedraagt € 22,69 mln. Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2022 is de nieuwe reguleringsperiode ingegaan voor een periode van vijf jaar.
Materiële risico's geen
Ontwikkelingen De energietransitie in Nederland vereist substantiële investeringen in het verzorgingsgebied van Stedin. Deze door maatregelen van de Rijksoverheid gedreven investeringen leggen steeds meer druk op het financiële proefiel van Stedin. Deze investeringen komen bovenop de doorlopende investeringen die nodig zijn om de waarde van alle door de ACM gereguleerde activa van Stedin te onderhouden. Dit heeft geleidt tot een versterking van het eigen vermogen van Stedin voor een bedrag van € 200 mln. via de uitgifte van cumulatief preferente aandelen aan de huidige aandeelhouders waarbij Den Haag geen cumulatief preferente aandelen heeft verkregen. Daarnaast is Stedin samen met de aandeelhouderscommissie in gesprek met het Rijk inzake toetreding als aandeelhouder ter versterking van het eigen vermogen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021*
Jaarrekening 2022**
Eigen vermogen
€ 3.270.000
€ 3.342.000
Vreemd vermogen
€ 4.912.000
€ 5.178.000
Resultaat
€ 21.000
€ 44.000
Dividend
€ 83
€ 2.582
*Dividend over het jaar 2021 respectievelijk 2022 wordt uitgekeerd in 2022 respectievelijk 2023
** De jaarrekening 2022 moet nog worden goedgekeurd door de AvA - Deelnemingen United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma 15. Financiën
Doel/openbaar belang Het oorspronkelijke doel was het in stand houden en exploiteren van de visafslag Scheveningen. Begin 2000 zijn de visafslag Scheveningen, visafslag Stellendam en de visafslag Colijnsplaat gefuseerd. Door de fusie en de daarbij behorende positieve synergetische effecten, worden de belangen van de visafslag Scheveningen beter gediend.
Aandelenverhoudingen Goeree-Overflakkee heeft 63%. Tot de tweede helft van 2016 had Noord-Beveland 3% van de aandelen. Deze zijn door N.V. United Fish Auctions ingekocht.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. Wethouder Buitenruimte en Scheveningen vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van bouwactiviteiten op Scheveningen.
Ambt. Benoeming Geen
Aandelen/stembelang De gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen UFA. Daarnaast heeft Den Haag, net zoals de gemeente Goeree-Overflakkee één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen.
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,2 mln.
Materiële risico's N.v.t.
Ontwikkelingen Het nettoresultaat is aan het eigen vermogen van UFA toegevoegd. Gesprekken over het project Noordelijk Havenhoofd Scheveningen werden gecontinueerd in 2022, maar hebben nog niet tot overeenstemming tussen partijen geleid.
In 2022 heeft een evaluatie van alle gemeentelijke verbonden partijen plaats gevonden. Naar aanleiding hiervan wordt nader onderzoek gedaan in hoeverre de deelneming van gemeente Den Haag in UFA heeft bijgedragen aan het publieke belang van de vennootschap.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 5.572
€ 5.215
Vreemd vermogen
€ 3.561
€ 3.162
Resultaat
€ 512
-/- € 357
Dividend
€ 0
€ 0
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma 02. College en bestuur
Doel/openbaar belang De MRDH heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
Aandelenverhoudingen De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH. In de bestuurscommissies telt iedere stem even zwaar.
Bestuurlijk belang Burgemeester is voorzitter, wethouder Mobiliteit is lid van het Algemeen Bestuur en tevens vice-voorzitter van de BC VA, wethouder Financiën is lid van de BC EV. Vijf Raadsleden zijn lid van de advies- en rekeningencommissies.
Ambt. Benoeming N.v.t.
Financieel belang De bijdrage bedraagt in 2022 € 1.517.287,00 (€ 2,77 per inwoner)
Materiële risico's De benodigde weerstandscapaciteit voor de financieringsactiviteiten is in 2022 bereikt. Hiermee worden de risico’s voldoende afgedekt.
Ontwikkelingen Den Haag werkte ook in 2022 nauw samen met 22 andere gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Activiteiten zijn onder andere het opstellen van de conceptagenda Strategische Agenda 2023 – 2026 ten behoeve van de zienswijze, Evaluatie van het Transitieprogramma OV en corona en het akkoord tussen Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam over een gezamenlijke investering van € 4,8 miljard in de bereikbaarheid in Zuid-Holland. Doel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is het verbeteren van de bereikbaarheid en het versterken van het economisch vestigingsklimaat.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 30.206
€ 30.929
Vreemd vermogen
€ 1.472.507
€ 1.367.480
Resultaat
€ 776
€ 2.302
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma 04. Openbare orde en Veiligheid
Doel/openbaar belang De VRH is wettelijk verantwoordelijk voor het verzorgen van brandweertaken, regionale geneeskundige hulpverlening bij rampen, en het in stand houden van een geneeskundige meldkamer. De VRH bevordert een goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.
Aandelenverhoudingen Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur vindt plaats volgens de volgende stemverhouding:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Bestuurlijk belang Het voorzitterschap van het dagelijks en algemeen bestuur is opgedragen aan de burgemeester van Den Haag. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de veiligheidsregio het opperbevel naar zich toe te trekken.
Ambt. Benoeming N.v.t.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid bedroeg voor 2022 € 49,082 mln.
Materiële risico's De materiële risico’s 2022 zijn van incidentele en van structurele aard. Het zal waarschijnlijk gaan om een bedrag van ongeveer €0,6 mln. incidenteel en € 0,9 mln. structureel. De risico’s kunnen worden opgevangen in het weerstandsvermogen daar waar het met actief sturen binnen de gewone bedrijfsvoering niet kan.
Ontwikkelingen In 2022 is opnieuw het financieel verdeelmodel van de VRH geëvalueerd. Dit model regelt de gemeentelijke bijdragen aan de VRH. Deze bijdragen vormen veruit de grootste inkomstenbron van de VRH: circa 88% van de inkomsten wordt door de 9 gemeenten betaald. Op basis van deze evaluatie heeft het algemeen bestuur van de VRH besloten dit model te continueren en na 4 jaar opnieuw te evalueren.
Binnen Haaglanden beschikt elke hulpdienst over een beleidsplan. Daarnaast is in 2022 ook het multidisciplinaire, regionale beleidsplan rampenbestrijding en crisisbeheersing geactualiseerd. Het ontwerp van dit plan is aan de gemeenteraden voorgelegd. De zienswijzen van de raden worden begin 2023 door het algemeen bestuur van de VRH betrokken bij de vaststelling van dit plan.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 8.193
€ 4.146
Vreemd vermogen
€ 118.871
€ 111.069
Resultaat
€ 3.020
€ 1.266
Dividend
-
-
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Gemeenschappelijke regelingen GGD en Veilig Thuis Haaglanden
GGD en Veilig Thuis Haaglanden
Programma 08. Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/openbaar belang GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen.Aandelenverhoudingen Het stemgewicht van elke gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar zoals dat is opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Den Haag heeft in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmenBestuurlijk belang De wethouder Volksgezondheid is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Ambt. Benoeming De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
Financieel belang De voorcalculatorische deelnemersbijdrage 2022 voor de gemeente Den Haag bedraagt € 7,761 mln. voor de GGD, € 13,248 voor Veilig Thuis en € 0,212 mln. voor de GR-ondersteuning. Na vaststelling van de jaarstukken 2022 van de GR medio 2023 volgt nog een nacalculatie op de deelnemersbijdragen.
Materiële risico’s N.v.t.
Ontwikkelingen Bij de GGD stond 2022 nog steeds voor een belangrijks deel in het kader van de bestrijding van het coronavirus (testen en vaccineren). Daarnaast heeft de GGD ook bijgedragen aan het mogelijk maken van de eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tenslotte is er een vaccinatiecampagne geweest met betrekking tot de bestrijding van het Monkeypox-virus. VTH heeft in 2022 ingezet op het versterken van operationele processen binnen de organisatie en het verbeteren van de ketensamenwerking: de lokale teams en organisaties die gespecialiseerde zorg en ondersteuning bieden. De ketenmonitor en het gemeentedashboard zijn verder ontwikkeld en operationeel geworden.
Op gebied van ICT heeft VTH in 2022 een inhaalslag gemaakt. De ICT-migratie naar gemeente Den Haag is succesvol afgerond.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 2.082
€ 726
Vreemd vermogen
€ 28.905
€ 0
Resultaat
€ 2.028
€ 2.028
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Gemeenschappelijke regelingen Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Programma 08. Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/openbaar belang De regeling behartigd de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet. Het is de regionale uitvoeringsorganisatie van de inkoop van de jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan jeugdhulpaanbieders, ramingen per gemeenten van zorgkosten etc. Alle betalingen aan jeugdhulpaanbieders geschieden door de gemeente zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan me derden.
Bestuurlijk belang Wethouder Jeugd is lid (en plaatsvervangend voorzitter) van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.
Ambt. Benoeming Geen
Aandelenverhoudingen -
Stembelang Betrokken gemeenten zijn Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delftland en Westland. Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgermeester en wethouders hij is aangewezen.
Financieel belang Jaarlijks wordt circa 50% (2023: 47,75%) van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden door Den Haag vergoed. De bijdrage bedroeg in 2022 € 1.794.690,-.
Materiële risico’s De risico’s voor Den Haag worden geschat op € 350.000,-. Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden beschikt over een beperkt eigen vermogen en is dus niet in staat om de risico’s zelfstandig op te vangen. Het financiële risico ligt bij de deelnemende gemeenten die verantwoordelijk zijn voor eventuele tekorten op de uitgaven van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.
Ontwikkelingen De werkzaamheden van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Concept- Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 122
€ 84
Vreemd vermogen
€ 0
0
Resultaat
€ 37
€ 40
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma 11. Economie
Doel/Openbaar belang Het ontwikkelen en exploiteren van een bedrijventerrein met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Hiertoe wordt een gebied van 80 ha. bruto ontwikkeld tot 55,5 ha. netto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Harnaschpolder vervult mede een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
Aandelenverhoudingen Deelnemers gemeenschappelijke regeling: Gemeenten Den Haag en Midden-Delfland
Bestuurlijk belang De wethouders Economie, Werk, en Duurzaamheid hebben zitting in het Algemeen Bestuur. De wethouders Economie en Werk hebben tevens zitting in het Dagelijks Bestuur.
Ambt. benoeming Directeur van het bedrijvenschap was de Directeur IDC tm 31 maart 2022 en vanaf 1 juli 2022 een teammanager vanuit de afdeling Economie.
Aandelenbelang Elke gemeente heeft een zeggenschap van 50%.
Financieel belang Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85%.
Materiële risico’s Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitatie heeft de gemeente een voorziening gevormd.
Ontwikkelingen In 2022 voor 2,2 hectare aan gronduitgiften gerealiseerd in drie uitgiftes (grootste uitgifte betrof Technische Unie). Ultimo 2022 was nog 8,3 hectare niet uitgegeven, waarvan voor 4,2 hectare reserveringen zijn gesloten. Met name doordat planologische processen langer duren en de bouwkosten onder druk staan, is in 2022 minder voortgang geboekt dan gepland. Op basis van de huidige inzichten is de looptijd van de grondexploitatie verlengd met een half jaar tot 30 juni 2024.
Het grootste risico voor de grondexploitatie is de al lang lopende procedure tegen Tennet en de kans dat de geraamde extra opbrengst niet wordt gehaald. Inzake de aangespannen Procedure Belemmeringenwet Privaatrecht is men in afwachting van een rapport van een deskundigenrapport.
Gezien het grote financiële belang van Den Haag van 85% in de naar verwachting negatieve grondexploitatie is gebruik gemaakt van de specifieke uitzondering in het Beleidskader Verbonden Partijen 2021 om voor het directeurschap (wederom) een ambtenaar van de gemeente voor te dragen met het oogmerk de aanstaande afwikkeling en liquidatie van het Bedrijvenschap te begeleiden.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
-/- € 7.490
-/- € 11.450
Vreemd vermogen
€ 47.917
€ 42.391
Resultaat
€ 1.280
-/- € 3.960
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
Het gaat hierbij om de concept-jaarrekening van 2022.
- Gemeenschappelijke regelingen Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma 11. Economie
Doel/Openbaar belang Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteiten bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven alsmede herstructurering en verduurzaming van bedrijfslocaties.
Aandelenverhoudingen Deelnemers gemeenschappelijke regeling: Gemeenten Den Haag en Rijswijk.
Bestuurlijk belang De wethouders Economie, Duurzaamheid, en Buitenruimte hebben zitting in het Algemeen bestuur. Wethouder Economie heeft tevens zitting in het Dagelijks bestuur.
Ambt. benoeming Directeur van het bedrijvenschap was de Directeur IDC tm 31 maart 2022.
Aandelenbelang Beide gemeenten hebben ieder een zeggenschap van 50%.
Financieel belang Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder.
Materiële risico’s Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorziening heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Ontwikkelingen Het IPP heeft drie projecten in haar portefeuille: Treubstraat, Hoornwijck (Nkavel) en Sylvain Poonsstsraat (kavel 100). Het project Treubstraat bestaat uit een zestal complexen en is in afronding. Complexen 2, 3 en een deel van complex 5 zijn in 2022 verkocht. Het andere deel van complex 5 en complex 1 lopen nog door in 2023. Voor het project Hoornwijck (N-kavel) in Den Haag heeft het IPP een programma met 10.000 m2 bedrijfsruimte en 5.000 m2 kantoren opgesteld en wordt mogelijk op verzoek van Den Haag onderzocht of een P&R functie aan dit programma wordt toegevoegd. Er is besloten tot een tijdelijke invulling, vooruitlopend op de definitieve functie als mobiliteitshub en kantoorbebouwing. Het project Sylvain Poonsstraat (kavel 100 Wateringse Veld) betreft de herontwikkeling van het parkeerterrein grenzend aan de Paul Steenbergenlaan naar bedrijfsruimte voor kleinschalige bedrijvigheid. Hiervoor moet een bestemmingsplanprocedure worden gevoerd waarna een ontwikkelaar zal worden aangetrokken voor de uitvoering van de ontwikkeling in 2023. In 2022 is de raad geïnformeerd over het college besluit van december 2021 inzake positieve evaluatie van het IPP. Op basis hiervan is besloten de gemeenschappelijke regeling te verlengen met 4 jaar tot en met 2026. In vervolg hierop wordt gewerkt aan een Investeringsagenda voor twee business cases, Westvlietweg en Middengebied Plaspoelpolder. Hiervoor dient het rechtsgebied van de gemeenschappelijke regelingen worden aangepast.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 13.049
€ 13.114
Vreemd vermogen
€ 388
€ 311
Resultaat
-/- € 75
€ 65
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
Het gaat hierbij om de concept-jaarrekening van 2022.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma 03. Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie
Doel/openbaar belang De Omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Aandelenverhoudingen De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. De omgevingsdienst kent een Dagelijks Bestuur van vijf leden vanuit de aangesloten gemeenten en provincie. Vanuit Den Haag is dit wethouder Duurzaamheid. De wethouders Duurzaamheid en Buitenruimte hebben zitting in het 13-koppig algemeen bestuur.
Ambt. Benoeming Geen
Financieel belang Gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatietekorten en overschotten.
Materiële risico's De maximumomvang van de weerstandscapaciteit (algemene reserve) bedraagt 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten, wat neerkomt op een weerstandsvermogen van € 1.312.200. Het weerstandsvermogen per 31-12-2022 bedraagt € 1.257.100, zodat ten opzichte van de maximumomvang een extra storting van € 55.115 nodig is. Hiermee voldoet het aan de afgesproken norm.
Ontwikkelingen Het huidige koersplan loopt af. Door de vele (landelijke) ontwikkelingen (commissie Van Aartsen, doorontwikkeling Omgevingsdiensten in Zuid-Holland, Omgevingswet, energietransitie) is er behoefte tot het opstellen van een nieuw koersplan. Waar moet de ODH zich de komende jaren oprichten en wat is nodig om dat te kunnen doen. Naar verwachting zal het nieuwe koersplan eind 2023 door het Algemeen Bestuur worden vastgesteld.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 1.071
€ 1.817
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 746
Dividend
Jaarrekening 2022 ODH nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
Publiek private samenwerking (pps)
- Publiek private samenwerking (pps) WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma 13. Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Doel: Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest door de afwikkeling van lopende en geplande projecten van Vestia.
Openbaar belang: De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan van Vestia in Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, realiseren van een gevarieerder woonmilieu evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.
Aandelenverhoudingen Gemeente Den Haag en Stichting Hof Wonen (tot ultimo 2022 Vestia).
Bestuurlijk belang De aandeelhouders- en toezichthoudersrol namens de gemeente Den Haag is belegd bij wethouder Financiën. Beleidsinhoudelijk is wethouder Volkshuisvesting verantwoordelijk.
Ambt. benoeming Geen
Aandelenbelang Aandelenbelang 42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is gelijk verdeeld.
Financieel belang De gemeente participeert -risicodragend- door middel van financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 mln. Eind 2021 bedroeg de kapitaalstorting € 27,9 mln. In 2022 is geen kapitaalstorting opgevraagd; naar verwachting is dat ook niet meer nodig voor de resterende looptijd.
Bij een toekomstige liquidatie van de WOM zal het aandeel van de gemeente in het Eigen Vermogen van de WOM (gestort agiokapitaal) onder aftrek van het aandeel in het verlies weer worden uitgekeerd aan de gemeente.Materiële risico’s Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest wordt periodiek gekeken naar de dan geldende omstandigheden. Op basis daarvan wordt, rekening houdend met de regels van BBV, de voorziening bijgesteld.
Ontwikkelingen De jaren 2021/2022 zijn voor WOM DHZW belangrijke jaren geweest, omdat aandeelhouders de langlopende discussie over het financiële afsprakenkader hebben beslecht. Dit heeft geleid tot gewijzigde afspraken over de afrekenmethodiek en verlenging van de looptijd van de WOM DHZW, zoals februari 2022 vastgelegd in een nieuwe Raamovereenkomst 2021 tussen Vestia/ Hof Wonen en de gemeente.
In 2022 is het project Ulenpasstraat (Moerwijk Oost) met totaal 172 woningen, waarvan 29 sociale huur, in aanbouw gegaan. Tevens is in samenwerking met de gemeente hard gewerkt aan de voorbereiding van het laatste, maar tevens grootste project De Venen. De raad van Den Haag heeft hiervoor in december het Planuitwerkingskader De Venen vastgesteld, dat in combinatie met de opgestelde businesscase zal dienen als kader voor de gefaseerde uitvoering van dit project.
Tot op heden is de WOM DHZW erin geslaagd de projecten binnen de financiële kaders van het Ondernemingsplan uit te voeren. Om te voldoen aan de aangepaste, actuele beleidsdoelstellingen voor verdichting, verduurzaming en vergroening van Den Haag Zuidwest is voor De Venen een plan opgesteld met een verdichting van het woningaantal van circa 210% en een hoger percentage sociale huurwoningen. Dit plan voor De Venen zal, mede door de huidige financiële onzekerheid en aanzienlijke stijging van de bouwkosten, wel tot een verslechtering van het verwachte eindresultaat gaan leiden, ondanks de toegekende WBI-subsidie.
Per 1 oktober heeft de directeur-bestuurder ontslag genomen. De functie wordt nu tijdelijke ingevuld tot een opvolger is benoemd. Eind 2022 heeft een gemeente een nieuwe vertegenwoordiger in de Raad van Commissarissen benoemd als opvolger van de in juli overleden commissaris. Zowel de directeur-bestuurder als de commissaris zijn vanaf de oprichting bij de WOM betrokken geweest.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 123.622
€ 133.282
Vreemd vermogen
€ 3.312
€ 828
Resultaat
€ 1.396
€ 7.660
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
- Publiek private samenwerking (pps) Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./C.V. (GEM Vroondaal)
Programma 13. Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.
Daarnaast het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.
Aandelenverhoudingen Gemeente Den Haag, BPD Ontwikkeling B.V. en Synchroon B.V.
Bestuurlijk belang Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Volkshuisvesting (beleidsinhoudelijk) en wethouder Buitenruimte (centrale coördinatie Verbonden Partijen en vertegenwoordigt het aandeelhoudersbelang).
Ambt. benoeming Directeur BS&W (DSO) is lid van de stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelenbelang De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherende vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Financieel belang Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Ontwikkelingen 2022 stond in het teken van de uitgifte van de derde (en daarmee de laatste fase) van het deelproject Vroondaal Zuid I. Het juridisch proces van de verplaatsing van een bedrijf liep door in 2022.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
CV
Eigen vermogen
€ 1
€ 1
Vreemd vermogen
€ 115.718
€ 109.347
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
BV
Eigen vermogen
€ 33
€ 33
Vreemd vermogen
€ 115.705
€ 109.333
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
De jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar en zal later dit jaar worden gepubliceerd. Om die reden zijn de cijfers over 2022 nog niet opgenomen.
- Publiek private samenwerking (pps) Ontwikkelingscombinatie Wateringseveld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringseveld B.V./C.V. (OCWV)
Programma 13. Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locaties Erasmusveld Midden en Monsterseweg (de voormalige ADS-sportvelden).
AandelenverhoudingenDe gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Volkshuisvesting (beleidsinhoudelijk) en wethouder Buitenruimte (centrale coördinatie Verbonden Partijen; vertegenwoordigt het aandeelhoudersbelang).
Ambt. benoeming De directeur Grondbedrijf is gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V.
Aandelenbelang De aandeelhouders van de Wateringse Veld Beheer B.V. zijn de gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V., beiden voor 50%. De beherende vennoot Wateringse Veld Beheer B.V. neemt voor 2% deel in de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld C.V.. Daarnaast nemen de gemeente en de Participatiemaatschappij Wateringse Veld II B.V. (waarvan BPD 100% aandeelhouder is) beiden voor 49% deel in de C.V. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Financieel belang Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen 2022 stond in het teken van de planvoorbereiding (vaststellen grondexploitatie, herziening planologisch kader, vaststellen inrichtingsplan) voor het deelplan Erasmusveld, waar in totaal 369 woningen worden gerealiseerd.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
BV
Eigen vermogen
€21
€21
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 1
-/- € 1
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
CV
Eigen vermogen
€ 45
€ 45
Vreemd vermogen
€ 4.405
€ 3.039
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
De jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar en zal later dit jaar worden gepubliceerd. Om die reden zijn de cijfers over 2022 nog niet opgenomen.
- Publiek private samenwerking (pps) Starterspanden Den Haag B.V./C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./C.V.
Programma 11. Economie
Doel/Openbaar belang Transformatie van het gebouw De Schilde/The New Farm tot een bedrijfsverzamelgebouw voor Voedsel, Duurzaamheid/Circulaire Economie en (Sociale) Innovatie. De verbonden partij Starterspanden C.V. is verantwoordelijk voor de transformatie van het pand. Het beheer en dagelijks bestuur ligt in handen van Starterspanden Den Haag B.V.
Aandelenverhoudingen De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV.
Bestuurlijk belang Wethouder Duurzaamheid vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Economie.
Ambt. benoeming Geen
Aandelenbelang De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Financieel belang De kapitaalstorting door de gemeente bedraagt € 625.000. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 829.000,- op de CV.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen De beheerder van het gebouw, directie Starterspanden Den Haag B.V. heeft ook in 2022 strategisch gehandeld door binnen de kaders van de Bedrijfshuisvestingsstrategie Den Haag (RIS303177) aan te sluiten op de vestigingsbehoefte van kleinschalige maakbedrijf actief binnen de thema’s voedsel, duurzaamheid, circulaire economie en sociale innovatie. Door gericht aan te sluiten op deze vraag en actief op zoek te gaan naar geschikte nieuwe huurders heeft de bezettingsgraad van het pand zich positief ontwikkeld. Eind 2022 was de bezettingsgraad ca. 90%. De verbouwing van de tweede en derde etage zijn gedurende 2022 aan de orde geweest. De stap naar 100% bezetting van het gebouw en een positieve exploitatie van het gebouw ligt de komende periode binnen bereik. Voor de aankomende jaren heeft Starterspanden Den Haag C.V. een Meerjarenplan 2022-2026 opgesteld (RIS312161). In het Meerjarenplan wordt bekeken of en hoe het concept zoals toegepast door Starterspanden Den Haag C.V. ook in de toekomst het beste ten dienste kan komen aan de wijken en aan de stad.
Per 1 januari 2023 wordt de positie van de statutair directeur van Starterspanden Den Haag B.V. tot en met 31 december 2023 verlengd.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
BV
Eigen vermogen
€ 19
€ 35
Vreemd vermogen
€ 3
€ 3
Resultaat
€ 1
€ 16
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
CV
Eigen vermogen
€270
€890
Vreemd vermogen
€ 4.025
€ 5.076
Resultaat
-/- €277
€360
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
De jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar en zal later dit jaar worden gepubliceerd. Om die reden zijn de cijfers over 2022 nog niet opgenomen.
Coöperaties
- Coöperaties Wigo4it
Wigo4it
Programma 07. Werk en Inkomen (voornamelijk)
08. Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
14. Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening
Doel/openbaar belang Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Aandelenverhoudingen Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. De gemeente Den Haag heeft dus een belang van 25% in Wigo4IT. Het feitelijke aandelenbelang is € 25.000.
Bestuurlijk belang De wethouder heeft zitting in de algemene ledenvergadering.
Ambt. Benoeming De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in de gebruikersraad
Aandelen/stembelang Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. De gemeente Den Haag heeft dus een belang van 25% in Wigo4IT. Het feitelijke aandelenbelang is € 25.000.
Financieel belang De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 22,01 % in de contributiebijdrage 2023, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen In 2022 is vooral hard gewerkt (zowel aan de kant van de gemeente als aan de kant van Wigo4IT) om de kernapplicatie voor werk en participatie (RAAK) uit te kunnen faseren. De planning is dat de gemeente Den Haag medio 2023 overstapt op de nieuwe kernapplicatie.Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 9.521
€ 8.358
Vreemd vermogen
€ 30.634
€ 13.380
Resultaat
€ 1.107
-/- € 1.306
Dividend
Jaarrekening van 2022 nog niet beschikbaar. Cijfers o.b.v. jaarrekening 2020 en 2021.
Stichtingen
- Stichtingen Stichting HEID
Stichting HEID
Programma 11. Economie
Doel/Openbaar belang Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.Aandelenverhoudingen N.v.t.
Bestuurlijk belang Bestuurder - Wethouder Economie
Ambt. benoeming Fondsmanager - Teammanager bij DSO afdeling Wonen.
Aandelenbelang N.v.t.
Financieel belang Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen In 2022 is er onder Stichting HEID, als pilot, een nieuw revolverend fonds LISE (Lokaal initiatievenfonds Schone Energie) gestart gericht op het doorontwikkelen van lokale initiatieven op het gebied van zowel energiebesparing als het opwekken van schone energie.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 64
€ 52
Vreemd vermogen
€ 35.205
€ 43.370
Resultaat
€ 13
-/- € 12
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
De jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar en zal later dit jaar worden gepubliceerd. Om die reden zijn de cijfers over 2022 nog niet opgenomen.
Verenigingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug"
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug"
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag, alsmede Ahold Vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau Huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO. De VvE deskundige van het team projectondersteuning treedt als adviseur op. Een medewerker van de afdeling GES is aanwezig voor technisch advies.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosten en de verzekeringen. De administratie van de VVE wordt deels verzorgd door VT 2000 B.V. De gemeente heeft een beheersovereenkomst met de VvE voor het gemeenschappelijk technisch onderhoud.
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug", woningen Weimarstraat 355/9 te Den haag
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug", woningen Weimarstraat 355/9 te Den haag
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag, alsmede twee particuliere eigenaren van appartementen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud en de verzekeringen van het pand. Het betreft zeer beperkte bedragen.
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Hulshoff Design Centers te Voorschoten.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van Projectondersteuning van FHWO. Die doet tevens het VvE-beheer.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van FHWO lid van het bestuur van de VVE.
Aandelen/stembelang Deze VVE is voor 9,9 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73 % eigenaar is van het betreffende gedeelte. De stemverhoudingen zijn voor iedere eigenaar 1 stem.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over o.a. de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Voor 2022 is een bedrag van € 180k,- begroot. De gemeente betaalt hiervan 73%. De gemeente Den Haag voert het beheer en de administratie van deze VVE
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede-eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en bewoners VVE.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van DBV-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud en verzekeringen. De kosten worden jaarlijks conform de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van team projectondersteuning van FHWO.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Aandelen/stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 74 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over alle gemeenschappelijke zaken waaronder ook de verzekeringen van het pand. De VvE heeft met de afdeling GES een beheersovereenkomst voor al het gemeenschappelijk onderhoud aan het pand. Voor 2022 is een bedrag van € 140k begroot. De gemeente neemt 74% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert het beheer en de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede-eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DPB Vastgoedbeheer te Barendrecht.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO. Een medewerker van team projectondersteuning zorgt voor juridisch advies en zorgt voor de afrekening van de gemaakte kosten n.a.v. de afspraken uit de beheersovereenkomst. GES is betrokken vanwege het technisch beheer.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 25 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud, energieopslag, liftkosten enz. De gemeente heeft een beheersovereenkomst met de VvE voor het gemeenschappelijk technisch onderhoud.
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Programma 16. Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag alsmede JOVI investments II gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van team projectondersteuning van FHWO.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van FHWO lid van het bestuur van de VVE
Aandelen/stembelang Deze VVE is voor 90,1 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de twee splitsingsakten (op 11-9-1998 en op 26-4-2005), die opgesteld zijn naar aanleiding van de aankoop van winkels door de gemeente is vastgelegd dat de gemeente uiteindelijk voor 87,7 % eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheek- complex. Door de aankoop van het Forumcomplex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4 % tot 99,1 %.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging en schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Voor 2022 is een bedrag van € 580k begroot. De gemeente heeft, na de aankoop van Forum, 99% van deze kosten voor haar rekening genomen. De gemeente Den Haag voert het beheer en de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Een externe partij heeft opdracht gekregen dit te onderzoeken.